Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Det är nog hans fysiskt skröplighet som får Sara att tro att han även är lågbegåvad, vanligt fenomen. Sitter man i rullstol eller permobil, så tror många att man även är hjärnskadad.
Ja, så måste det förstås vara, men samtidigt måste man komma ihåg att Sara är skarpare än gemene man. Hon kan minsann läsa av folk. Den mannen måste vara synnerligen duktig på att manipulera och kanske till och med få sin omgivning att gå i god för honom.
Tidigare i livet jobbade jag med människor med mentala funktionsvariationer, och vissa av dem hade verkligen noll koll på var olika gränser gick. Tillrättavisningar saknade helt effekt då de stod oförstående inför koncepten rätt och fel. Det märks tydligt att de som publiceras på Dumpen vet att de gör fel och bara använder eventuella diagnoser för att slingra sig.
Ungefär som en av mina favoriter #204, som efter ett snällt och förstående samtal vänder sig mot ett par förbipasserade ordningsvakter och som den vessla han är ber om hjälp för att ”Dumpen håller på och drivar med mig”. Varpå en av vakterna perfekt nog svarar ”Dumpen är jättebra, jag stöttar Dumpen”.