2023-12-14, 10:54
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag har alltid förundrats hur Socialdemokraterna alltid behöver göra utredningar oftast med hjälp av s.k experter eller professorer i alla möjliga olika frågeställningar allt ifrån kärnkraft, miljö till invandring! Det måste vara flera hundramiljoner som spenderats i alla dessa undersökningar oftast har man t.o.m gjort om undersökningen när svaret man fått inte riktigt passat deras värderingar! Att se och uppfatta saker själva verkar inte vara ett alternativ? Men sen när någon expert säger till dessa uber människor som lever i någon annan värld som även du verkar göra ? Att utredningen visar allt som oftast att Socialdemokraterna och vänstern har fel bemötts det oftast med ett anklagande mot andra partier inte helt ovanligt mot SD? Socialdemokraterna har fört en politik som har varit skadlig och kostat miljarder för Sverige! Och den grupp som röstat på dessa människor skall i genomsnitt då ha högre IQ? Det låter osannolikt att vi har så många fårskallar med högt IQ i Sverige men det är inte helt omöjligt?

Nu förstår jag inte riktigt varför du skickar den här frågan till mig.. men jag försöker bena ut din frågeställning lite.

Du tycker att socialdemokraterna alltid gör utredningar och oftast hjälp av experter till dessa, vilket du uppskattar kosta flera hundra miljoner. Tycker du inte att det är rimligt att fråga någon som är expert på ett område innan ett beslut fattas? Alla styrande partier gör utredningar, en enkel sökning på Google visar att nuvarande regering tillsatt utredningar om: att få tandvården att ingå i högkostnadsskyddet, ordningslagen, invandringens kostnader, hur fler ska hjälpas ur prostitution, stärkt barnrättsperspektiv, anonyma vittnen, hur tillståndsprocesserna ska bli snabbare, hur kommunerna ekonomiskt ska kompenseras för vindkraftsetableringar, med fler därtill.

Du anser att utredningarna oftast givit en bild som inte stämmer med socialdemokraternas värderingar och att de då har gjort om utredningen. Har du något exempel på när det hänt, eller är det något du sett och uppfattat själv?

Du tycker att politiker borde se och uppfatta saker själv istället för att söka sakkunskap. Är det inte risk att det fattas ogenomtänkta och förhastade beslut i så fall?

Du tycker att socialdemokrater är övermänniskor som lever i en annan värld, där även jag lever. Vilken värld menar du mer exakt?

När en expert (den som genomförde utredningen?) säger till socialdemokraterna och vänstern att de har fel tycker du att de skyller på SD istället för att ta till sig av vad utredningen visade. Det låter ju onekligen som ett mycket irrationellt beteende som jag skulle vilja läsa mer om, kan du hänvisa till ett konkret exempel på det?

Du säger att socialdemokraternas politik har kostat miljarder. Kan du utveckla det? Kollar man på Sveriges statsskuld minskade den från 36% av BNP 2015 till 30% av BNP 2018. Backar vi till 1995 har statsskulden minskat från 74% av BNP. Kommunsektorn och socialförsäkringssystemen har inte räknas in, de har betydligt större tillgångar än skulder. Om dessa räknas in skulle Sverige ha en nettotillgång.

Efter att ha gått igenom din frågeställning förstår jag fortfarande inte vad det hade med mitt inlägg att göra och varför du valde att vända dig till mig med dessa frågor och påstående. Var det ett sätt för dig att bekräfta min tes?
Citera
2023-12-14, 11:12
Medlem
Knarklangarens avatar
Eftersom jag har ett IQ på 138 enligt Mensa så gör jag bedömningen och analysen grundat på vetenskapliga grunder att trådskaparen besitter 78 IQ, samma nivå som befolkningen i Somalia som är vetenskapligt bevisat den nation med lägst IQ på hela planeten, även klassat som lätt retarderad.
Citera
2023-12-14, 11:30
Medlem
Sueonias avatar
Nationella har en omvänd iq kurva från det normala. Dvs fler med låg och fler med hög. Detta är enligt mig för att personer med genomsnittlig iq är lättast att lura.

