2023-12-14, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Då vill jag påminna herrn om att detta är Flashback.

Ja här har 0,0% kunskap, tid eller ork. Det bästa råd man någonsin kan få om bostadsmarkanden är att göra tvärtemot vad majoriteten av stollar i alla dessa trådar föreslår
Senast redigerad av DaKittler 2023-12-14 kl. 07:11.
Citera
2023-12-14, 07:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jaha, 3 sänkningar att vänta från den amerikanska centralbanken, vad hände med att vi har historiskt låga räntor och att räntorna ska upp till 10%? Ännu en gång bara känslosrgument från hyresrättstorskarka utan någon substans i sina argument?

Passa på att köpa nu alla olyckskorpor, vi har börjat återhämta oss från den spruckna bubblan (dvs att några skilsmässohushåll har fått gå ned 5-10% i pris).
USA’s inflation ligger på 4 % och FED’s signaler är snarare till för att hålla ekonomin vid gott mod under ett valår. Sjunkande marknadsräntor ger nya inflationsimpulser och risken för en andra inflationsvåg har ökat rejält.
Att sedan du och andra IQ-plastkasse inte förstår att köpkraften sjunkit under två år och att köpare generellt har mindre att spendera per månad år 2024 än år 2022 är symptomatiskt.
Vi får hoppas på botten ur för svensk inflation gällande november, annars lär det bli svårt att nå 2 % i närtid.
Utbudet fortfarande högt och mäklare och säljare i Stockholm tror att det fortfarande är januari 2021.
Citera
2023-12-14, 07:29
Medlem
Ponera att inflationen sjunker tillbaka till omkring 2% inom något år eller så. Vad tror ni den "normala" snitträntan på, säg 5 år framöver på ett genomsnittligt rörligt bolån kommer att ligga?
Citera
2023-12-14, 07:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Du drömmer. Tillsammans med dina domedagspolare i tråden. Häromveckan skrev du att innerstan skulle ner under 100k per kvm i december vilket inte kommer hända. Ligger på 105k nu mer än +5% upp sen förra året.

Ser inte att jag sagt något om sub-100 för lägenhet i innerstan för dec-23, men MS hade dessa på 101k/kvm för nov så det är väl hyfsat troligt att det trillar ner dit.
Citera
2023-12-14, 07:51
Medlem
Citat:
För att inte tala om att du kan köpa för 2017-priser med din 2023-lön. En ganska väsentlig detalj många inte tänker på.

Hade inte vi reallönesänkningar 2021-2023 i Sverige?
Citera
2023-12-14, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ser inte att jag sagt något om sub-100 för lägenhet i innerstan för dec-23, men MS hade dessa på 101k/kvm för nov så det är väl hyfsat troligt att det trillar ner dit.

Mäklarstatistik? Har du missat att sidor som Husmask funkar igen?
Citera
2023-12-14, 07:56
Medlem
Citat:
Ponera att inflationen sjunker tillbaka till omkring 2% inom något år eller så. Vad tror ni den "normala" snitträntan på, säg 5 år framöver på ett genomsnittligt rörligt bolån kommer att ligga?

Det många här inne siar om är inte att vi hamnar på en "normal" ränta, utan att något oväntat sker i ekonomin som tvingar riksbanken att dumpa styrräntan för att stimulera ekonomin.

Det oväntande skulle kunna vara att vi får en jobbig recession med högre arbetslöshet eller att det krisar i fastighetssektorn som börjar leta sig in i banksystemet.

Domedagsprofeterna i tråden vet inte ens själva om att dom är det. Dom tittar på att räntan är låg och att dom får billiga lån, utan att förstå dom bakomliggande faktorerna.

Det blir säkert jättetrevligt med en boränta på 1% och massarbetslöshet.
2020: Köp min villa med pengar du inte har
2024: Köp min villa med pengar du inte kan få
Senast redigerad av Matipa 2023-12-14 kl. 08:01.
Citera
2023-12-14, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ja här har 0,0% kunskap, tid eller ork. Det bästa råd man någonsin kan få om bostadsmarkanden är att göra tvärtemot vad majoriteten av stollar i alla dessa trådar föreslår

Nu är jag förvirrad, vad säger majoriteten av stollarna i trådarna? För jag ser stollar från båda hållen.

Den enda anledningen till att jag följer denna tråden är för att det ibland publiceras något intressant att läsa. Majoriteten av inläggen är ryggdunkande och hopplös spekulation, från båda sidorna. Inklusive mig själv får jag tillägga.
Citera
2023-12-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Hade inte vi reallönesänkningar 2021-2023 i Sverige?

Dom flesta har nog en högre nominell lön 2023, än vad det hade 2017. Får folk köpa till 2017-priser för 2023-lönen, blir det en real "vinst".

Sedan kan man ju fråga sig hur mycket tapp bopriserna egentligen gjort. Min lekmans-analys (Hemnetknarkande, BR) säger ungefär följande:

- Mindre attraktiva objekt (förort, tomträtt, höga lån etc.) : 2015-2017 års priser.

- "Standradobjekt" Pre pandemi, typ februari 2020. Har man lite tur, kanske det kan bottna nominellt i linje med 2018-19 vid lågsäsong (typ nu).

- Attraktiva objekt: Mycket svagt ner/oförändrat eller tom i vissa enstaka fall svagt upp sedan ATH. "Vinsten" här är väl snarare två år av uteblivna hetsbudgivningar.
Citera
2023-12-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Nu är jag förvirrad, vad säger majoriteten av stollarna i trådarna? För jag ser stollar från båda hållen.

Den enda anledningen till att jag följer denna tråden är för att det ibland publiceras något intressant att läsa. Majoriteten av inläggen är ryggdunkande och hopplös spekulation, från båda sidorna. Inklusive mig själv får jag tillägga.

De allra flesta inlägg handlar om undergången.
Citera
2023-12-14, 08:16
Medlem
Ojoj inflationen ned till 5.8% från 6,5%. Konsensus på marknaden var 6,0%. Detta TROTS att elpriserna skenade i november pga köldknäpp och kärnkraft som låg nere. Kärninflationen föll ÄNNU mer i förhållande till förväntningarna. Nere på 3.6% nu.

Inflationen faller väldigt snabbt nu i hela europa. Frågan är om tre sänkningar i 2024 räcker.

Kronan tog ett glädjeskutt efter feds besked igår.

Hoppas ni har köpt nu. Har svårt att se några större ytterligare nedgångar framöver. Reallönerna ex ränta har börjat stiga sen September och när räntesänkningarna kommer 2024 kan det ta rejäl fart.

Detta och feds besked igår lär ju leda till karnevalstämning på Sthlmsbörsen idag
Senast redigerad av DaKittler 2023-12-14 kl. 08:22.
Citera
2023-12-14, 08:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Bopriserna kommer vända upp med 2-siffriga i kvartal 1 - rejält undertryck från köpsidan och nu vankas det ett pärlband av sänkningar av boräntorna .
Intressant att exvis Swedbank redan påbörjat sänkningar samt Länsförsäkringar Bank och Nordea.
Fin förstärkning av SEK också - bra med svag SEK för exporten men nu kliver Sverige med bättre valuta ändå 🍾🍾🍾
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in