• 1
  • 2
2023-12-14, 11:42
Medlem
Fabianzzos avatar
Portföljen ser ut på följande vis:
Telia, Ericsson, Sinch, Sbb, Sas, Ssab, Cloetta, H&m, Hexatronic, Axfood, Embracer, Electrolux, Kinnevik, Investor.
Vad ska jag ta bort och vad ska jag köpa?
Citera
2023-12-14, 12:05
Avstängd
Skämtar du eller?

Hur ska någon kunna bedöma något med informationen du angav?

Skulle krävas lite mer info om du vill ha seriösa svar, tex hur stora andelar mm du sitter på.
Citera
2023-12-14, 12:09
Medlem
KJosefs avatar
Sälj alla dina aktier och köp världsindex.

Om du prompt måste ha aktier rekar jag:

positiv:

N/A

neutral:

Telia, Ericsson, Ssab, Cloetta, H&m, Axfood, Electrolux, Investor.

stark sälj:

Sinch, Sbb, Sas, Hexatronic, Embracer, Kinnevik.
Senast redigerad av KJosef 2023-12-14 kl. 12:12.
Citera
2023-12-14, 16:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Sälj alla dina aktier och köp världsindex.

Köp världsindex hör man oftare och oftare här på FB. Men varför ? Är inte det en ganska extrem defensiv position inför 2024 ? Eller är det just detta som är "grejen" ?
Citera
2023-12-14, 17:11
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Köp världsindex hör man oftare och oftare här på FB. Men varför ? Är inte det en ganska extrem defensiv position inför 2024 ? Eller är det just detta som är "grejen" ?

Genomsnittmannen i Sverige har avkastat ungefär -2% första nio månaderna år 2023 och genomsnittskvinnan ligger på typ +2%. Under samma tid avkastade världsindex ungefär 17%. Siffrorna var liknande för 2021 och 2022 båda i fråga om hur dåligt småsparare som grupp presterar men också fråga om att kvinnor i regel presterar bättre än män.

Genomsnittsinvesteraren investerar så otroligt dåligt att det enda rådet man kan ge en helt okänd person är att köpa världsindex varje månad och aldrig reagera på nyheter. Alla andra råd är dåliga.

Värt att notera är att alla som läser detta tänker att "jag är minsann smartare än genomsnittsinvesteraren" och jag vill då poängtera för dig att detta är matematiskt omöjligt. Alla kan inte vara bättre än snittet.

En annan grej som är intressant är att även om man lyckas övertyga folk om rätt allokering (världsindex) är det ändå ingen garanti för framgång därför att människors tendens att vilja köpa högt och sälja lågt kostar genomsnittsspararen 2% per år i avkastning så man måste dessutom vara väldigt noggrann med att den man instruerar absolut inte ska läsa börsnyheter eller agera på någon information överhuvudtaget.

Man behöver inte göra något avancerat för att lyckas på börsen. Det enda man behöver göra är att förstå vilka fel nästan alla gör och sen göra motsatsen.
Senast redigerad av KJosef 2023-12-14 kl. 17:18.
Citera
2023-12-14, 17:48
Medlem
Citat:
Genomsnittmannen i Sverige har avkastat ungefär -2% första nio månaderna år 2023 och genomsnittskvinnan ligger på typ +2%. Under samma tid avkastade världsindex ungefär 17%. Siffrorna var liknande för 2021 och 2022 båda i fråga om hur dåligt småsparare som grupp presterar men också fråga om att kvinnor i regel presterar bättre än män.

Genomsnittsinvesteraren investerar så otroligt dåligt att det enda rådet man kan ge en helt okänd person är att köpa världsindex varje månad och aldrig reagera på nyheter. Alla andra råd är dåliga.

Värt att notera är att alla som läser detta tänker att "jag är minsann smartare än genomsnittsinvesteraren" och jag vill då poängtera för dig att detta är matematiskt omöjligt. Alla kan inte vara bättre än snittet.

En annan grej som är intressant är att även om man lyckas övertyga folk om rätt allokering (världsindex) är det ändå ingen garanti för framgång därför att människors tendens att vilja köpa högt och sälja lågt kostar genomsnittsspararen 2% per år i avkastning så man måste dessutom vara väldigt noggrann med att den man instruerar absolut inte ska läsa börsnyheter eller agera på någon information överhuvudtaget.

Man behöver inte göra något avancerat för att lyckas på börsen. Det enda man behöver göra är att förstå vilka fel nästan alla gör och sen göra motsatsen.

Var hittar du de siffrorna?
Citera
2023-12-14, 19:14
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Var hittar du de siffrorna?

