2023-12-15, 00:51
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Ja mkt möjligt att ställningen höjts i fredags, det får ju ngn som vet svara på! Det som sagts av berörd firma är att hissen höjdes i tisdags, man får väl anta det stämmer!

Att hissen höjdes i tisdags kan man ju anta då firman sagt det. Ingen har frågat abc ställning när ställningen höjdes.

Jag har nämligen en bild på huset från 16e nov när hisstornet gick upp till våningen som huset nu står på. Men ställningen är 2 våningar under. Dvs man ser 7 bjälklag ställning men minst 5master (7.5m) över det bjälklaget. Vid olycksdagen vad det 9 våningar på ställningen. Dvs det stämmer ganska så bra överens att det är 2 master som skulle stuttit kvar i hissen. Om man då skulle ha vart där på tisdagen så skulle det vara för att enbart sätta dit 2st master och då helt och hållet struntat i att skruva fast dessa.
Citera
2023-12-15, 00:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Riktigt professionell kommentarer. Jag skulle nog påstå att om vi har en hissmontör i tråden så tillför det intressanta erfarenheter hur dessa bygghissar monteras och är att arbeta med.

Ja, det är väl en kommentar som går i linje med psykots egna inlägg och svar till mig, men de tycks du inte haft något att anmärka på. Jag försöker att bemöta andra som de bemöter mig.

Det är flera kunniga i tråden som har bidragit med mycket intressant information och fakta, psykot däremot verkar mest bara intresserad av att kasta skit.

Det är fem människor som har dött här, man kan vara lite försiktigt med att påstå att den ena eller den andra helt säkert inte har något ansvar för dessa personers död helt utan grund och särskilt helt utan kompetens om vad man snackar om. Men psykot hade väldigt bråttom att fria Alimak helt och hållet. Och tänka sig...
Citera
2023-12-15, 01:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om vi skiljer på montör och entreprenör, så instämmer jag i det du skriver. Givet att det inte visar sig att någon entreprenör vidtagit någon otillåten åtgärd med en avstängd hiss eller liknande.

Jag skrev häromdagen att byggherren förmodligen är den som löper minst risk för något åtal i detta. För även om byggherren har det övergripande ansvaret, så är nog de misstag som gjorts här inte på något vis byggherrens förskyllan.

Problemet för Alimak här är att de har varit medvetna om att den här risken finns, att risken kan konstrueras bort, och att de inte har konstruerat bort risken. Detta kan anses vårdslöst eller till och med grovt vårdslöst och då finns risken att någon beslutsfattare hos Alimak åtals för vållande till annans död. Det är inte alls säkert att det kommer att gå dit, i detta mesiga land, men det vore givet det vi sett så här långt inte alls fel.

Det är enormt viktigt att man som ansvarig för produktutvecklingen av sådana här produkter förstår vilket ansvar man har när det kommer till säkerhet för andra människors liv, i en produkt som den här. Lika viktigt är det att man är mycket väl införstådd i regelverken och vilka åtgärder man är skyldig att vidta i olika faser och skeenden i produktens utveckling och livslängd.

Men är du totalt efterbliven, eller?

Du tror inte att någon annan än du (som enligt egen utsago inte kan något om bygghissar) under dom 20 år som hissmodellen använts på byggen över hela världen, skulle ha kommit med påpekanden eller förslag. Om det varit enkelt att förbättra konstruktionen för att öka säkerheten vid montage?

Du ser inte heller att olyckan skett med en hiss som i aktuellt fall inte ens var 30 meter hög, när modellen regelbundet byggs till höjder på flera hundra meter utan att det sker olyckor med den.

Det är inget allvarligt fel på konstruktionen, i aktuellt fall är det ett handhavandefel som påverkat montaget av ingående delar. Var i kedjan det skett är fortfarande inte klarlag, förslag finns gällande förmonterade sektioner eller försumlighet vid montage på plats.
HELT KLART ÄR att kontroller av säkerheten före drifttagning inte fungerat tillfredställande!

