Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-14, 08:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det var ju det jag skrev.
Om du med extremer menar högfrekventa händelser. Klimatet är lågpassfiltrerat väder.
Det jag invände mot var ditt förespråkande av att 30 årsperioder inte säger något om klimatet.
Fråga Totius som hittar en trend mellan bland annat de enskilda åren 2016 och 2022 och menar att det visade på en klimatologisk nedgående temperaturtrend. Det är vanligen så förnekarresonemangen ser ut. Så du är unik på det sättet. Ett felaktigt argument för att uppvärmningen upphört. Det du är inne på är snarare att vi kanske har en uppvärmning, men måste vänta i hundratals år innan vi kan vara säkra. Båda är lika fel, men på motsatta sidor av samma mynt, så att säga.

Modeller är för det första det enda verktyg vi har för att prognosticera framtida uppvärmning. För det andra har de gjort rätt bra ifrån sig och för det tredje finns osäkerheter redovisade.

För mig är den frågan inte särskilt intressant. Men det är ju dina påståenden. Om du vill diskutera dem så är det väl en bra start att först presentera dem. För mig är det mest intressant att se vad du syftar på med "äxperter".
Med fångar upp så menas att mätningarna inte visar de värden du tror. Det är en för kort period för att fånga upp kortare serier med avvikande värden. Det visar sig i de modeller man producerat där i stort sett alla modeller överdriver hastigheten i uppvärmningen. Om metoderna vore korrekta så hade det inte varit fallet.
Nu är både underlag, metod och bakomliggande teori fel så att vi konstant går felaktiga prognoser är inte så konstigt.
Det konstiga är att du och andra stollar verkar ha svårt att se det uppenbara.
Citera
2023-12-14, 09:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det var ju det jag skrev.
Om du med extremer menar högfrekventa händelser. Klimatet är lågpassfiltrerat väder.
Det jag invände mot var ditt förespråkande av att 30 årsperioder inte säger något om klimatet.
Fråga Totius som hittar en trend mellan bland annat de enskilda åren 2016 och 2022 och menar att det visade på en klimatologisk nedgående temperaturtrend. Det är vanligen så förnekarresonemangen ser ut. Så du är unik på det sättet. Ett felaktigt argument för att uppvärmningen upphört. Det du är inne på är snarare att vi kanske har en uppvärmning, men måste vänta i hundratals år innan vi kan vara säkra. Båda är lika fel, men på motsatta sidor av samma mynt, så att säga.
Du fortsätter att ljuga om mig på ett närmast efterblivet sätt. Jag har konstaterat att a) temperaturen visar en nedåtgående trend sedan 2016 och b) temperaturökningen sedan 1850 har skett stegvis och med dålig korrelation med CO2. Det är fakta som framgår av befintliga mätvärden.
Citera
2023-12-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi ser hur fel alla så kallade äxpärter haft när man tvärsäkert publicerade modeller över hur snabbt uppvärmingen påstås ske.
Så dåliga har de inte varit:
https://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/

Citat:
Du fortsätter att ljuga om mig på ett närmast efterblivet sätt. Jag har konstaterat att a) temperaturen visar en nedåtgående trend sedan 2016 och b) temperaturökningen sedan 1850 har skett stegvis och med dålig korrelation med CO2. Det är fakta som framgår av befintliga mätvärden.
Det finns kortvarigt "brus" i form av vulkaner, ENSO etc som gör att uppvärmningen inte är ett rakt streck. Det är ingen nyhet utan det är bara sådana som du som ägnar sig åt att avsiktlig förvilla som drar upp det som det vore ett argument mot att uppvärmningen skulle bero på CO2.

Förvisso är trenden uppåt inte stor om man som du körsbärsplockar startpunkten precis vid en topp med El Nino, men den är uppåt:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2016/trend/plot/gistemp/from:2016

Tar du en 30-årsperiod som man skall göra för att få klimat få är bilden en annan:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1993/trend/plot/gistemp/from:1993
Citera
2023-12-14, 09:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
https://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/

Det finns kortvarigt "brus" i form av vulkaner, ENSO etc som gör att uppvärmningen inte är ett rakt streck. Det är ingen nyhet utan det är bara sådana som du som ägnar sig åt att avsiktlig förvilla som drar upp det som det vore ett argument mot att uppvärmningen skulle bero på CO2.

