2023-12-14, 18:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Då skulle de grundat sina påståenden på fakta istället för att förvänta sig att få gehör för åsikter och trams. Då hade de sluppit blir utskrattade, på samma sätt som man hade sluppit bli utskrattad om man hasplade ur sig att demokratiskt fattade beslut skulle vara "fascism". På samma sätt som en person som skulle haspla ur sig något av följande skulle bli lika utskrattad:

Herregud....

Men vetenskap är INTE fakta. Det är där ditt sätt att argumentera faller. Vetenskap är en process där man försöker hitta den bästa momentana sanningen genom livlig debatt och diskussion. Och det great barrington föreslog var egentligen den gamla pandemiplanen för de flesta länder, som inte var särskilt kontroversiell alls egentligen.
Citera
2023-12-14, 18:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men vetenskap är INTE fakta. Det är där ditt sätt att argumentera faller. Vetenskap är en process där man försöker hitta den bästa momentana sanningen genom livlig debatt och diskussion. Och det great barrington föreslog var egentligen den gamla pandemiplanen för de flesta länder, som inte var särskilt kontroversiell alls egentligen.
Då skulle de grundat sina påståenden på fakta, så hade de sluppit bli utskrattade. Att föreslå något går alldeles utmärkt, men så fort man gör påståenden som inte är grundade på fakta så blir man utskrattad och nonchalerad i vetenskapliga sammanhang - precis som någon som skulle vara osmart nog att påstå att det är "fascism" att fatta demokratiska beslut.

Herregud...
Citera
2023-12-14, 18:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då skulle de grundat sina påståenden på fakta, så hade de sluppit bli utskrattade. Att föreslå något går alldeles utmärkt, men så fort man gör påståenden som inte är grundade på fakta så blir man utskrattad och nonchalerad i vetenskapliga sammanhang - precis som någon som skulle vara osmart nog att påstå att det är "fascism" att fatta demokratiska beslut.

Herregud...

Men herregud, vetenskap är inte fakta. Det är där du missförstått vad vetenskap är.

att vi har högre överdödlighet efter pandemin är inte en slump och det var precis vad professorerna bakom the great barrington declaration varnade för.

Mer om det i denna video. Det är så enkelt så att ett barn förstår problemet med lockdowns. Det var bara skadligt och hjälpte inte mot viruset.

https://www.youtube.com/watch?v=jmsxbDzCQHc
Citera
2023-12-14, 18:40
Medlem
Citat:
Du tycker att det känns som de inte har tillgång till något data?

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2802473

Så de har data från 82,229 fall av akutvård och 21,007 fall där man lade in patienten på sjukhus, men du menar att de inte har något data?

Jag vet faktiskt inte hur man skall kunna fortsätta debattera något med er antivaxxar-patrask, jag gör faktiskt inte det. Faktaförnekelsen och det barnsliga skrik- och gnäll-beteendet från er sida är på en nivå att det inte längre råder något tvivel om att ni inte har några fler argument.

Du kunde inte kapitulerat på ett mer uppenbart sätt, kan jag säga.

Vi lever i en ny tid av Covid. Folk dör och det är endast 17 % av befolkningen mellan 18 och 64 som har aktuell covidvaccin, varför? För att vaccinet är så bra så att de vill ta det, elller?
Citera
2023-12-14, 18:49
Medlem
Hehe... 😂🤡🤣

Citat:
Lauren ”dog” i covid – vaknade efter 24 minuter

Lauren Canadays hjärta stod stilla i 24 minuter efter komplikationer från covid. Hon troddes vara bortom all räddning.
– Mitt första liv tog slut och jag vaknade till mitt andra, säger hon efter mirakeluppvakningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KnVBpX/lauren-dog-i-covid-vaknade-efter-24-minuter
Citera
2023-12-14, 19:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Men herregud, vetenskap är inte fakta. Det är där du missförstått vad vetenskap är.

att vi har högre överdödlighet efter pandemin är inte en slump och det var precis vad professorerna bakom the great barrington declaration varnade för.

Mer om det i denna video. Det är så enkelt så att ett barn förstår problemet med lockdowns. Det var bara skadligt och hjälpte inte mot viruset.

https://www.youtube.com/watch?v=jmsxbDzCQHc
Utan att gå till överdrift kan man väl lugnt säga att du knappast är personen att tala om för mig vad fakta och vetenskap är. Jag har försökt utbilda er i det ämnet i snart tre år. Du kan titta lite på det här så lär du dig förhoppningsvis ett och annat:

Citat:
Vetenskap bygger på fyra grundprinciper:

1. Skeptism
2. Empiri
3. Objektivitet
4. Kontroll

De regler jag hänvisar till bygger på dessa principer, de är inte byråkratiska.

