2023-12-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Uttalandet som Patrik Toresäter, vd på Andersson company gör är väldigt skrämmande.
Efter uppgifterna om att olyckshissen var felmonterad – nu svarar huvudentreprenören Andersson company:
”Hissen var besiktad och kontrollerades regelbundet.
Enligt Andersson company finns det i nuläget inget som tyder på att de har brustit i sitt arbete med arbetsmiljö och säkerhet.

Då undrar man lite vem är det då som har brustit med arbetsmiljö och säkerhet.

Det är väl det utredningen förhoppningsvis ska komma fram till. Det är många aktörer på en byggarbetsplats och alla har någon form av arbetsmiljöansvar. A&Co har ansvar för arbetsmiljösamordningen och ska även säkerställa att det upprättas riskanalyser samt uppföljning av dessa. Låt oss säga att montörerna har fyllt i sina checklistor och intygat att masten är korrekt monterad och följt dom regler som finns så ligger det stora ansvaret på montörerna.

Min gissning är dock att det är flera faktorer som har felat. Kanske har hissen, pga bristande kommunikation, använts trots att den inte var färdig? Kanske höll montörerna på med hissen och den var inte i bruk men dom fem som dog visste inte det pga bristande kommunikation?

Då har såklart samordningsansvarig ett stort ansvar. Men kanske även montörerna som inte spärrat av? Eller ABC som inte har rutiner för avspärrningarna?

Som jag och några andra varit inne på tidigare är arbetsmiljöansvaret komplicerat inom bygg och anläggning och det är en felaktighet att påstå att endast A&Co har arbetsmiljöansvar. Det finns samordningsansvaret som A&Co har, det är arbetsgivaransvar som varje entreprenör har som innebär att säkerställa sina anställdas arbetsmiljö i form av kläder, rutiner, riskanalyser mm och vi har individuellt ansvar som innebär att alla på arbetsplatsen är skyldig att följa dom regler och anvisningar som finns.

Det är nog inte helt otänkbart att utredningen kommer visa att det finns brister hos alla dessa tre aktörer
Citera
2023-12-15, 09:31
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Vad är meningen att bilden ska visa som vi inte har sett redan?

Denna är mycket mer skarp en tidigare.
Citera
2023-12-15, 09:31
Medlem
Text från Arbetet se;

"Anton, 26, från Matfors dog i hissolyckan
26-årige Anton Runsvik från Matfors utanför Sundsvall var en av de fem som dog i hissolyckan i Ursvik. Det skriver Dagens Nyheter."

Tidningen har fått uppgiften bekräftad av anhöriga.*

Anton Runsviks innebandyföreningen skriver i ett uttalande som DN refererar:

”Anton tog inte den största platsen på planen men hade ett av de största hjärtan, både på och av planen. Han var en ödmjuk, snäll och lugn kille som var klok och mogen för sin ålder. Våra kondoleanser går till familjen, släkt och vänner där saknaden efter Anton kommer att vara stor.” "
Citera
2023-12-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Enligt vad jag läste så saknades de märken runt bulthålen som blir då bultar spänns fast.
Och då måste det varit en ny mastsektion som aldrig tidigare använts.

Minns du var du läste det? Det enda jag sett är att man kan se att skruvarna inte satt där vid haveriet, inte att det aldrig någonsin suttit skruvar där.

För min del spelar det inte så stor roll vilket som, tror knappast att någon illvilling har klättrat 20+ meter upp för masten och lossat 4st M24 nylock-muttrar åtdragna med 300Nm. Det mest troliga är att det inte satt några skruvar där vid tillfället hut otroligt det i sig än är...
Citera
2023-12-15, 09:38
Medlem
Citat:
Det tar jag för givet. Är man osäker kan man titta med en lupp då syns det tydligt.

Ja det är klart, men då måste masten vara helt ny, jag bara önskar så att ansvaret inte skulle hamna på någon/några enskilda underbetalda som kämpat i kanske tio minusgrader, medan ägarna till fastigheten badar i pengar och njuter i värmen.

Det hade varit bättre om de skyldige hade gjort det frivilligt och inte kommer lida av det, så som kollegor kommer göra.
Citera
2023-12-15, 09:39
Medlem
Hur stort gäng brukar det va som monterar en sådan här hiss. Och hur ser fördelningen ut tänker då på förman och huvudansvarig mm.
Citera
2023-12-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det är svårt att se exakt på bilden men har man vart där så är det inte många sektioner som man sådant fall höjt.
Åker man dit och monterar på enbart 2-3master?t När ändå där så monteras det väl på iaf ett par våningar.
Staget som sitter in i bomlaget måste man iaf ha satt dit eller om det är ställningsbyggarna som monterade dit det.

De ska åka dit och montera för varje nytt våningsplan.
På den nu nedlagda webbkameran såg man att de fått upp ett par nya väggar på övre plan troligen på måndagen mellan kl 7.00-9.30. Veckan innan lär de ha lagt bjälklagen.
Men de som höll till på övre plan kan ändå ha tagit ställningstrappa eller invändig trappa ned en våning till hissen.
Citera
2023-12-15, 09:46
Medlem
Citat:
Minns du var du läste det? Det enda jag sett är att man kan se att skruvarna inte satt där vid haveriet, inte att det aldrig någonsin suttit skruvar där.

För min del spelar det inte så stor roll vilket som, tror knappast att någon illvilling har klättrat 20+ meter upp för masten och lossat 4st M24 nylock-muttrar åtdragna med 300Nm. Det mest troliga är att det inte satt några skruvar där vid tillfället hut otroligt det i sig än är...

Det kan ju vara någon hämndlysten för något som arbetar på bygget....eller någon som kanske har konflikt med Andersson Company sedan tidigare byggjobb.

Konkurrenter som vill sänka Andersson Company och inte bryg sig om antalet döda....

Organiserad brottslighet är ju djupt inbakat i byggbranschen sedan länge.
Senast redigerad av StartGenealogy 2023-12-15 kl. 09:52.
Citera
2023-12-15, 09:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Det var efter att delegationen från Alimak varit på plats och inspekterat skadorna som jag läste om det. Antagligen Expressen eller Aftonbladet . Någon från Alimak som uttalade sig om det. Att det gick och se att det aldrig monterats några bultar. Och det kunde han se genom att de märken runt bulthålen som borde finnas saknades.
Senast redigerad av HAARP 2023-12-15 kl. 09:51.
Citera
2023-12-15, 09:52
Medlem
Tycker det verkar märkligt att man skulle ha kunnat kalla på hissen från översta våningen när det planet inte hade någon grind. Att man skulle ha kopplat in lådan med knappar för att kalla på hissen från översta stannplanet men inte satt dit grinden låter minst sagt tveksamt.
Citera
2023-12-15, 09:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det tar jag för givet. Är man osäker kan man titta med en lupp då syns det tydligt.

Denna sida sitter väl mot motsvarande del i den undre sektion dvs bultens mutter sitter på baksidan av detta hål så några märken blir det inte på denna sida.
Citera
2023-12-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Denna sida sitter väl mot motsvarande del i den undre sektion dvs bultens mutter sitter på baksidan av detta hål så några märken blir det inte på denna sida.
Skruvskallen gör alltid märken den också. Speciellt om man har dragit den med 300Nm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in