2023-12-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G394Aq/lexbase-maste-stoppas-offentlighetsprincipen-hotas

https://www.svt.se/kultur/regeringen-vill-gora-det-svarare-att-hitta-folks-adresser-far-kritik--bj8pw7

Själva breven har jag inte sett och vet inte hur man kan få tag på dem. I Artikeln i aftonbladet skrivs att eu-kommissionen skickat ett brev till regeringen, då var det sosse regeringen.

Är ganska säker på att jag läste att Eu skickat ännu ett brev till den sittande regeringen i svts artikel, men de verkar har tagit bort det. De hade skrivit det i en liten flik långt nere under artikeln.

Det regeringen kan göra är att ändra grundlagen så att dessa sidor inte skyddas av utgivningsbeviset,vilket de misslyckats med två gånger. För att ändra något i grundlagen måste ett beslut tas innan ett riksdagsval och en annan efter för att det ska gå igenom. Regeringen har åter skickat förslaget om att begränsa på utredning. Tyvärr verkar det inte vara ett prio ärende och det verakr vara ganska ointresserade av det hela.

Korrigering: Ser nu att det står i artikeln att EU både kontaktat den förra och sittande regeringen om att skyddet dessa sidor åtnjuter strider mot GDPR. Så inget är borttaget
Citera
2023-12-14, 06:29
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Det som sannolikt kommer att hända är att licensen för dessa webbplatser återkallas omedelbart. Myndigheten som skapar problem, nämligen Myndigheten för press, radio och tv, kommer förmodligen att få kritik och tvingas införa strikta krav som respekterar GDPR och andra relevanta områden.
Det är värt att understryka att lagen (2018:218), knåpad ihop av politiker från både höger och vänster, står inför förändringar. Det blir nödvändigt att antingen finjustera eller kasta ut denna lag för att säkerställa att den inte strider mot GDPR. Om jag vinner detta mål kommer tvisten att tvinga dem att ändra lagen på ett sätt som följer och respekterar GDPR.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2023-12-14 kl. 06:37.
Citera
2023-12-14, 17:28
Medlem
Tack GDPRWARRIOR, för allt jobb du lägger ner!
Citera
2023-12-15, 00:17
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Japp väntar på svar om förhandsavgörande
Senaste uppdateringen är att jag nyligen på egen hand skaffade mig kunskap om hur man kan påskynda ärendet och har nu formellt lämnat in det till tingsrätten. Dessutom har jag fått en ny domare som ansvarar för målet.
Citera
2023-12-15, 06:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Senaste uppdateringen är att jag nyligen på egen hand skaffade mig kunskap om hur man kan påskynda ärendet och har nu formellt lämnat in det till tingsrätten. Dessutom har jag fått en ny domare som ansvarar för målet.
Vad var det för kunskap om hur man skyndar på ärendet?
Citera
2023-12-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Har du provat personligen kontakta journalister?

https://www.aftonbladet.se/av/fredrik-bjorkman

https://www.aftonbladet.se/av/oisin-cantwell <-------

https://www.pcforalla.se/author/martin_appel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G394Aq/lexbase-maste-stoppas-offentlighetsprincipen-hotas

https://www.pcforalla.se/article/1945928/nu-maste-politikerna-stoppa-mrkoll-och-lexbase.html
Oisin Cantwell är verkligen ingen att rekommendera. Han är för offentlighetsprincipen och öppenheten. Minns att han innan sommaren uttryckte stora bekymmer över ett lagförslag om att maska namn i domar, eftersom det skulle leda till ökad sekretess och fördröjning med utlämnandet av domar. Han blev lättad när lagförslaget lades ner.
Citera
2023-12-15, 17:10
Medlem
Citat:

Borde finnas sätt att skynda på processen. Behöver inte ta åratal tills saker och ting sker. Lyckas man få tingsrätten att skicka en begäran om förhandsavgörande till EU, så kan man påtala till EU att skynda och prioritera ärendet då en massa personer i Sverige påverkas negativt av dessa sidor.
Citera
2023-12-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
vad händer i praktiken om det går igenom? Kommer Sverige tvingas ändra grundlagen att offentlighetsprincipen försvinner? För det är inte dessa aktörer som är fel på utan svenska lagboken som tillåter det här eländet.