Citat:
Haha, ja men nu förstår du så är det så att en av de viktigaste principerna inom vetenskapen är 'skeptism'. Enligt den principen åliger det den som söker gehör för en tes att tillhandahålla information, eftersom alla per definition kommer se på påståenden med exakt den skeptism som de blivit utbildade att använda sig av. Det räcker som sagt inte med att skrika "vaxxiiiiinskador" och "tuuuuuurbocancer" när man hittat en tumör som i normala fall tar fyra år att växa till den aktuella storleken. och sedan sätta sig ned och grina för att ingen kommer springande och med tjo och tjim delar ut medaljer för att du varit så duktig.

I den vetenskapliga världen presenterar man bevis eller beskriver skeenden och resultat i ett strukturerat och vetenskapligt accepterat format. Det gäller även de yrkesnätverk och sociala grupper som används för att utbyta den typen av information och erfarenheter. Diskutera. Debattera. Utveckla.

Vaccin skulle precis som du säger kunna ge långtidsbiverkningar. Ännu så länge finns det dock inget som tyder på att det är så. Men om några sådana bevis kommer fram förväntar jag mig att alla som tidigare tvekade på dylika påståenden kommer att ändra sig. Det är så vetenskapen fungerar. Men ingen kommer ändra sig för att du TROR något

Jag förstår att du aldrig sett insidan av ett universitet eller varit inblandad i någon forskning, men förhoppningsvis lär du dig något av ovanstående.

För att återgå till "The Great Barrington Declaration" innehåller den en hel del vad vi inom den vetenskapliga sfären kallar "factual opinions" - dock utan att man tilhandahåller någon fakta. En jämförelse är om jag påstår att det finns 100 miljoner invånare i Sverige. Det är en factual opinion som inte har något faktabaserat stöd. På samma sätt blir det problem när författarna bakom The Great Barrington Declaration svänger sig med factual opinions utan att tillhandhålla någon fakta - man bara påstår saker utan att grunda dem på annat än rena åsikter.

Vilket för mig till dig och ditt svammel här på Flashback. Du har - mig veterligen - inte grundat något av ditt skitsnack och svammel på fakta en enda gång. Än värre är att du svamlar och tramsar tvärtemot fakta, och du gör det i princip i vartenda inlägg. Du snackar skit helt enkelt, och du är inte ens bra på det. Du har fel hela tiden och erkänner det inte. Du har inte en aning om vad vetenskap är och ljuger om vartannat. Jag skall ge dig ett exempel på skillnaden mellan dig och mig:

Citat:
Barn kan behöva vissa välbeprövade traditionella vacciner, men inte experimentella mRNA vacciner mot covid 19, som är en totalt ofarlig sjukdom för dem.

Att covid 19 skulle vara farligt för barn är konspirationsteorin ifråga.

Så här debatterar man med faktabaserad grund:
Citat:
I England är det alltså 10,540 barn som hamnat på sjukhus för vård av allvarlig COVID-19 fram till Januari 2021. Och dessa barn menar fett-sune inte existerar...?

Citat:
Background
Adults and children can develop post-Covid-19 condition (PCC) (also referred to as Long Covid). However, existing evidence is scarce, partly due to a lack of a standardised case definition, short follow up duration, and heterogenous study designs, resulting in wide variation of reported outcomes. The primary aim of this study was to characterise risk factors for PCC and longitudinal rates of recovery in a cohort of children and young people using a standardised protocol.

Findings
1243 children were included, median age: 7.5 (4–10.3) years old; 575 (46.3%) were females. Of these, 23% (294/1243) were diagnosed with PCC at three months post-onset. Among the study population, 143 patients remained symptomatic at six months, 38 at 12 months, and 15 at 18 months follow up evaluation. The following risk factors were associated with PCC: >10 years of age (OR 1.23; 95% CI 1.18–1.28), comorbidities (OR 1.68; 95% CI 1.14–2.50), and hospitalisation during the acute phase (OR 4.80; 95%CI 1.91–12.1). Using multivariable logistic regression, compared to the Omicron variant, all other variants were significantly associated with PCC at 3 and 6 months. At least one dose of vaccine was associated with a reduced, but not statistically significant risk of developing PCC.

