2023-12-13, 22:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu snackar vi realpolitik på riktigt, börjar bli allvarligt oroad över läget om jag ska vara uppriktig.

EU har hamnat i en väldigt dålig sits med tanke på den höga svansföring som förekommit mot bland annat Ungern, Slovakien står på tur för lite uppsmörjning antar jag, läget är inte bra för om Ukraina faller så står resten av Europa snart i brand.

Obegripligt att alla länder har kunnat vara så naiva och nedrusta så till den milda grad de gjort.

Det har ju även pratats om en "plan B" ifrån Bryssel, om Ungern skulle lägga in sitt veto mot "ukraina-finansiering".

Den skulle ha tatt längre tid, och kostat mer om jag har förstått det rätt. Tydligen kom man fram till att det är enklast att bara köpa Orban. Men man måste nog börja se på honom som ett allvarligt problem, t.o.m han reser ju över till staterna för att predika Putins evangelium.

Den första vintern så hade jag en viss förståelse i.o.m att Ungern var så i ett så utsatt läge med den ryska gasen, men..Orban har gått så mycket längre än så. Om han inte vill stöda Ukraina..., så "ok" då.., men det är ju blivit till en ren obstruktion i frågan om Ukraina, och Sverige i Nato.

Och det är ju ett medvetet val, han har tagit. Att sätta sig på Putins häst.
Citera
2023-12-13, 22:56
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Hade ryssarna kommit undan med Ukraina så hade man, efter att ha invaderat Moldavien, konsoliderat för att sedan börjat kalkylera på invasion av baltstaterna med tvångsrekryterade ukrainare.

Baltikum är nog mer intressant för dessa vidriga icke människor än Moldavien. Det finns fler WC-stolar att sno i Tallinn och Riga än i Moldavien!
Citera
2023-12-13, 23:00
Medlem
sanchoos avatar
Hur ser situationen ut?

Man har hört senaste veckorna att Ukraina kommer kollapsa. Finns det någon sanning i detta?
Citera
2023-12-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaha vad intressant! Menar du att NATO lurade Ryssland att invadera Ukraina?
Det skulle jag vilja påstå. Det var ju inte en slump att ryssarna invaderade Ukraina just då.
Citera
2023-12-13, 23:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det kan vara passande att medge att jag inte dragit det jag skrev om artikel 5 ur röven med tanke på att du hävdade att det var rysk propaganda. Men nu vet vi i alla fall att artikel 5 inte är obligerande för USA - att komma till Finlands undsättning.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

Ja, Ryssland är dumma. Så varför är du då en motståndare till en västerländsk USA-led intervention i Ukraina?

Vad fan snackar du om. Jag är ödmjuk inför det faktum att jag inte har en jur.kand. Jag antar att du avser NATO med "obligerande, jo,jo". Nej, USA (eller andra NATO-länder) är inte obligerade att hjälpa tex. Finland militärt om Ryssland invaderar dem. De förväntas vara solidariska men det är inte liktydigt med USA skickar trupp. Det framgår i artikel 5 samt i NATO:s officiella förklaring till artikel 5;

NATO:s artikel 5;

Detta är NATO:s officiella förklaring till artikel 5;

NATO skriver tämligen "pedagogiskt".

Du lägger in saker jag aldrig nånsin påstått. Typiskt Kreml-desinformation.
Citera
2023-12-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du lägger in saker jag aldrig nånsin påstått. Typiskt Kreml-desinformation.
Det är precis det du påstod men det spelar mindre roll nu när du medger att jag har rätt om NATO artikel 5. Då kan vi släppa det.
Citera
2023-12-13, 23:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det är precis det du påstod men det spelar mindre roll nu när du medger att jag har rätt om NATO artikel 5. Då kan vi släppa det.
Jag tror vi undanber oss ryzka tolkningar av Natos paragrafer..
Citera
2023-12-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det skulle jag vilja påstå. Det var ju inte en slump att ryssarna invaderade Ukraina just då.