Förvisso är trenden uppåt inte stor om man som du körsbärsplockar startpunkten precis vid en topp med El Nino, men den är uppåt:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2016/trend/plot/gistemp/from:2016

Tar du en 30-årsperiod som man skall göra för att få klimat få är bilden en annan:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1993/trend/plot/gistemp/from:1993
Det är mycket stor spridning i resultaten. Det enda man egentligen kan säga är att det har blivit lite varmare sedan en ovanligt kall period.
Citera
2023-12-14, 10:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Med fångar upp så menas att mätningarna inte visar de värden du tror. Det är en för kort period för att fånga upp kortare serier med avvikande värden.

Jag ser inte vad detta tillför. Det är i mina ögon precis vad du hävdat från första inlägget i denna diskussion och fortfarande utan argument. Du har fått argument och referenser mot detta påstående, vill du ha det igen?
Jag föreslår att du går och tittar i tidigare inlägg istället så slipper vi rundgång.
Citat:

Det visar sig i de modeller man producerat där i stort sett alla modeller överdriver hastigheten i uppvärmningen. Om metoderna vore korrekta så hade det inte varit fallet.
Nu är både underlag, metod och bakomliggande teori fel så att vi konstant går felaktiga prognoser är inte så konstigt.
Det konstiga är att du och andra stollar verkar ha svårt att se det uppenbara.
Modellerna gör ett bra jobb. Som alla modeller kan de såklart bli ännu bättre och blir också bättre över tid. Modeller är som sagt det enda verktyget vi har och de visar på en uppvärming i ungefär samma takt som den observerade.

Med dina argument förstår jag heller inte hur du tror dig kunna dra några slutsatser om modellernas precision. Perioden som de låter sig utvärderas på är ju enligt dig alldeles för kort.

Citat:
Citat:
Däremot har vi proxyrekonstruktioner som sträcker sig mycket längre tillbaka. vi har teoretiska beräkningar över hur olika mekanismer påverkar klimat etc och inget tyder på att nuvarande uppvärmning skulle vara del av någon "naturlig cykel". Det krävs då a) att det finns någon sådan ökänd cykel och b) att det finns något okänt fel i beräkningarna om den uppvärmning CO2 borde ge. Själv håller jag mig till rakkniven och tror på att de beräkningar som gjorts är korrekta.
Instämmer helt och hållet. Det är mycket osannolikt att vi är ute och cyklar här. Dessutom har vi ytterligare evidens i form av uppvärmningsprofilen både vertikalt och latitudinellt. Polar amplification, större uppvärmning nattetid än dagtid, direkta mätningar av långvågig strålning osv osv.
Och allt sammanfallande med teorier/modeller som är hundratals år gamla. Precis som vetenskap ska bedrivas.

Det är den klart starkaste förklaringen som det också råder enhetligt vetenskapligt konsensus kring.
Senast redigerad av MrArtur 2023-12-14 kl. 10:17.
Citera
2023-12-14, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Fast börjar du mätningen 50 år bakåt så får du en trend av fallande temperaturer under slutet av 70 talet och tidigt 80 tal, det är i sig märkligt då stigande CO2 nivåer påstås ge högre temperaturer. Hela teorin är fel vilket gör att korta mätserier och cherrypicking är essentiellt för att hålla tron vid liv.
Citera
2023-12-14, 12:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Fast börjar du mätningen 50 år bakåt så får du en trend av fallande temperaturer under slutet av 70 talet och tidigt 80 tal, det är i sig märkligt då stigande CO2 nivåer påstås ge högre temperaturer. Hela teorin är fel vilket gör att korta mätserier och cherrypicking är essentiellt för att hålla tron vid liv.
Det är bara märkligt för de som inte känner till förklaringarna. Det betyder inte att det är märkligt eller att förklaringar saknas.
Citera
2023-12-14, 12:32
Medlem
Citat:
Blir det inte lite tråkigt att bara upprepa gamla felaktiga påståenden? Avkylningen under 70-talet berodde på att kylande svavelutsläpp ökade snabbt och temporärt motverkade den ökade CO2-halten.
Citera
2023-12-14, 14:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag ser inte vad detta tillför. Det är i mina ögon precis vad du hävdat från första inlägget i denna diskussion och fortfarande utan argument. Du har fått argument och referenser mot detta påstående, vill du ha det igen?
Jag föreslår att du går och tittar i tidigare inlägg istället så slipper vi rundgång.

