2023-12-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Vi ser redan nu har bostadsrätter i attraktiva områden med låga lån säljs enkelt och dyrt i Stockholm.

Du kanske kan ”fynda” på en bostadsrätt med tomträtt i sjaskigt område som har 9k i avgift för 48 kvm om ett halvår. Grattis!

Tja, får jag den gratis så varför inte.
Citera
2023-12-13, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag har alltid alternativet att inte göra en affär också. Det går att leva utan att ha köpt en bostad också

Självfallet. Men för de flesta är ett liv i skogen inte för alla. Därav en viss motståndskraft i priser.
Citera
2023-12-13, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Man får ha i åtanke att vi har hyresreglering av en anledning. De som bor i hyresrätt är de som har sämst ekonomiska marginaler och sämst möjligheter att bemöta ekonomiska utmaningar.

Några 10-15%-höjningar ser vi knappast på ett år. Då kommer politiken agera. Devisen "Kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidragen" flyger inte obehindrat längre.

Men upp mot 10% tror jag vi kan se i något enstaka fall.

Nja, det finns ju avtal också som parterna ingår. Jag säger inte att det är bra men lagt kort ligger. Kapitalkostnader ligger som en post i avtalet. Därmed inte sagt att priser på bostäder kommer att gå upp.
Citera
2023-12-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaveMirra
Läste någonstans att man höjt priset på Red Bull på en mack någonstans i Honduras med 10%. Enligt genierna/domedagsprofeterna här i tråden resulterar det säkert i en bostadskrasch inom kort.

Till ämnet:

Har ännu inte sett någon REA. När var det nu den skulle komma?

Riksbanken förväntas sänka räntan, ordentligt 2024.

Hyresförhandlingarna blir inte smidiga i år. Glad att man köpt, och inte hyr. Kommer bli ruggiga höjningar för hyreshjonen i Svedala framöver, sanna mina ord!

Roligt du hört det ska sänkas
Om nu riksbanken höjer i februari
Kommer bankerna sänka räntan då😂😂😂😂

Jäkla pajas sitter å tror o hör
Ingen vet nått än!!!!
Citera
2023-12-13, 22:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
USA:s centralbank förutspår 3 räntesänkningar under 2024. Börjar brådska för alla klippare här inne, snart ångar marknaden vidare mot nya höjder.

Mmm, efter dessa tre sänkningar ligger man bara 75p över RB.

Marknaden tror ju dock på 5 sänkningar från RB så det lär ju bli prisfest och ATH till midsommarsillen.
Citera
2023-12-13, 23:13
Medlem
Jaha, 3 sänkningar att vänta från den amerikanska centralbanken, vad hände med att vi har historiskt låga räntor och att räntorna ska upp till 10%? Ännu en gång bara känslosrgument från hyresrättstorskarka utan någon substans i sina argument?

Passa på att köpa nu alla olyckskorpor, vi har börjat återhämta oss från den spruckna bubblan (dvs att några skilsmässohushåll har fått gå ned 5-10% i pris).
Citera
2023-12-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jaha, 3 sänkningar att vänta från den amerikanska centralbanken, vad hände med att vi har historiskt låga räntor och att räntorna ska upp till 10%? Ännu en gång bara känslosrgument från hyresrättstorskarka utan någon substans i sina argument?

Passa på att köpa nu alla olyckskorpor, vi har börjat återhämta oss från den spruckna bubblan (dvs att några skilsmässohushåll har fått gå ned 5-10% i pris).

Nåja, den som köpte sin första bostad detta år snarare än under peak covid får ändå sägas ha gjort en bra affär. Många bra köplägen som uppstått det senaste året och det känns även bättre i magen att pruta ned utgångspriset snarare än att buda upp det. Lönar sig att invänta tillfälliga prisnedgångar i bland.
Citera
2023-12-13, 23:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Nåja, den som köpte sin första bostad detta år snarare än under peak covid får ändå sägas ha gjort en bra affär. Många bra köplägen som uppstått det senaste året och det känns även bättre i magen att pruta ned utgångspriset snarare än att buda upp det. Lönar sig att invänta tillfälliga prisnedgångar i bland.

Tja, priset kanske är som 2017 nu men du får nyrenoverat kök/badrum, pool och jacuzzi, solceller på taket och stor altan på köpet.

Går vi tillbaka till det här objektet så ser man att med rätt prisnivå kan man snabbt hitta ett gäng villiga köpare:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/stockholms-lan/stockholms-stad/objekt/?objektID=2900392

Det som står osålt har helt enkelt för högt pris.
Citera
2023-12-14, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tja, priset kanske är som 2017 nu men du får nyrenoverat kök/badrum, pool och jacuzzi, solceller på taket och stor altan på köpet.

För att inte tala om att du kan köpa för 2017-priser med din 2023-lön. En ganska väsentlig detalj många inte tänker på.
Citera
2023-12-14, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Går vi tillbaka till det här objektet så ser man att med rätt prisnivå kan man snabbt hitta ett gäng villiga köpare:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/stockholms-lan/stockholms-stad/objekt/?objektID=2900392

Det som står osålt har helt enkelt för högt pris.

Du drömmer. Tillsammans med dina domedagspolare i tråden. Häromveckan skrev du att innerstan skulle ner under 100k per kvm i december vilket inte kommer hända. Ligger på 105k nu mer än +5% upp sen förra året.

Priserna på villor är fortfarande högre än pre-pandemi. +14% enligt mäklarstatistik och +15% enligt husmask. Att du och några andra skribenter i tråden sitter och letar slaskobjekt som kan ha gått ned mer ändrar inte på det. För varje slaskobjekt ni drar fram ur hatten kan jag hitta ett trevligare objekt som gått upp över 30% sedan 2019.

Detta tex;

https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-uthamra-vallentuna-kommun-hallmarksvagen-47-5554489296143142665

Sen kan du såklart tjata om real nedgång. Visst, sålde man sin bostad på den absoluta toppen, hittade en riktigt bra HR OCH lyckades inflationssäkra hela sitt kapital så har det betydelse. Men 99,9% av befolkningen har varken tid, lust eller kunskap att göra en sådan manöver.
Citera
2023-12-14, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Ingen vet nått än!!!!

Helt sant.
Jag hoppas verkligen inflationseländet tvärdör nästa år, tro inget annat. Men när i princip en hel marknad börjar prisa in ett glädjescenario, drar jag öronen till mig. Det är absolut för tidigt att säga varken det ena eller det andra.
Citera
2023-12-14, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Men 99,9% av befolkningen har varken tid, lust eller kunskap att göra en sådan manöver.

Då vill jag påminna herrn om att detta är Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in