• 1
  • 2
2023-12-14, 13:00
Medlem
Borde det inte finnas en bättre lösning?

Dvs vid återköp av 1% av aktiestocken tvingar man av aktieägarna 1% av aktierna mot
ersättning i form av börskursen eller liknande - då uppnår man samma resultat men varje
aktieägare får en peng.

Som det nu är dräneras bolagt inte bara på utdelning/framtida utdelning eftersom bolagen
betalar 10-20 gånger en årsutdelning per aktie - ibland mycket mer t ex Evolution Gaming
Citera
2023-12-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Dvs vid återköp av 1% av aktiestocken tvingar man av aktieägarna 1% av aktierna mot
ersättning i form av börskursen eller liknande - då uppnår man samma resultat men varje
aktieägare får en peng.

Som det nu är dräneras bolagt inte bara på utdelning/framtida utdelning eftersom bolagen
betalar 10-20 gånger en årsutdelning per aktie - ibland mycket mer t ex Evolution Gaming
Du verkar inte riktigt veta vad du snackar om. Jag förstår inte din frågeställning antagligen delvis för att du själv inte förstår vad du snackar om. Skulle du kunna utveckla ditt resonemang och ställa några frågor som vi kan diskutera?
Citera
2023-12-14, 13:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

aktieägare får en peng.

Om du bedömer att återköpskursen är för hög så säljer du naturligtvis dina aktier. Då har ju då, enligt din egen enfaldiga bedömning, lurat av bolaget "10-20 gånger en årsutdelning per aktie". Du kan även sälja ex 1 % av dina aktier (eller hur stort återköpet nu är), så får du samma effekt som du föreslår.

Återköp är tvärtom ett utmärkt sätt att fördela pengar till aktieägare. Se exempelvis kursgrafen för Swedish match, innan de köptes ut.
Citera
2023-12-14, 14:24
Medlem
KJosefs avatar
Om du tycker att aktien är övervärderad, och inte värd för företaget att köpa tillbaka, då ska du sälja den.
Det spelar ingen roll vad en övervärderad aktie har för utdelningspolicy; Den kommer fortfarande inte vara värd att äga.
Citera
2023-12-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du bedömer att återköpskursen är för hög så säljer du naturligtvis dina aktier. Då har ju då, enligt din egen enfaldiga bedömning, lurat av bolaget "10-20 gånger en årsutdelning per aktie". Du kan även sälja ex 1 % av dina aktier (eller hur stort återköpet nu är), så får du samma effekt som du föreslår.

Återköp är tvärtom ett utmärkt sätt att fördela pengar till aktieägare. Se exempelvis kursgrafen för Swedish match, innan de köptes ut.

Men då tappar jag rösträtt o utdelning kommande år - med mitt system "stannar pengarna inom familjen"
Citera
2023-12-14, 15:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Men då tappar jag rösträtt o utdelning kommande år - med mitt system "stannar pengarna inom familjen"

Nej, det gör du inte alls, eftersom det finns färre aktier i bolaget.

Säg att bolaget har 10 000 aktier (det finns bara ett aktieslag), du äger 100 st. Du har då 1 % av bolaget och 1 % av utdelning och röster. En aktie kostar 100 kr på marknaden.

Bolaget gör återköp om 1 % av alla aktier. Du gör enligt "mitt" förslag och säljer 1 % av dina aktier. Efter försäljning och indragning har bolaget 9 900 aktier och du 99 aktier. Du har fortfarande 1 % av bolaget, framtida utdelning och röster. Du har även fått in 100 kr i aktieförsäljning.

Enligt ditt förslag ska alla ägare tvingas sälja 1 % av sina aktier, mot ersättning i form av börskursen. Resultatet blir då att bolaget efter tvångsinlösen har 9 900 aktier, du har 99 aktier (och 100 kr i ersättning) och således 1 % av bolaget, framtida utdelning och röster.

