Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Nu snackar vi realpolitik på riktigt, börjar bli allvarligt oroad över läget om jag ska vara uppriktig.
EU har hamnat i en väldigt dålig sits med tanke på den höga svansföring som förekommit mot bland annat Ungern, Slovakien står på tur för lite uppsmörjning antar jag, läget är inte bra för om Ukraina faller så står resten av Europa snart i brand.
Obegripligt att alla länder har kunnat vara så naiva och nedrusta så till den milda grad de gjort.
Det har ju även pratats om en "plan B" ifrån Bryssel, om Ungern skulle lägga in sitt veto mot "ukraina-finansiering".
Den skulle ha tatt längre tid, och kostat mer om jag har förstått det rätt. Tydligen kom man fram till att det är enklast att bara köpa Orban. Men man måste nog börja se på honom som ett allvarligt problem, t.o.m han reser ju över till staterna för att predika Putins evangelium.
Den första vintern så hade jag en viss förståelse i.o.m att Ungern var så i ett så utsatt läge med den ryska gasen, men..Orban har gått så mycket längre än så. Om han inte vill stöda Ukraina..., så "ok" då.., men det är ju blivit till en ren obstruktion i frågan om Ukraina, och Sverige i Nato.
Och det är ju ett medvetet val, han har tagit. Att sätta sig på Putins häst.