Om en person med låg iq får berättat av media om hur fantastiskt massinvandring är samtidigt som de med egna ögon ser förfallet av samhället så kommer de inte tro på den lögnen.

Detsamma gäller för personer med hög iq som också kan genomskåda detta. Dock verkar genomsnittliga personer vara mästare på dubbeltänk. "Jag känner en bra invandrare" som om att man kan bedriva politik baserat på individer. Just denna medelklass-svensson älskar också att läsa t. ex. DN och tror de är bättre än alla andra för att de läser den judiska skittidningen.
Citera
2023-12-14, 12:15
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
OK, så du handlar och agerar som en rasist, värdesätter människor efter något grupp-kriterium utan att se dem som individer, men bara rasisten är dum och inte du?

Du vet att hela TS är fejk och det finns inga fakta som visar att Höger har lägre IQ än Vänster? Vad säger det om din intelligens att du gick på TS bara för att den bekräftade din falska åsikt om grupper av människor?

Nu drar du lite väl snabba slutsatser.. Jag handlar och agerar inte som en rasist. Jag värderar inte människor efter ett gruppkriterium. Däremot kan jag dela in människor i en grupp och beskriva den gruppen i stora drag. Till skillnad från rasisten förstår jag att det i en grupp finns individuella variationer som gör att min grova generalisering inte rakt av går att överföra till individnivå.

Hela TS är inte fejk. Det finns rätt mycket forskning på det. Här är ett utdrag ur en litteraturgenomgång:

Citat:
Further evidence for this association was obtained on the cross-national level by Stankov (2009), who found that inhabitants of conservative countries typically show lower average performance across different ability tests. A meta-analysis (Van Hiel et al., 2010), including data from 50 studies, reported an average correlation of r = −.26 between cognitive ability and right-wing ideological attitudes, including conservatism, authoritarianism and dogmatism. Moreover, several longitudinal studies, some using large representative samples, provided evidence for the direction of the relation, demonstrating that lower general cognitive ability in childhood relates to stronger endorsement of conservative and authoritarian attitudes later in life (Block & Block, 2006; Deary et al., 2008; Fraley, et al., 2012; Heaven et al., 2011; Schoon, Cheng, Gale, Batty & Deary, 2010).

Det finns ett samband mellan kognitiv förmåga och högeråsikter. Lägre kognitiv förmåga i barndomen relateras till starkare sympatier för konservativa och auktoritära åsikter.

Vad säger det om din intelligens att du låter dig bli kränkt av ett påstående om kopplingen mellan IQ och rasism?
Citera
2023-12-14, 12:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Jag minns en opinionsundersökning från 1980-talet där man kollade vad folk i fängelse röstar på. Fängelse = låg IQ och EQ. 90% röstade på V och S.

I Rosengård röstar 90% på Vänstern eller muslimer:
https://valresultat.svt.se/2022/riksdagsval-12800805-rosengard-centrum.html

I Djursholm, min födelsestad, röstar 85% Höger.
https://valresultat.svt.se/2022/riksdagsval-01620111-mellersta-djursholm.html

Rosengård bör alltså enligt TS vara fylld med Einsteins och Djursholm med losers. Håhå jaja.

Å sedan "forskningen"... för bara ett decennium så sa forskningen att det absolut INTE finns några som helst samband mellan kriminalitet och invandring, ohnej då, allt är rasismens fel.

Fattar inte folk, att alla åsiktsdiktaturer har "forskare" som säger det som samhället och makten vill höra?
I Kina säger garanterat forskarna att kommunism är bra.
I Nordkorea säger forskarna att Kim-Jong minsann är en Gud.
I Nazityskland sa forskarna också ett och annat.

Den där ofria forskningen, har propaganda som sitt enda syfte.
Jag önskar folk kunde banka in det i sina små jävla korskskallar!
Citera
2023-12-14, 12:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Nu drar du lite väl snabba slutsatser.. Jag handlar och agerar inte som en rasist. Jag värderar inte människor efter ett gruppkriterium. Däremot kan jag dela in människor i en grupp och beskriva den gruppen i stora drag. Till skillnad från rasisten förstår jag att det i en grupp finns individuella variationer som gör att min grova generalisering inte rakt av går att överföra till individnivå.