Här är de siffror jag refererar till för årets första nio månader:

https://omni.se/kvinnor-utklassar-ma...brott/a/WRpX1K

(Personen som citeras har dock fel i att det där är ett trendbrott. Det är som sagt välkänt att kvinnor investerar bättre än män).

Avanza har publicerat siffror för 2022 och 2021 som du säkert hittar om du googlar lite.
Citera
2023-12-14, 19:35
Medlem
Citat:
Här är de siffror jag refererar till för årets första nio månader:

https://omni.se/kvinnor-utklassar-ma...brott/a/WRpX1K

(Personen som citeras har dock fel i att det där är ett trendbrott. Det är som sagt välkänt att kvinnor investerar bättre än män).

Avanza har publicerat siffror för 2022 och 2021 som du säkert hittar om du googlar lite.

Tack.

min uppfattning är att män investerar mer volatitilt. De förlorar mot kvinnor i dåliga tider, men vinner i goda tider.

Vem som vinner i längden vet jag inte säkert, men män sitter på mer börs generellt. Vilet anses orättvist.

men om det nu är som feminismen hävdar så ger ju män bort pengar tilkvinnor via börsen... så är det ett patriarkat eller matriarkat?

I call bullshit. Män är mer riskbenägna, alltså mer volatila. Det brukar löna sig i längden, man tjänar på att ta risk.

Hur ser det ut över 10 år?
Citera
2023-12-14, 19:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tack.

min uppfattning är att män investerar mer volatitilt. De förlorar mot kvinnor i dåliga tider, men vinner i goda tider.

Vem som vinner i längden vet jag inte säkert, men män sitter på mer börs generellt. Vilet anses orättvist.

men om det nu är som feminismen hävdar så ger ju män bort pengar tilkvinnor via börsen... så är det ett patriarkat eller matriarkat?

I call bullshit. Män är mer riskbenägna, alltså mer volatila. Det brukar löna sig i längden, man tjänar på att ta risk.

Hur ser det ut över 10 år?

Det var länge sen jag studerade just könsfrågan. Min huvudpoäng är att bägge könen presterar väldigt dåligt relativt världsindex.

Det jag tror är att kvinnor går bättre i längden också och vad det beror på är att män är mer riskbenägna,ja men man tar inte den typ av risk som leder till bättre avkastning.

Om män hade använt sin ökade riskvilja till att typ köpa indexfonder med hävstång så hade man presterat bättre än kvinnor. Men, det man gör istället är att köpa små spekulativa bolag som antingen går upp väldigt mycket eller går ner väldigt mycket och som grupp presterar dessa bolag inte speciellt bra. Detta leder till att vissa män presterar oerhört bra (typ Tesla-bullsen) och en majoritet av männen presterar dåligt. Kvinnor är mer benägna att typ köpa Investor och hålla i en evighet vilket inte leder till stora förluster och de får därför en bättre avkastning i genomsnitt.

Det här är så som jag minns det. Jag kan inte redogöra för exakt vart jag läst detta på rak arm eller för vilka tidsserier som studerats så ta det här med en nypa salt men detta är min nuvarande förståelse iaf.
Citera
2023-12-14, 20:14
Medlem
Citat:

Tittade lite snabbt på ett par världsindexfonder och de verkar mest bestå av amerikanska techaktier. Är det inte bättre att bara köpa en USA-indexfond i så fall? Tycker du att de är attraktivt värderade eller består senaste uppgången av en AI-värderingsbubbla?
Citera
2023-12-14, 20:25
Medlem
Grejen är väl att jag som privatinvesterare har högre beta (volla). Så om jag inte gör bort mig genom att exempelvis bara köpa de sämsta bolagen eller konsekvent sälja på botten och köpa på toppen slår jag per definition index över tid (förutsatt att index går upp över tid).

Jag började investera i aktier istället för fonder i juli 2020. Om vi kollar på de tre senaste åren är OMXSPI upp 25% och min aktiedepå är upp 52%. Det största misstaget jag gjort är egentligen att behålla en liten del av pengarna i fonder, vars resultat tyvärr är ungefär lika mediokra som index.

Till den som är intresserad av att få bra avkastning till kontrollerad risk rekommenderar jag ”The most important thing” av Howard Marks. The five rules for succesful stock investing av Pat Dorsey är också bra.

Till TS: Din portfölj ser rätt märklig ut. Du kan behålla Investor om du vill, men resten är inget jag skulle vilja äga.
Citera
2023-12-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Om vi kollar på de tre senaste åren är OMXSPI upp 25% och min aktiedepå är upp 52%.

Du bör jämföra med återinvesterade utdelningar då din portfölj behåller sina utdelningar, dvs OMXSGI.
45% är OMXSGI upp sedan början av juli 2020.
Senast redigerad av Kaleus 2023-12-14 kl. 22:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in