Förstår inte heller ditt envisa agg mot tillverkaren, utan att du redovisar exakt vad dom skulle ha brutit mot?
Utredningar kommer att visa hur det är med den saken, din åsikt har alla redan läst fler gånger än en förståndshandikappad behöver göra för att förstå vad du tycker...
Citera
2023-12-15, 01:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Men är du totalt efterbliven, eller?

Ja, det är jag säkert, i dina ögon, för du är ett riktigt geni, eller hur?

Citat:
Du tror inte att någon annan än du (som enligt egen utsago inte kan något om bygghissar) under dom 20 år som hissmodellen använts på byggen över hela världen, skulle ha kommit med påpekanden eller förslag. Om det varit enkelt att förbättra konstruktionen för att öka säkerheten vid montage?

Nu påstås det att konstruktionen på den här hissen är över 50 år gammal.
Så det är lite futtigt tycker jag att du kommer dragandes med bara 20 år.

Säg mig, hur kommer det sig att konstruktionen är 50 år gammal? Varför har ingen kommit med några förbättringar på 50 år? Jag menar, kolla hur bilar såg ut för 50 år sedan och kolla ur de ser ut idag! Men den här hissen. Likadan nu som för 50 år sedan.

Nej, det är nog inte jag som är totalt efterbliven, det är nog du och ett gäng till.

Den här hissen är helt säkert inte över 50 år gammal. Den har helt säkert konstruerats om flera gånger sedan dess, och den har helt säkert uppgraderats med alla möjliga förbättringar och inte minst kostnadsbesparingar sedan dess. Grundiden är säkert densamma, men inte konstruktionen.

Den risk som föreligger med hissen, och som ligger till grund för den olycka som skedde här, har varit känd sedan en längre tid.

Så nu är alltså ditt argument att bara för att ingen har kommit med något förslag att förbättra hissen för att få bort risken, på 20 år (hur du nu kan veta att ingen har kommit med sådana förslag på 20år), så är det helt omöjligt att göra en sådan förbättring

Och du tror att det är jag som är efterbliven

Nej, något geni är du inte, den saken är helt klar.

Det är många med mig i tråden som har konstaterat att det är enkelt att införa en sådan säkerhetshöjande åtgärd.

Varför Alimak inte har gjort det, borde väl ett geni som du kunda räkna ut på egen hand!?

Jag för egen del är övertygad om att det har kommit sådana förslag, jag tror att det finns och har funnits sedan länge till och med hos Alimak själva. Det har jag skrivit om tidigare i tråden. Men det är du väl för mycket analfabet för att ha klarat av att läsa!

Citat:
Du ser inte heller att olyckan skett med en hiss som i aktuellt fall inte ens var 30 meter hög, när modellen regelbundet byggs till höjder på flera hundra meter utan att det sker olyckor med den.

Jaså, ser jag inte det? Är du totalt efterbliven, eller?
Du har alltså inte fattat att höjden är helt irrelevant för risken att inträffa? Är du totalt efterbliven eller?

Citat:
Det är inget allvarligt fel på konstruktionen,

Jaså, och det är du kompetent nog att avgöra? Fem döda och du kan med säkerhet påstå att det inte är något allvarligt fel på konstruktionen? Ja, du är ju ett geni, så du vet säkert. Antingen det, eller så är du totalt efterbliven!

Citat:
i aktuellt fall är det ett handhavandefel som påverkat montaget av ingående delar. Var i kedjan det skett är fortfarande inte klarlag, förslag finns gällande förmonterade sektioner eller försumlighet vid montage på plats.
HELT KLART ÄR att kontroller av säkerheten före drifttagning inte fungerat tillfredställande!

Ja, allt ovan förefaller rimligt. Inte illa av någon som är totalt efterbliven.
Men du har fortfarande inte fattat att det likväl kan vara så att Alimak har ett ansvar som de har försummat? Totalt efterbliven, hette det, va?

