Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Men är du totalt efterbliven, eller?
Ja, det är jag säkert, i dina ögon, för du är ett riktigt geni, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Du tror inte att någon annan än du (som enligt egen utsago inte kan något om bygghissar) under dom 20 år som hissmodellen använts på byggen över hela världen, skulle ha kommit med påpekanden eller förslag. Om det varit enkelt att förbättra konstruktionen för att öka säkerheten vid montage?
Nu påstås det att konstruktionen på den här hissen är över 50 år gammal.
Så det är lite futtigt tycker jag att du kommer dragandes med bara 20 år.
Säg mig, hur kommer det sig att konstruktionen är 50 år gammal? Varför har ingen kommit med några förbättringar på 50 år? Jag menar, kolla hur bilar såg ut för 50 år sedan och kolla ur de ser ut idag! Men den här hissen. Likadan nu som för 50 år sedan.
Nej, det är nog inte jag som är totalt efterbliven, det är nog du och ett gäng till.
Den här hissen är helt säkert inte över 50 år gammal. Den har helt säkert konstruerats om flera gånger sedan dess, och den har helt säkert uppgraderats med alla möjliga förbättringar och inte minst kostnadsbesparingar sedan dess. Grundiden är säkert densamma, men inte konstruktionen.
Den risk som föreligger med hissen, och som ligger till grund för den olycka som skedde här, har varit känd sedan en längre tid.
Så nu är alltså ditt argument att bara för att ingen har kommit med något förslag att förbättra hissen för att få bort risken, på 20 år (hur du nu kan veta att ingen har kommit med sådana förslag på 20år), så är det helt omöjligt att göra en sådan förbättring
Och du tror att det är jag som är efterbliven
Nej, något geni är du inte, den saken är helt klar.
Det är många med mig i tråden som har konstaterat att det är enkelt att införa en sådan säkerhetshöjande åtgärd.
Varför Alimak inte har gjort det, borde väl ett geni som du kunda räkna ut på egen hand!?
Jag för egen del är övertygad om att det har kommit sådana förslag, jag tror att det finns och har funnits sedan länge till och med hos Alimak själva. Det har jag skrivit om tidigare i tråden. Men det är du väl för mycket analfabet för att ha klarat av att läsa!
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Du ser inte heller att olyckan skett med en hiss som i aktuellt fall inte ens var 30 meter hög, när modellen regelbundet byggs till höjder på flera hundra meter utan att det sker olyckor med den.
Jaså, ser jag inte det? Är du totalt efterbliven, eller?
Du har alltså inte fattat att höjden är helt irrelevant för risken att inträffa? Är du totalt efterbliven eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Det är inget allvarligt fel på konstruktionen,
Jaså, och det är du kompetent nog att avgöra? Fem döda och du kan med säkerhet påstå att det inte är något allvarligt fel på konstruktionen? Ja, du är ju ett geni, så du vet säkert. Antingen det, eller så är du totalt efterbliven!
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
i aktuellt fall är det ett handhavandefel som påverkat montaget av ingående delar. Var i kedjan det skett är fortfarande inte klarlag, förslag finns gällande förmonterade sektioner eller försumlighet vid montage på plats.
HELT KLART ÄR att kontroller av säkerheten före drifttagning inte fungerat tillfredställande!
Ja, allt ovan förefaller rimligt. Inte illa av någon som är totalt efterbliven.
Men du har fortfarande inte fattat att det likväl kan vara så att Alimak har ett ansvar som de har försummat? Totalt efterbliven, hette det, va?
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Förstår inte heller ditt envisa agg mot tillverkaren, utan att du redovisar exakt vad dom skulle ha brutit mot?
Det har jag förklarat många gånger redan i tråden. Alla med minsta lilla kompetens förstår precis. Men visst, man får väl vara lite mer än totalt efterbliven för att fatta.
Något geni som inte heller fattade ett skit försökte säga emot mig genom att hänvisa och citera precis de föreskrifter som säger precis det jag påtalar. Om du inte är totalt efterbliven kan du säkert hitta inläggen och läsa på om saken där.
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Utredningar kommer att visa hur det är med den saken, din åsikt har alla redan läst fler gånger än en förståndshandikappad behöver göra för att förstå vad du tycker...
Ja, en förståndshandikappad hade förstått för länge sedan, men uppenbarligen inte en som är totalt efterbliven
Ja, SHK kommer nog, får vi hoppas, att genomlysa hela kedjan hela vägen tillbaka till producentansvaret. Då kommer de att upptäcka att tillverkaren var medveten om att en sådan här olycka kunde inträffa med deras hiss. SHK kommer då också att upptäcka att Alimak inte har vidtagit några åtgärder för att undanröja risken. Jag skulle tro att SHK kommer att ha åsikter om den saken. Sedan återstår att se vad rättsvårdande myndigheter eventuellt gör med den rapport som SHK avlägger.