Ja det är klart du gör😉 Påståenden från dig och din sort är dock att likställa med dynga.
Citera
2023-12-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Jahapp. Vad säger Mainstream-media? Inte följt tråden så mycket.

Minns bara för 20 månader sedan, då var all Rysslands reserv tömt. Man hade 300.000 döda man, dom hade kvar pengar till att kriga en vecka till sen skulle vi se Ryssen på knä.

Under tiden har Putin haft 7 hjärtinfarkt, cancer två gånger och han har dött en gång. Sojgu i sin tur har varit död ungefär 8 gånger.

Misstänker att sanktionerna har gjort succé?

Verklighetsförankrad information i den här tråden bedöms som högförräderi, fienden är redan bestämd, även dess kapacitet och hur kriget går. Ifrågasätter man det då är man betald av Kreml. Ukrainas seger är inte långt borta och Putin har bara handikappade (beväpnade med snöskyfflar) kvar att stoppa in i kriget.
Citera
2023-12-13, 23:59
Medlem
Snapcounts avatar
Förresten.., var det inte ikväll som Putin hade sin utfrågning på tv`n ?

(den som han håller årligen)
Citera
2023-12-14, 00:33
Medlem
Snapcounts avatar
Finns signaler att Orban vill ha mera :

EU-kommissionen anser att Ungern har genomfört reformer för att få en del av de stödpengar som har lagts på is. Men från Budapest kommer signaler om att man vill ha mera.

Från Budapest signalerar man en viss förhandlingsvilja, men med hårda bud.

Den ungerska premiärministerns rådgivare Balázs Orbán säger i en intervju för Bloomberg att landet kan tänka sig att backa från sitt motstånd mot Ukrainastödet, ifall EU frigör alla pengar som man har fryst för Ungerns del.

Man kan också tänka sig att Ukrainastödet ges bara ett år i taget, säger han, vilket har tolkats som den ungerska sidans hopp om att kunna utpressa EU i flera omgångar.

https://svenska.yle.fi/a/7-10047347

Få ut Ungern, låt de söka sin lycka i Bricks...
Citera
2023-12-14, 01:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Så vad är den korrekta tolkningen av artikel 5? Du kan inte stryka under raderna samt raderna för NATO:s officiella förklaring för att motivera detta - på det sättet som jag gjorde?

Vi vet inte hur det kommer fungera i skarpt läge men vi vet att inget NATO-land är tvingat att militärt hjälpa ett annat NATO-land. Detta var min poäng som sedan hårt kritiserades av ett antal användare utan att en motivering gavs.

NATO:s förpliktelser är högst relevant för trådens höjd.

Det är detta som är så tråkigt med tråden. Istället för att en seriös diskussion har vi fått en sida (främst den pro-ukrainska) som anser att ingen form av analys eller diskussion får föras i tråden. Enligt dem skall endast den pro-ukrainska rösten tillåtas. Jag menar att flera röster skall få höras och att diskussionen skall ske utan ovärdiga påhopp. Jag har ett intellektuellt intresse för kriget. Jag är ingen "cheerleader" för någon sida - men eftersom jag inte postar tweets skrivna av anonyma pro-ukrainska konton och postar onliners och negativa neologismer om ryssar betraktas jag som en "Kremlkollaboratör". Det är mycket tråkigt eftersom jag inte har illvilliga intentioner. Trådens nivå bör också höjas markant.

Ryssland är en maffiastat med tillgång till kärnvapen som historiskt alltid har begått övergrepp mot sin egen befolkning och sina grannar då ryssland fortfarande i praktiken har livegenskaper med en liten skara moskoviter som har makten där lagar inte behöver tillämpas.

Dom har angripit Ukraina som inte är intresserad att bli en del av ryssland.

Det kan inte vägas i nån form av relativiserande vågskål att demokratiska länder i väst skulle vara nån motpol.

Du kan inte dribbla bort det fatumet med att försöka nästla in dig i krystade tolkningar av Natos stadgar.

Väst kommer hjälpa ukraina slå ut ryssarna till dess alla ryska soldater är borta eller dödade från ukrainskt terriorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in