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(23)00138-4/fulltext

kurt-sune, anledningen till att folk skrattar åt dig är att du hasplar ur dig saker som inte är förankrade i verkligheten. COVID är farligt för barn. Ditt tramsande om att COVID skulle vara ofarligt är lika korrekt som påståendet att det finns 100 miljoner invånare i Sverige. Du är som sagt okunnig, men det är ingen ursäkt för att du istället för att acceptera FAKTA väljer att kalla fölk för lögnare när de ger dig korrekta uppgifter som med all önsvärd tydlighet visar att du har fel.

Du är helt enkelt ett rejält fläskigt antivaxxar-patrask, och ett otrevligt, ljugande, vidrigt och tramsande sådant.

Ledsen att behöva vara den som rycker av plåstret, men du har fel i allt du säger (du får väl be din "kompis" som spökar här på forumet ibland att rycka in och berömma dig...).
Citera
2023-12-14, 19:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Vi lever i en ny tid av Covid. Folk dör och det är endast 17 % av befolkningen mellan 18 och 64 som har aktuell covidvaccin, varför? För att vaccinet är så bra så att de vill ta det, elller?
Det går naturligtvis bara att spekulera i varför folk av olika anledningar väljer vaccination eller inte. Jag spekulerade lite själv får 18 månader sedan och det visade sig att jag hade rätt igen. I själva verket är jag den enda som haft rätt i princip alla spekulationer.

Du får helt enkelt fråga folk om du vill veta. Där har du uppslag till en hel uppsats.
Citera
2023-12-14, 19:26
Medlem
Citat:
Det går naturligtvis bara att spekulera i varför folk av olika anledningar väljer vaccination eller inte. Jag spekulerade lite själv får 18 månader sedan och det visade sig att jag hade rätt igen. I själva verket är jag den enda som haft rätt i princip alla spekulationer.

Du får helt enkelt fråga folk om du vill veta. Där har du uppslag till en hel uppsats.

Anser du att 17 % är lyckat eller inte vad det gäller att ha an aktuell dos?
Citera
2023-12-14, 19:31
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Anser du att 17 % är lyckat eller inte vad det gäller att ha an aktuell dos?
Jag har inga åsikter om något vaccinupptag. Du har fortfarande inte begripit att jag inte diskuterar några åsikter här utan fakta och vetenskap?
Citera
2023-12-14, 19:36
Medlem
Citat:
Jag har inga åsikter om något vaccinupptag. Du har fortfarande inte begripit att jag inte diskuterar några åsikter här utan fakta och vetenskap?

Om du är för vaccin bör du anse det är en låg siffra, inte sant.
Om du inte har en åsikt så anser du alltså att man bör göra som man vill, eller?
Försöker du vara neutral i en tråd där man inte får använda okvädesord eller har du olika åsikter beroende på tråd?

Än en gång blott 17 % vuxna (18-64) har skydd, är det okej?
Citera
2023-12-14, 19:39
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Om du är för vaccin bör du anse det är en låg siffra, inte sant.
Om du inte har en åsikt så anser du alltså att man bör göra som man vill, eller?
Försöker du vara neutral i en tråd där man inte får använda okvädesord eller har du olika åsikter beroende på tråd?

Än en gång blott 17 % vuxna (18-64) har skydd, är det okej?
Jag är inte för eller emot något. Jag diskuterar fakta och vetenskapliga resultat.
Alla skall göra som de vill.
Citera
2023-12-14, 19:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Utan att gå till överdrift kan man väl lugnt säga att du knappast är personen att tala om för mig vad fakta och vetenskap är. Jag har försökt utbilda er i det ämnet i snart tre år. Du kan titta lite på det här så lär du dig förhoppningsvis ett och annat:

Ditt sätt att argumentera tyder på att du inte alls är intresserad av vetenskap, utan snarare att sprida propaganda.

Citat:
Jag förstår att du aldrig sett insidan av ett universitet eller varit inblandad i någon forskning, men förhoppningsvis lär du dig något av ovanstående.
Man behöver inte gått på någon universitet för att förstå att man inte kan lösa pandemin med hjälp av enskilda studier, som dessutom blir helt inaktuella och tro att några få vetenskapsmän sitter på den bästa lösningen.

covid är väldigt likt klimatet. Det är stora komplexa frågor där det inte finns någon fakta hur man ska lösa problemet på bästa sätt för skapa så lite skada och göra så gott som möjligt. Att hänvisa till "fakta" går därför inte, eftersom det inte finns någon fakta eftersom vi har ett muterande virus att ta hänsyn till. Om du visar ena dagen att vaccinet är effektivt, så kan det vara värdelöst nästa dag osv.