Hela TS är inte fejk. Det finns rätt mycket forskning på det. Här är ett utdrag ur en litteraturgenomgång:

Det finns ett samband mellan kognitiv förmåga och högeråsikter. Lägre kognitiv förmåga i barndomen relateras till starkare sympatier för konservativa och auktoritära åsikter.

Vad säger det om din intelligens att du låter dig bli kränkt av ett påstående om kopplingen mellan IQ och rasism?
Din tankegång är identisk med en rasist. Du värderar folk i grupp. Du handlar exakt som en rasist: du skriver negativa inlägg på FB om Högergrupper.

" finns rätt mycket forskning" Du har aldrig läst någonting om detta. Du googlade precis, och ditt bevis att Trump-röstare har IQ 99 är "...who found that inhabitants of conservative COUNTRIES...". OK.

Berätta gärna vilken av orterna Rosengård och Djursholm som de boende har högst IQ. I den ena orten röstar 90% Höger i den andra 90% Vänster.
Senast redigerad av Barents 2023-12-14 kl. 12:50.
Citera
2023-12-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangionita
Forskning visar att fascister, nationalister, rasister och homofober med konservativa idéer har lågt IQ. Korrelationen är universell såvitt man undersökt. Högerfolk och nationalister har lägre intelligens och är ofta hundägare.
Bortsett från invandrarkillars mindervärdighetskomplex med kamphundar som bara tänker med testosteron så brukar även nationalister, rasister, sverigedemokrater, skinnskallar och konservativa traditionalister också vara just storhundsägare - inte sällan ha schäfrar och dylika vakthundar. Hur kommer det sig?
Varför är nationalister, fascister, sverigedemokrater, midgårdare och vitmaktmusiker ofta hundägare med låg intelligens? Hur är och ser i övrigt rasister och nazister ut? Vad kännetecknar typiskt sett sverigedemokrater, högerfolk, nationalister och andra fascister?
Det är ju självklart.

Nationalism och rasism är ju hållningar som inte kräver någon begåvning och därför drar de till sig obegåvade idioter.

Jag menar det är ju ingen merit att ha blivit född i ett speciellt land eller att ha blivit född in i en speciell folkgrupp.
Citera
2023-12-14, 12:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är ju självklart.

Nationalism och rasism är ju hållningar som inte kräver någon begåvning och därför drar de till sig obegåvade idioter.

Jag menar det är ju ingen merit att ha blivit född i ett speciellt land eller att ha blivit född in i en speciell folkgrupp.
"Nationalism" är inte att "det är en merit att ha blivit född i Sverige". Nationalism är att vara stolt över sitt land.

Basen till rasism är naturligtvis fakta. I Somalia har de IQ 68 i snitt, i Sverige IQ 98. Men du kanske föredrar att tro att alla är lika intelligenta. Den åsikten är dock inte baserad på fakta.
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Citera
2023-12-14, 13:11
Medlem
Citat:
"Nationalism" är inte att "det är en merit att ha blivit född i Sverige". Nationalism är att vara stolt över sitt land.

Basen till rasism är naturligtvis fakta. I Somalia har de IQ 68 i snitt, i Sverige IQ 98. Men du kanske föredrar att tro att alla är lika intelligenta. Den åsikten är dock inte baserad på fakta.
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Ja men det är ju inte något du presterat.
Citera
2023-12-14, 13:21
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Din tankegång är identisk med en rasist. Du värderar folk i grupp. Du handlar exakt som en rasist: du skriver negativa inlägg på FB om Högergrupper.

" finns rätt mycket forskning" Du har aldrig läst någonting om detta. Du googlade precis, och ditt bevis att Trump-röstare har IQ 99 är "...who found that inhabitants of conservative COUNTRIES...". OK.

Berätta gärna vilken av orterna Rosengård och Djursholm som de boende har högst IQ. I den ena orten röstar 90% Höger i den andra 90% Vänster.