Modellerna gör ett bra jobb. Som alla modeller kan de såklart bli ännu bättre och blir också bättre över tid. Modeller är som sagt det enda verktyget vi har och de visar på en uppvärming i ungefär samma takt som den observerade.

Med dina argument förstår jag heller inte hur du tror dig kunna dra några slutsatser om modellernas precision. Perioden som de låter sig utvärderas på är ju enligt dig alldeles för kort.

Modellerna är fel så fort de prognostiserar vad som skall hända framåt i tiden. Att de är rätt när de innehåller historisk data är väl inte så förvånande. Tittar vi på vad som publicerats så överdriver de takten i uppvärmningen. Det är därför vi matats med fantasier om försvinnande Söderhavsöar och gröna vintrar.
Citera
2023-12-14, 14:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Blir det inte lite tråkigt att bara upprepa gamla felaktiga påståenden? Avkylningen under 70-talet berodde på att kylande svavelutsläpp ökade snabbt och temporärt motverkade den ökade CO2-halten.
Kylande svavelutsläpp har skett både under 1800 tal och tidigare under 1900 talet, det verkar inte ha hindrat att vi fått stigande temperaturer.
En felaktig teori behöver dylika livlinor för att inte falla ihop, men de är klassiska exempel på att teorin inte håller.
Citera
2023-12-14, 14:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Modellerna är fel så fort de prognostiserar vad som skall hända framåt i tiden. Att de är rätt när de innehåller historisk data är väl inte så förvånande.

Det ändå sättet att ta reda på hur de presterat mot observationer är ju att jämföra dem med observationer. Lite svårt att jämföra dem med observationer som inte skett ännu, framtida observationer. Med det i åtanke verkar du ju finna prestationerna acceptabla med tanke på vad du skriver här.
Citat:

Tittar vi på vad som publicerats så överdriver de takten i uppvärmningen. Det är därför vi matats med fantasier om försvinnande Söderhavsöar och gröna vintrar.
Då får du gärna länka till ett par publikationer som du här syftar på.

Citat:
Kylande svavelutsläpp har skett både under 1800 tal och tidigare under 1900 talet, det verkar inte ha hindrat att vi fått stigande temperaturer.
En felaktig teori behöver dylika livlinor för att inte falla ihop, men de är klassiska exempel på att teorin inte håller.
Det är så märkligt när du skrev till inlägget du här besvarar:
Citat:
Fast börjar du mätningen 50 år bakåt så får du en trend av fallande temperaturer under slutet av 70 talet och tidigt 80 tal
Det är precis som Xenonen skrev, den förklaring du efterfrågade och den jag syftade på. Den förklaringen till den observationen, är inget märkligt. Det märkliga är hur den kan vara så svår att förstå att man tillochmed låtsats som om den inte finns.
Senast redigerad av MrArtur 2023-12-14 kl. 14:41.
Citera
2023-12-14, 14:37
Medlem
Citat:
Prova att titta i IPCC:s rapporter. Där hittar du figurer som visar hur det hela sett ut kvantitativt, hur utsläppen ökade i snabb takt. Att som du bara handvifta lite med att det förekom utsläpp under 1800-talet också håller inte.

"He who refuses to do arithmetic is doomed to talk nonsense"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in