Jag matade in din ovanstående fråga (gällande GDPRWarriors inskickade ansökan om ett förhandsavgörande från EU-domstolen) till AI-chatboten Claude. Jag har dåliga nyheter: eftersom de frågor som GDPRWarrior lade fram för EU-domstolen endast är kopplade till databaser med utgivningsbevis som publicerar domar på nätet, verkar det som att endast den delen av Artikel 10 kommer att påverkas. Alltså inte hela Artikel 10 där pest-råttan Offentlighetsprincipen bor. Boten svarar så här:

Citat:
Utifrån det aktuella fallet och frågeställningarna som lyfts fram i dokumentet är min bedömning att det troligen inte skulle innebära att hela Artikel 10 i tryckfrihetsförordningen behöver tas bort. Snarare handlar det om en mer begränsad anpassning för att säkerställa överensstämmelse med dataskyddsförordningen i fråga om publicering av vissa typer av känsliga personuppgifter.

Några skäl till att jag inte tror på ett så pass drastiskt scenario som att all offentlighetsprincip slopas:

1. Offentlighetsprincipen har stor betydelse i Sverige. En total avskaffande vore ett mycket radikalt steg.

2. GDPR och offentlighetsprincipen har delvis olika syften. Båda principerna går att behålla genom vissa begränsningar.

3. EU-domstolen brukar i regel bara kräva anpassningar av nationell rätt, inte fullständigt upphävande.

4. Det aktuella fallet handlar specifikt om publicering av brottsdomar online. Det innebär inte automatiskt att all offentlighetsprincip måste tas bort.

Så min prognos är att det mest sannolika är vissa ändringar och förtydliganden i offentlighetsprincipen när det gäller personuppgifter, utan att hela Artikel 10 upphävs. Sverige kommer troligen inte bli som Schweiz i det avseendet. Men närmare vägledning får vi först när EU-domstolen prövat frågan.

@Kallebrogen, viktigpetter. Vad säger du? Är botens påstående korrekt?
Citera
2023-12-15, 22:01
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad var det för kunskap om hur man skyndar på ärendet?
Jag har begärt en begäran om skyndsam handläggning. När det var gjort så rörde målet vidare på sig, genom domstolen kom in nästa dag med sina egna frågor

"Tingsrätten överväger att inhämta ett förhandsavgörande från EU-domstolen i målet. Om
tingsrätten skulle besluta att inhämta ett förhandsavgörande överväger tingsrätten att ställa
följande frågor till EU-domstolen.

1. Möjliggör artikel 85.1 i dataskyddsförordningen att medlemsstaterna vidtar
lagstiftningsåtgärder utöver vad som ankommer på medlemsstaterna enligt artikel 85.2 i
förordningen och med avseende på behandling av personuppgifter för andra ändamål än
journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande?

2. För det fallet att den föregående frågan besvaras jakande: Medger artikel 85.1 i
dataskyddsförordningen en förening av rätten till integritet i enlighet med förordningen
med yttrande- och informationsfrihet som innebär att den vars personuppgifter
behandlas, genom att fällande domar i brottmål avseende den personen tillhandahålls
allmänheten mot ersättning på internet, som rättsmedel endast kan inleda ett
straffrättsligt förfarande om förtal eller begära skadestånd med anledning av förtal?

3. För det fallet att den första frågan besvaras nekande eller den andra frågan besvaras
nekande: Kan en verksamhet som består i att, utan någon bearbetning eller redigering,
tillhandahålla allmänheten offentliga handlingar i form av fällande domar i brottmål mot
ersättning på internet anses utgöra behandling av personuppgifter som sker för de
ändamål som anges i artikel 85.2 i dataskyddsförordningen?

Ni bereds nu tillfälle att inkomma med slutliga kommentar avseende frågan om tingsrätten
ska inhämta ett förhandsavgörande från EU-domstolen samt inkomma med synpunkter på
ovan frågor. Om ni vill yttra er måste yttrandet ha inkommit till tingsrätten senast den 8
januari 2024. Tingsrätten kan komma att avgöra frågan även om inget yttrande inkommer."

Jag bidrog med mina egna små förändringar, synpunkter och justeringar när det gäller deras frågor. Båda uppsättningarna behandlar de viktigaste aspekterna av ärendet.

Detta lämna jag in senast skiljer sig inte stort men det är otroligt viktigt att ha med (C-439/19 - B v. Latvijas Republikas
Saeima) fallet som referens punkt.

1. Har artikel 85.1 i dataskyddsförordningen den tolkningsmässiga innebörden att
medlemsstaterna, genom nationell lagstiftning, legitimeras att vidta åtgärder som överskrider
de specifika undantagen i artikel 85.2, särskilt avseende behandlingen av personuppgifter
för ändamål som inte omfattas av journalistiska ändamål eller akademiskt, konstnärligt eller
litterärt skapande?