Resultatet är alltså exakt samma, både för bolaget och dig. Du kan alltså få din dröm uppfylld redan idag, utan att ändra lagar och tvinga andra aktieägare till inlösen.
Citera
2023-12-14, 15:52
Medlem
pantherTypeGs avatar
Ju färre aktier det finns till utbudet, desto högre värde blir den. Vanlig marknadslogik.
Citera
2023-12-14, 19:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
aktieägare får en peng.
Nej. Företaget köper aktier av de aktieägare som säljer, inga andra. Befintliga aktieinnehavare äger sedan en större del av bolaget.

Citat:
Utdelning innebär att företagets värde minskar. Om du som aktieägare återinvesterar utdelningen har du åstadkommit exakt samma sak som om... trumvirvel... bolaget återköper aktier. Skillnaden är att skatteffekter och transaktionskostnader sätts i spel.
Citera
2023-12-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, det gör du inte alls, eftersom det finns färre aktier i bolaget.

Säg att bolaget har 10 000 aktier (det finns bara ett aktieslag), du äger 100 st. Du har då 1 % av bolaget och 1 % av utdelning och röster. En aktie kostar 100 kr på marknaden.

Bolaget gör återköp om 1 % av alla aktier. Du gör enligt "mitt" förslag och säljer 1 % av dina aktier. Efter försäljning och indragning har bolaget 9 900 aktier och du 99 aktier. Du har fortfarande 1 % av bolaget, framtida utdelning och röster. Du har även fått in 100 kr i aktieförsäljning.

Enligt ditt förslag ska alla ägare tvingas sälja 1 % av sina aktier, mot ersättning i form av börskursen. Resultatet blir då att bolaget efter tvångsinlösen har 9 900 aktier, du har 99 aktier (och 100 kr i ersättning) och således 1 % av bolaget, framtida utdelning och roster.

Resultatet är alltså exakt samma, både för bolaget och dig. Du kan alltså få din dröm uppfylld redan idag, utan att ändra lagar och tvinga andra aktieägare till inlösen.

Men i sista fallet hade jag haft liga många aktier - samma rösträtt + en peng föregående exempel när jag inte säljer har andra fått pengen
Citera
2023-12-15, 04:51
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Du verkar inte riktigt veta vad du snackar om. Jag förstår inte din frågeställning antagligen delvis för att du själv inte förstår vad du snackar om. Skulle du kunna utveckla ditt resonemang och ställa några frågor som vi kan diskutera?
Varför så arg och nedlåtande mot TS? Jag förstår inte heller hur det fungerar och skulle uppskatta lite hövlig upplysning.
Citera
2023-12-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Varför så arg och nedlåtande mot TS? Jag förstår inte heller hur det fungerar och skulle uppskatta lite hövlig upplysning.
1. Vanlig utdelning innebär att alla aktieägare får exempelvis 1 krona i utdelning för varje aktie som man äger. Antalet aktier i företaget är konstant.

2. Som komplement till vanlig utdelning så gör företag ofta återköp av aktier som sedan makuleras (förstörs). Aktierna köps på börsen av vanliga säljare vilket medför att efterfrågan ökar och kursen stiger.
Om ett företag har tryckt 100 000 aktier och du äger 1000 st så äger du 1 % av företaget. Gör de återköp på 10% av aktierna och makulera dem så kommer de i framtiden bara finnas 90 000 aktier och du äger fortfarande 1000 st vilket innebär att du helt plötsligt äger 1,11% av företaget. Du har inte fått några pengar i handen men du äger en större andel av företaget.
Senast redigerad av Mynicname 2023-12-15 kl. 09:08.
Citera
2023-12-15, 10:19
Medlem
Återköp är ju en typ av legal insiderhandel. Företaget har ju insikt i företagets ekonomiska tillstånd och framtidsprognos.

Om företaget då återköper aktier när aktien är t.ex. 20% undervärderad jämtemot dess rätta pris enligt en DCF-analys så gör man en bra affär för aktieägarna. Men såklart slentrianmässigt återköpa bara för att är ju inte bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in