2023-12-14, 13:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Man kan väl kalla allt innehåll i Aladdin Klägg så slipper de göra om askens beskrivning varje år.

Enligt wikin kostade 500g Aladdin 4.15 kr år 1939 vid starten. Med inflationsräknaren:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/fi...a-inflationen/
så motsvarar det priset 141 kr idag. Att den kostar 69 kr antar jag beror på att innehållet för-kläggats. För 141 kr hade vi fått äkta likör och äkta marsipan.

Haha. Jag föreslår "Marabou Slabbadin".

Javisst, men det beror också på att moderna produktionslinor gjort det mycket enklare och snabbare att producera, samt att produktionsvolymer ökat och transportkostnader minskat för både kakao, nötter och klägg -- detta mycket kraftigt. 69 kronor tror jag inte är ordinarie pris heller, jag har för mig att asken brukar kosta runt hundringen då det inte är säsong.
Citera
2023-12-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Är det inte många småäckliga chokladpraliner i den numera? Man äter 5 stycken sen vill man ner under nästa lager. Borde finnas två av varje istället på varje lager

Jag menar kom igen, finns väl ingen som tycker att hallonlakrits, jordgubbscreme, apelsinkanel..jordgubbskrisp…apelsintryffel, kokoskola och saltkaramell är gott?

Borde finnas 2 nöttryfflar, 2 gräddnougat, även om jag inte gillar likörtryffel så känns en sån hemma så en sån får vi ha med. Pärlnougaten är typ godast och det är lite störigt att det bara finns en, vadå ska vi slåss om den eller gråta när gästerna får ta choklad före en själv? Eller ska jag fortsätta tjuva på nedre plan av asken? Höstnougat är också gott.
En pralin med marsipan hade varit passande..

Hur tycker ni att Aladdinasken ska vara?

Det är väl redan två av varje i varje lager? (Förutom den i mitten). Aladdin/paradis var det längesedan man köpte för att det var gott, har väl blivit en sån där ask som någon köper på superextrapris för att ge bort och sedan byter den några händer tills den till sist landar någonstans där man i desperation efter något sötslisk även ger sig på detta kräkmedel...
Citera
2023-12-14, 15:13
Medlem
F.B.Dases avatar
Men sluta köp den då om den nu är så äcklig.
Citera
2023-12-14, 15:50
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-David
Det är skumt hur mycket av chokladen i Aladdinasken smakar räligt och osmakligt. Men då man egentligen bara har den en gång om året när man är med familjen på jul, så passar det väl rätt bra.
Håller med.. Brukar ta en bit och kaaanske en till men äter jag mer blir jag illamående.
Citera
2023-12-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Den hemska apelsin/kanel som kom förra året var droppen för mig.
Hoppas nån från marabou läser det här. Jag fattar fan inte hur den smaken kan komma igenom alla smaktester.

Marabou har inte existerat på åratal som företag, det är Mondelez som äger firmanamnet och som tillverkar Alladin.
Citera
2023-12-14, 16:41
Medlem
Readyfreddies avatar
Det är få människor jag föraktar mer än de som fortsatt köper Aladdin och Paradis för att "de hör till julen".

Dom har sänkt kvaliteten något enormt och ingen ska köpa dessa vidriga askar. Ändå ser man folk som säger "de hör till julen" och köper dessa vidriga "choklad"boxar.

Antar att de enda som köper dom här askarna numera är hjärndöda sossar. Att de smakar härsket skit är inget som stör.
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Tony’s Chocolony gör choklad med flera läckra smaker. Min favorit är caramel seasalt. Sjysst choklad med olika stora bitar för att visa orättsvisan i världen.
Chokladkakorna väger 180g, mindre 47g. Finns att köpa på Apotea och man får de hemskickade fraktfritt. Mycket bättre än Aladdinskräpet!
Ja, en överprisad kommunistisk chokladkaka är perfekt till jul... Denna jävla "orättsvisa"... Då föredrar jag den kapitalistiska skräpchokladen.
Senast redigerad av Readyfreddie 2023-12-14 kl. 16:44.
Citera
2023-12-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Förstår inte vad som är så speciellt, en stor ask med lika mycket choklad som en 200 g chokladkaka.

Man betalar i princip för en överdimensionerad ask.
Du glömmer variationen.
Citera
2023-12-14, 16:46
Medlem
deddds avatar
Tveksam om det är asken som blivit sämre snarare än folk som vuxit upp med ändrade smaklökar.

Är väl bara barn som tycker enormt sötsliskig choklad är gott. Älskade de krämiga pralinerna när jag var barn. Nu tycker jag de är otroligt vidriga. Det är endast trillingnöt jag kan äta idag utan direkt ångest efteråt (om den fortfarande finns kvar). Det är som tokbakfylla som slår på redan efter halva första ölen. Trillingnöten tyckte jag var waste of space som barn.

Tror det mer är folk ändrats samt vuxit upp, än att pralinerna är så fasligt mycket annorlunda än de var 1995.
Citera
2023-12-14, 16:52
Medlem
Aladdin och Paradis lever vidare på att dom utgör ett traditionellt inslag, inte på att dom faktiskt smakar gott. Bortsett från kokoskola och jordgubbscrisp.
Citera
2023-12-14, 17:03
Medlem
Slutade köpa den för några år sedan. Bara skit nu förtiden. Skulle inte en ta den om den var gratis helt ärligt.

Anton berg och Lindt har inte ändrat på sig så mycket, så blir att man väljer dem istället även om dem är dyrare.
Citera
2023-12-14, 18:14
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Kallas liberalism pojkar. Utarmade produkter som är billigare att tillverka samtidigt som det kostar kunden mer. Den lilla klicken rika pissar på oss vanligt folk.

Liberalism. Vi har fått det från skräplandet usa. Varsågod

Slår vad om att du är en garderobsätare med konstant ångest över din Alladinkomsumtion-
Citera
2023-12-14, 19:44
Medlem
Headons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
All choklad från Marabou oavsett fyllning smakar skit sedan Mondelēz tog över och ändrade receptet på själva chokladen till billigare ingredienser. Alladinasken är inget undantag.

Förr i tiden var i alla fall trillingnöten och körsbär i likör de godaste men de är ju båda borta sedan snart tio år.

I Norge finns en chokladask som heter Kong Haakon, tillverkad av Freia (norska Marabou). Den har både körsbär i likör och trillingnöt.

Blev väldigt glad när jag upptäckte det, så köpte med en ask hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in