Citat:
För att återgå till "The Great Barrington Declaration" innehåller den en hel del vad vi inom den vetenskapliga sfären kallar "factual opinions" - dock utan att man tilhandahåller någon fakta.
Att du ens använder fakta tyder på att du inte har aning om vad vetenskap är. Vetenskap är inte fakta, eftersom sanningen ändrar sig hela tiden. Det som är "fakta" ena dagen kan vara helt inaktuellt nästa. Det normala är att man samtalar och debatterar. Inte fryser ut och sätter kastar halmgubbar mot dissidenter.

Citat:
En jämförelse är om jag påstår att det finns 100 miljoner invånare i Sverige. Det är en factual opinion som inte har något faktabaserat stöd.
Ja fast nu har ju great barrington pratat om andra saker. Dvs de negativa konsekvenserna av alla onödiga lockdowns. Om du pratar om covid, så pratar de om konsekvenerna av covidpolitiken. Det är två helt olika saker.

Citat:
På samma sätt blir det problem när författarna bakom The Great Barrington Declaration svänger sig med factual opinions utan att tillhandhålla någon fakta - man bara påstår saker utan att grunda dem på annat än rena åsikter.
Återigen. Vetenskap är inte fakta. Vad har du i sådana fall för "fakta" som bevisar att du har rätt och de har fel? Exakt vad de varnade för hände och nu ökar överdödligheten pga vansinnesåtgärderna mot viruset.

Citat:
Vilket för mig till dig och ditt svammel här på Flashback. Du har - mig veterligen - inte grundat något av ditt skitsnack och svammel på fakta en enda gång.
För att vetenskap inte är fakta. Du är alldeles för inne i narrativet och glömmer bort konsekvenserna av covidpolitiken. Även om du skulle ha rätt i någon enstaka grej så förlorar du ändå eftersom åtgärderna var skadligare än viruset.

Citat:
Än värre är att du svamlar och tramsar tvärtemot fakta, och du gör det i princip i vartenda inlägg. Du snackar skit helt enkelt, och du är inte ens bra på det. Du har fel hela tiden och erkänner det inte. Du har inte en aning om vad vetenskap är och ljuger om vartannat. Jag skall ge dig ett exempel på skillnaden mellan dig och mig:
Det är du som inte vet vad vetenskap är, för då vet du att vetenskap aldrig kan vara fakta. Det är en ständigt pågående process där vi hela tiden försöker hitta bättre och bättre svar.

Den studie du refererar till kan därför vara helt inaktuell. Dessutom vet vi inom vetenskapen att en enskild studie inte bevisar ett skit.

Citat:
Så här debatterar man med faktabaserad grund:
Kan du inte dra lite statistik om barn som skadas i trafiken också. Finns ju "vetenskap" där med? Det kanske är lika bra vi låser in barnen? De kan ju bli överkörda av bilar?

Citat:
kurt-sune, anledningen till att folk skrattar åt dig är att du hasplar ur dig saker som inte är förankrade i verkligheten.
Det är jag inte helt säker på längre. Det var annat tidigare under pandemin när sektmedlemmarna blev helt galna när man sa emot det narrativ de fått inpräntat i huvudet.

Citat:
COVID är farligt för barn.
Det är farligare att gå över gatan för barn.

Citat:
Ditt tramsande om att COVID skulle vara ofarligt är lika korrekt som påståendet att det finns 100 miljoner invånare i Sverige.
För de allra flesta är det helt ofarligt. Annars hade alla varit döda vid det här laget, men de som dog var i medeltal norr om 80+ år. Alltså i linje med när vanligt folk dör normalt sett.

Citat:
Du är som sagt okunnig, men det är ingen ursäkt för att du istället för att acceptera FAKTA väljer att kalla fölk för lögnare när de ger dig korrekta uppgifter som med all önsvärd tydlighet visar att du har fel.
Vad har du för fakta att komma med om jag får fråga? resultat från en studie är inte att klassa som fakta.

Citat:
Du är helt enkelt ett rejält fläskigt antivaxxar-patrask, och ett otrevligt, ljugande, vidrigt och tramsande sådant.
Aggressiv sektmedlem är du. det är noterat.

Citat:
att behöva vara den som rycker av plåstret, men du har fel i allt du säger (du får väl be din "kompis" som spökar här på forumet ibland att rycka in och berömma dig...).
Jag är inte helt säker på att så många tycker det längre. Det var värre förr. Det är väl bara du som är kvar i covidsekten i denna tråd skulle jag tro. Alla andra har lämnat för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in