Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Men då tappar jag rösträtt o utdelning kommande år - med mitt system "stannar pengarna inom familjen"
Nej, det gör du inte alls, eftersom det finns färre aktier i bolaget.
Säg att bolaget har 10 000 aktier (det finns bara ett aktieslag), du äger 100 st. Du har då 1 % av bolaget och 1 % av utdelning och röster. En aktie kostar 100 kr på marknaden.
Bolaget gör återköp om 1 % av alla aktier. Du gör enligt "mitt" förslag och säljer 1 % av dina aktier. Efter försäljning och indragning har bolaget 9 900 aktier och du 99 aktier. Du har fortfarande 1 % av bolaget, framtida utdelning och röster. Du har även fått in 100 kr i aktieförsäljning.
Enligt ditt förslag ska alla ägare tvingas sälja 1 % av sina aktier, mot ersättning i form av börskursen. Resultatet blir då att bolaget efter tvångsinlösen har 9 900 aktier, du har 99 aktier (och 100 kr i ersättning) och således 1 % av bolaget, framtida utdelning och röster.
Resultatet är alltså exakt samma, både för bolaget och dig. Du kan alltså få din dröm uppfylld redan idag, utan att ändra lagar och tvinga andra aktieägare till inlösen.