Citat:
Förstår inte heller ditt envisa agg mot tillverkaren, utan att du redovisar exakt vad dom skulle ha brutit mot?

Det har jag förklarat många gånger redan i tråden. Alla med minsta lilla kompetens förstår precis. Men visst, man får väl vara lite mer än totalt efterbliven för att fatta.

Något geni som inte heller fattade ett skit försökte säga emot mig genom att hänvisa och citera precis de föreskrifter som säger precis det jag påtalar. Om du inte är totalt efterbliven kan du säkert hitta inläggen och läsa på om saken där.

Citat:
Utredningar kommer att visa hur det är med den saken, din åsikt har alla redan läst fler gånger än en förståndshandikappad behöver göra för att förstå vad du tycker...

Ja, en förståndshandikappad hade förstått för länge sedan, men uppenbarligen inte en som är totalt efterbliven

Ja, SHK kommer nog, får vi hoppas, att genomlysa hela kedjan hela vägen tillbaka till producentansvaret. Då kommer de att upptäcka att tillverkaren var medveten om att en sådan här olycka kunde inträffa med deras hiss. SHK kommer då också att upptäcka att Alimak inte har vidtagit några åtgärder för att undanröja risken. Jag skulle tro att SHK kommer att ha åsikter om den saken. Sedan återstår att se vad rättsvårdande myndigheter eventuellt gör med den rapport som SHK avlägger.
Citera
2023-12-15, 02:01
Medlem
kramdjurs avatar
Varje mastsektion är ganska kort och tanken från tillverkaren är att man ska montera på en bit i taget när man höjer, de tar med sig den biten inne i hissen och monterar den för hand. Det har senare visat sig att när de flyttar en hiss mellan arbetsplatserna så låter de ca tre sektioner hänga ihop för att spara tid och arbete (pengar), en så lång sektion går inte att ta med inne i hissen utan de hissar upp den med den vanliga byggkranen. När man skruvar fast en sådan längre sektion så är det lätt till att man bara tittar på den skarv som man arbetar med och aldrig tittar närmare på de färdiga skarvarna. Därför har Alimak gått ut och avrått från denna metod.

Sedan kan det finnas en mängd orsaker till varför det saknas bultar i en "färdig" skarv men ett par exempel är att någon blivit avbruten eller tagit en paus medan man skruvade ner sektioner på den tidigare arbetsplatsen eller att man först tog bort bultarna och därefter upptäckte att man inte orkade rycka loss sektionerna från varandra och bara lastade upp alltihop på en bil!
Citera
2023-12-15, 04:51
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Din jävla fjant har du ens haft ett jobb, och ja kan lova dig att Alimak kommer gå ur detta utan ansvar! Hur mkt du än vill att det inte ska vara så!

Hade jag vart anhörig hade jag klagat/hatat på idioterna som monterat, de som gjort fel!

Kan du lägga ner och skriva 50 inlägg om dagen att det är hissen det är fel på, alla vet din åsikt ja lovar!

Andersson hade arbetsmiljö-ansvaret. Även om någon sopa monterat fel så ska det finnas kontrollanter för sådan här projekt. Vart fanns dom som ska kontrollera utrustningen, DAGLIGEN.

Det är företaget Andersson som ska sitta i fängelse, VD:n. Det kommer bli 2 år minst för den sopan som skulle spara pengar.

https://www.arbetaren.se/2023/12/13/flera-tidigare-sakerhetsbrister-hos-andersson-company/

Läs, det är ett pisseföretag som orsakat fem människor döden. VD:n ska låsas in !!!
Citera
2023-12-15, 05:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Andersson hade arbetsmiljö-ansvaret. Även om någon sopa monterat fel så ska det finnas kontrollanter för sådan här projekt. Vart fanns dom som ska kontrollera utrustningen, DAGLIGEN.