2. I händelse av ett bekräftande svar på den föregående frågan, medger artikel 85.1 en
absolut företrädesrätt för yttrandefrihetsgrundlagen vid en konflikt med andra bestämmelser i
dataskyddsförordningen? Hur påverkar detta individens rätt till integritet, särskilt när det
gäller tillgängliggörandet av personuppgifter online genom att fällande domar i brottmål
tillhandahålls allmänheten mot ersättning på internet? Är det möjligt att rättsliga åtgärder,
som straffrättsligt förfarande för förtal eller begäran om skadestånd, blir begränsade som
rättsmedel i dessa situationer?

3. Med hänsyn till EU-domstolens tidigare beslut (C-439/19 - B v. Latvijas Republikas
Saeima), hur bör detta beslut tolkas och tillämpas i liknande fall, speciellt med beaktande av
Dataskyddsförordningen och principen om Unionsrättens företräde?

4. Kan bristen på en proportionalitetsbedömning och den nuvarande tolkningen av artikel 85
i dataskyddsförordningen eventuellt resultera i att det nationella rättsläget blir oförenligt med
bestämmelserna i artikel 10 i GDPR samt artikel 7-8 i EU-stadgan och artikel 85 i
dataskyddsförordningen? I så fall utgör detta en potentiell risk för att äventyra individens
integritetsskydd och den övergripande rättssäkerheten?

Ni får följa ärendet själva kan inte publicera allt som händer.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2023-12-15 kl. 22:46.
Citera
2023-12-15, 22:32
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Ni får följa ärendet själva kan inte publicera allt som händer.

Håll oss gärna lagom uppdaterade, det är mycket spännande.
Citera
2023-12-15, 23:04
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Håll oss gärna lagom uppdaterade, det är mycket spännande.
Ska försöka, att samla namn och underskrifter från alla som kämpar mot dessa förstörande sidor är avgörande. Vi delar en daglig kamp, minut för minut. Genom att överväga en grupptalan eller inleda en ny rättslig process mot den ansvariga webbplatsen strävar vi inte bara efter rättvisa, utan även efter att intensifiera trycket på dessa skadliga verksamheter. Vänligen skicka namnlistan till gdprwarrior@gmail.com Jag funderar på att öka trycket ytterligare.

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=whVVzNEq&id=A2E7E3FCC9CF 141916240D5E8F7B4D6FC9D4AB69&thid=OIP.whVVzNEq-1eCyZDi5UN9WgAAAA&mediaurl=https%3a%2f%2fmedia1.te nor.com%2fimages%2fc21555ccd12afb5782c990e2e5437d5 a%2ftenor.gif%3fit emid%3d5595741&cdnurl=https%3a%2f%2fth.bing.com%2f th%2fid%2fR.c21555ccd12afb5782c990e2e5437d5a%3frik %3daavUyW9Ne49e DQ%26pid%3dImgRaw%26r%3d0&exph=222&expw=400&q=jon+ snow+gif+horse&simid=607997817303354336&FORM=IRPRS T&ck=B2AC88FFB833076D335B23FEDC867BF3&selectedInde x=10&itb=0&ajaxhist=0&ajaxserp=0
Senast redigerad av GDPRWarrior 2023-12-15 kl. 23:14.
Citera
2023-12-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ska försöka, att samla namn och underskrifter från alla som kämpar mot dessa förstörande sidor är avgörande. Vi delar en daglig kamp, minut för minut. Genom att överväga en grupptalan eller inleda en ny rättslig process mot den ansvariga webbplatsen strävar vi inte bara efter rättvisa, utan även efter att intensifiera trycket på dessa skadliga verksamheter. Vänligen skicka namnlistan till gdprwarrior@gmail.com Jag funderar på att öka trycket ytterligare.

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=whVVzNEq&id=A2E7E3FCC9CF 141916240D5E8F7B4D6FC9D4AB69&thid=OIP.whVVzNEq-1eCyZDi5UN9WgAAAA&mediaurl=https%3a%2f%2fmedia1.te nor.com%2fimages%2fc21555ccd12afb5782c990e2e5437d5 a%2ftenor.gif%3fit emid%3d5595741&cdnurl=https%3a%2f%2fth.bing.com%2f th%2fid%2fR.c21555ccd12afb5782c990e2e5437d5a%3frik %3daavUyW9Ne49e DQ%26pid%3dImgRaw%26r%3d0&exph=222&expw=400&q=jon+ snow+gif+horse&simid=607997817303354336&FORM=IRPRS T&ck=B2AC88FFB833076D335B23FEDC867BF3&selectedInde x=10&itb=0&ajaxhist=0&ajaxserp=0

Det är bättre att fixa namnsamling på en länk så vi kan skriva på och dela den överallt för att den ska få spridning. Då ser man hur många unika som har skrivit under.

Det är helt sjukt att det inte finns mer som har varit engagerad i detta mer än du.
Vart fan är folk? Är de inte rädda att de själva en dag ska också hamna på dessa lömska sidor?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in