Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det där är väl optimistiskt. Om du har bra signal-brus förhållande och vet att en cykel är sinusformad kan du hitta den i data som är betydligt kortare än periodlängden, men ingendera antagandet gäller för klimatet.
Å andra sidan, om vi vet att den är sinusformad, behöver inte frekvens
erna uppskattas på samma sätt via sampling. Det handlar inte heller om samplingsintervall lika mycket som avståndet (i tidsdomänen) mellan samplingarna, frekvensen. Du fångar inte sinusformade frekvenser med samplingar som har längre än halva periodlängen mellan varandra. Då får du fenomen som vikning/aliasing (loess smoothing, lågpassfiltrering används ofta som antialiasing filter). Det är vad samplingsteoremet säger.
Därmed ser jag snarare dig som optimisten här

.
Citat:
Däremot har vi proxyrekonstruktioner som sträcker sig mycket längre tillbaka. vi har teoretiska beräkningar över hur olika mekanismer påverkar klimat etc och inget tyder på att nuvarande uppvärmning skulle vara del av någon "naturlig cykel". Det krävs då a) att det finns någon sådan ökänd cykel och b) att det finns något okänt fel i beräkningarna om den uppvärmning CO2 borde ge. Själv håller jag mig till rakkniven och tror på att de beräkningar som gjorts är korrekta.
Instämmer helt och hållet. Det är mycket osannolikt att vi är ute och cyklar här. Dessutom har vi ytterligare evidens i form av uppvärmningsprofilen både vertikalt och latitudinellt. Polar amplification, större uppvärmning nattetid än dagtid, direkta mätningar av långvågig strålning osv osv.
Och allt sammanfallande med teorier/modeller som är hundratals år gamla. Precis som vetenskap ska bedrivas.
Det är den klart starkaste förklaringen som det också råder enhetligt vetenskapligt konsensus kring.