Det är företaget Andersson som ska sitta i fängelse, VD:n. Det kommer bli 2 år minst för den sopan som skulle spara pengar.

https://www.arbetaren.se/2023/12/13/flera-tidigare-sakerhetsbrister-hos-andersson-company/

Läs, det är ett pisseföretag som orsakat fem människor döden. VD:n ska låsas in !!!

Nyfiken här, vilka/vem skall genomföra kontroller dagligen?

Noterar att dom har 1,7 i googlebetyg (12 recensioner).
Citera
2023-12-15, 05:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Att hissen höjdes i tisdags kan man ju anta då firman sagt det. Ingen har frågat abc ställning när ställningen höjdes.

Jag har nämligen en bild på huset från 16e nov när hisstornet gick upp till våningen som huset nu står på. Men ställningen är 2 våningar under. Dvs man ser 7 bjälklag ställning men minst 5master (7.5m) över det bjälklaget. Vid olycksdagen vad det 9 våningar på ställningen. Dvs det stämmer ganska så bra överens att det är 2 master som skulle stuttit kvar i hissen. Om man då skulle ha vart där på tisdagen så skulle det vara för att enbart sätta dit 2st master och då helt och hållet struntat i att skruva fast dessa.

Kan du på din bild från 16/11, se/bekräfta om sektionerna som gått isär var på plats redan där i November?

Notering;
Jeanette Hedman är regionchef på ABC Ställningar sedan 2020.
ABC Bygghissar är ett eget bolag, men det ser faktiskt ut som denne regionchef kommenterar just hissmontaget i Expressen (förmodligen är hon regionchef för ABC-allting):
https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/
Citat:
Företaget som monterat hissen, ABC ställningar, uppger att den monterades på byggarbetsplatsen i augusti, och att den successivt har höjts sedan dess.

– I tisdags var de där och höjde, sedan dess har hissen gått fullt, säger regionchefen Jeanette Hedman.
Citera
2023-12-15, 05:59
Medlem
Jordgubbes avatar
"Nu kan Arbetaren avslöja att vd:n för företaget som hyrde ut hissen till bygget där flera migrantarbetare dog i måndags tidigare dömts för brott mot utlänningslagen efter att ha anlitat en papperslös ställningsmontör. I går höll bolaget en extrainsatt bolagsstämma och ordföranden avgick från sin post" ur Arbetaren (en ingress där). Detta har väl inte uppmärksammats här, är väl alltså ABC Ställningar, så vad framkom på mötet?
Citera
2023-12-15, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
För att slippa en lång diskussion om raster kan jag informera om att rasttiderna varierar från företag till företag. Vissa föredrar jobba korta pass med många korta raster, vissa jobbar längre pass med färre längre raster. Vissa börjar 6.30, andra börjar 7.00. Vissa jobbar till 15.30, några kanske jobbar till 19. Tror inte det går att dra någon slutsats om åt vilket håll hissen var på väg enbart baserat på klockslag och rasttider
Ok men generellt säger byggnads avtal det...
Citera
2023-12-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Nu kan Arbetaren avslöja att vd:n för företaget som hyrde ut hissen till bygget där flera migrantarbetare dog i måndags tidigare dömts för brott mot utlänningslagen efter att ha anlitat en papperslös ställningsmontör. I går höll bolaget en extrainsatt bolagsstämma och ordföranden avgick från sin post" ur Arbetaren (en ingress där). Detta har väl inte uppmärksammats här, är väl alltså ABC Ställningar, så vad framkom på mötet?

Är det helt klart vart de 5 personerna som förolyckades jobbade? Om ngn från ABC vart med kan det ju bli lite annat, då har de ju troligen vart där för att utföra arbete på hiss eller ställning!
Citera
2023-12-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401

Finns inte ett företag som gör någon grundligare dagligkontroll kan ja lova dig, så då får du kalla alla pissföretag!
Strömbrytaren slås på och sen åks de när arbetet börjar!

Däremot skulle du kunna kalla idioterna som monterade för pissfolk, för det är dom som gjort bort sig!
För vi får väl förmoda att ingen varit där på helgen och skruvat ur 4 skruv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in