Den lila skillnaden är att rasisten applicerar gruppdata på individnivå. Jag kan dela in människor i grupper efter olika variabler och göra en grov uppskattning av gruppen, sedan förstår jag att samma generella uppskattning inte nödvändigtvis går att överföra på en enskild individ i gruppen.
En rasist skulle aldrig skriva negativa inlägg om högergrupper på FB. Alla delar in människor i grupper av olika anledningar. Ibland baserat på fördomar och och förutfattade meningar, ibland för att hitta rätt målgrupp för ett budskap.

Det finns rätt mycket forskning, kika själv. Jag googlade inte men använde mig likväl av en annan sökmotor för att hitta en källa att citera.
Tror du blandar ihop mig med trådstartaren. Jag har inta sagt något om Trump-väljare. Å andra sidan är ju USA ett konservativt land.

Menar du att de som bor på Djursholm är är rasister?
Ge mig data över de olika populationernas intelligens så ska jag hjälpa dig att tolka den.
Citera
2023-12-14, 13:27
Medlem
Jag tror att det är så enkelt att man behöver lågt IQ för att vara rasist.
Citera
2023-12-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Nu förstår jag inte riktigt varför du skickar den här frågan till mig.. men jag försöker bena ut din frågeställning lite.

Du tycker att socialdemokraterna alltid gör utredningar och oftast hjälp av experter till dessa, vilket du uppskattar kosta flera hundra miljoner. Tycker du inte att det är rimligt att fråga någon som är expert på ett område innan ett beslut fattas? Alla styrande partier gör utredningar, en enkel sökning på Google visar att nuvarande regering tillsatt utredningar om: att få tandvården att ingå i högkostnadsskyddet, ordningslagen, invandringens kostnader, hur fler ska hjälpas ur prostitution, stärkt barnrättsperspektiv, anonyma vittnen, hur tillståndsprocesserna ska bli snabbare, hur kommunerna ekonomiskt ska kompenseras för vindkraftsetableringar, med fler därtill.

Du anser att utredningarna oftast givit en bild som inte stämmer med socialdemokraternas värderingar och att de då har gjort om utredningen. Har du något exempel på när det hänt, eller är det något du sett och uppfattat själv?

Du tycker att politiker borde se och uppfatta saker själv istället för att söka sakkunskap. Är det inte risk att det fattas ogenomtänkta och förhastade beslut i så fall?

Du tycker att socialdemokrater är övermänniskor som lever i en annan värld, där även jag lever. Vilken värld menar du mer exakt?

När en expert (den som genomförde utredningen?) säger till socialdemokraterna och vänstern att de har fel tycker du att de skyller på SD istället för att ta till sig av vad utredningen visade. Det låter ju onekligen som ett mycket irrationellt beteende som jag skulle vilja läsa mer om, kan du hänvisa till ett konkret exempel på det?

Du säger att socialdemokraternas politik har kostat miljarder. Kan du utveckla det? Kollar man på Sveriges statsskuld minskade den från 36% av BNP 2015 till 30% av BNP 2018. Backar vi till 1995 har statsskulden minskat från 74% av BNP. Kommunsektorn och socialförsäkringssystemen har inte räknas in, de har betydligt större tillgångar än skulder. Om dessa räknas in skulle Sverige ha en nettotillgång.

Efter att ha gått igenom din frågeställning förstår jag fortfarande inte vad det hade med mitt inlägg att göra och varför du valde att vända dig till mig med dessa frågor och påstående. Var det ett sätt för dig att bekräfta min tes?

Nja eftersom du placerade de lågintellligenta i små fack höger, fascister rasister m.fl så svarade jag dig! så det var bara ett svar på att den vänstra sidan inte heller verkar vara några ljushuvuden! Men i motsatts till dig så förstår jag att du inte förstår! Det andra dravlet om att göra utredning på utredning fast man kan se eller bara lyssna från folk boende i landet att det skiter sig inom polis, sjukvård skola eller invandring som exempel. Man kanske borde göra något åt problemet? Istället för att behöva läsa det på ett papper att man misslyckats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in