2023-12-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Ukraina är nog körda nu. Om USA inte skickar 50-60 miljarder dollar de kommande 2-3 månaderna så är kriget över.

Det räcker inte med EUs stöd. Inte på långa vägar.

Det är inte ens säkert att det blir något EU-stöd eftersom Ungern och Slovakien (?) blockerar alla försök till stöd.

USA visste att Ukraina skulle förlora. De har enbart pumpat in pengar för att det skulle kosta skjortan för Ryssland att plocka Ukraina, vilket det har gjort.

Rysslands plan var givetvis att det här skulle vara över inom en månad.

Tror inte jag sett dig kommentera i tråden innan, men likt alla andra PRO ryssar så hamnar du i samma hög.

Högt egna spekulationer om vad Ukraina bör göra eller Ukrainas framtid. Hur går det egentligen? Med tanke på att du med flera andra siktar på att förstöra tråden så mycket som möjligt, så måste det gå utomordentligt dåligt för Ryssland /)
Citera
2023-12-13, 21:54
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Är det det här som kallas "face off" 🤣

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/g94IXyHJE5

Det är alltid trist att dö i krig, men en Ukrainsk soldat kan iaf sin sista stund i livet känna att han var på slagfältet för något meningsfullt och skydda sitt folk.

En rysk soldat kan inte känna så, då enda orsaken att han är där är för att Putin ska kunna sitta kvar, och får dö med vetskapen att han dog för ingenting.
Citera
2023-12-13, 22:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hälften av Rysslands statsbudget går till den sk "specialoperationen" i Ukraina, enligt Torbjörn Becker (chef för Östekonomiska Institutet, SITE, vid Handelshögskolan i Stockholm):

Visar bara att Putin inte tvekar, allt skall in før att få till en vinst av något slag !

Zelensky måste børja kontra på detta, mobilisering och krigsekonomi.
Citera
2023-12-13, 22:04
Medlem
Snapcounts avatar
Okej..Eu førsøker køpa Erdogan :

EU-kommisjonen frigir blokkerte milliarder for Ungarn

Brussel og Budapest har kranglet om rettstilstanden i Ungarn i årevis. Nå imøtekommer EU-kommisjonen Ungarns president Orban – kort tid før EU-toppmøtet om Ukraina, hvor Orban ville legge ned veto. MEP-er beskriver avgjørelsen som den «største bestikkelsen i EUs historie».

EU-kommisjonen frigjør ti milliarder euro i frosne EU-midler til Ungarn – til tross for pågående kritikk av rettsstaten i landet.

https://www.welt.de/politik/ausland/article249043520/Vor-Gipfel-zur-Ukraine-EU-Kommission-gibt-blockierte-Milliarden-fuer-Ungarn-frei.html
Citera
2023-12-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Jahapp. Vad säger Mainstream-media? Inte följt tråden så mycket.

Minns bara för 20 månader sedan, då var all Rysslands reserv tömt. Man hade 300.000 döda man, dom hade kvar pengar till att kriga en vecka till sen skulle vi se Ryssen på knä.

Under tiden har Putin haft 7 hjärtinfarkt, cancer två gånger och han har dött en gång. Sojgu i sin tur har varit död ungefär 8 gånger.

Misstänker att sanktionerna har gjort succé?

Ryssland är på samma militära nivå som för 18 år sedan, dom verkar inte ha vunnit någonting speciellt, dom verkar ha haft ihjäl Navalnyj men låtsas att han lever, är hatade världen över. