2023-12-14, 18:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Det gäller inte endast hissmontörerna, utan många UL på större byggarbetsplatser. Arbetsledarna kan svenska, men många grovsnickare saknar svenskakunskaper i den mån att de klarar av att läsa och förstå fackspråk såsom monteringsanvisningar, skyddsfrågor och lagtexter. Dessa texter har tämligen svår svenska, även för flytande svensktalande.
Nu handlar tråden om bygghissen. Att det finns problem med utländska byggjobbare är välkänt och har inte med detta att göra om du inte menar att de som höjt hissen är utlänningar som inte kan läsa instruktionerna till hissen.
Citera
2023-12-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hissen föll antagligen redan när de höll på att gå in i den, fem personen och en skottkärra var redan inne, den sista eller de sista två var nog på väg in. Kanske en fortfarande stod kvar på stannplanet och väntade och den sjätte var precis på väg över och kunde hoppa tillbaka. Övriga fem hann aldrig ta sig tillbaka.
Jag såg någonstans att hissen var på väg upp när den föll.
Citera
2023-12-14, 18:24
Medlem
Enligt Aftonbladet:
”Alla arbetare ska ha haft id-kort”

Hade det varit så att inget fusk ägt rum där personer utan behörighet släppts in hade identifieringen gått betydligt snabbare genom ID06?
Citera
2023-12-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men din dumme fan. Hur hade du tänkt att det skulle gå till och vara realistiskt?

Tiotusentals såna här hissar har levererats i flera decennier och det har bara varit nån enstaka incident. Tror du på nollvisionen i trafiken också, ditt spån?
Sverige ligger i absoluta toppen när det kommer till säkerhet i trafiken. Så något gör vi rätt där.

Kan du inte tillföra något av värde till diskussionen istället för att dryga dig.

Jag skiter i om det har levererats en miljard hissar. Det är en spektakulär händelse, som är intressant att diskutera.
Citera
2023-12-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag skrev detta i förmiddags:

Arbetsmiljöansvarig (Andersson Company) kan komma lindrigt undan om denna sett till att få in kontrolldokumentation och fått entreprenörer att följa regler som råder.
Huruvida kontroll faktiskt utförts eller om det bara är ett papper är en helt annan sak - och det är ju troligt att det blir här man kommer kunna konstatera att den som uppfört senaste kontrolldokumentet ljuger eller på ett väldigt grovt sätt slarvat i sin uppgift.
Att 4st bultar ej finns att hitta någonstans emellan sektionerna som poppat isär eller på marken eller kring där hissen står blir ju konklusivt.
Tack för svar. Ja, bygghissar verkar omfattas av både installationskontroll och löpande kontroll årligen av tredjepart.

Jag blev dock nyfiken på om masthöjning kräver ombesiktning, eller om det sker inom normala användningen med egenkontroller.

Förstår ju också att det kanske är orimligt med besiktning efter varje höjning, om det sker ofta.
Citera
2023-12-14, 18:34
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Tack för svar. Ja, bygghissar verkar omfattas av både installationskontroll och löpande kontroll årligen av tredjepart.

Jag blev dock nyfiken på om masthöjning kräver ombesiktning, eller om det sker inom normala användningen med egenkontroller.

Förstår ju också att det kanske är orimligt med besiktning efter varje höjning, om det sker ofta.

Inte om risken att 5 eller 21 pers dör.

Får bara hoppas att egenkontrollen på lyftanordningar utökas och blir något som faktiskt ger något.
Citera
2023-12-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Inte om risken att 5 eller 21 pers dör.

Får bara hoppas att egenkontrollen på lyftanordningar utökas och blir något som faktiskt ger något.
Det får nog göras konsekvensutredning på det isåfall. Resurser för tredjepartskontroll är inte oändliga. Det blir väl också en fråga om fokus ska ligga på ökad besiktning av bygghissar, eller annan utrustning och om denna ökade kostnad står i proportion till riskerna.
Citera
2023-12-14, 18:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen

Nej, helt säkert ingen besiktning efter höjning. Om det är minsta likt hur det funkar med ställningsbyggen, är en höjning en enkel modifiering och här skall bara egenkontroll ske.
En checklista som någon utsedd skriver i, oftast en förman. Checklistan lämnas sedan på plats vid tex hissdörren på markplan, och/eller skickas in kopia till platsansvariga.
Citera
2023-12-14, 18:40
Medlem
Citat:
Nej, helt säkert ingen besiktning efter höjning. Om det är minsta likt hur det funkar med ställningsbyggen, är en höjning en enkel modifiering och här skall bara egenkontroll ske.
En checklista som någon utsedd skriver i, oftast en förman. Checklistan lämnas sedan på plats vid tex hissdörren på markplan, och/eller skickas in kopia till platsansvariga.
Om man drar paralleller till ställningar (vilket jag tror du gjorde förut) så håller jag med om att man ska inte ha för höga förhoppningar på hur egenkontroller sköts och kvaliteten på dessa.
Citera
2023-12-14, 18:44
Medlem
Wajis avatar
Har det framkommit vilka företag som är underleverantörer på platsen?
Citera
2023-12-14, 18:44
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:

Det borde vara digitalt och allt visas på en skärm i något kontrollrum. Innan arbete påbörjas tittar ansvarig att kontroll är utförd och godkänd.
Citera
2023-12-14, 18:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Det borde vara digitalt och allt visas på en skärm i något kontrollrum. Innan arbete påbörjas tittar ansvarig att kontroll är utförd och godkänd.

Digitalt eller pappersform spelar ingen som helst roll, om kontroll faktiskt inte utförs.
Jag har tyvärr insikt i att det oftast är viktigare att kontrollen visas upp/inlämnas, än att den faktiskt utförs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in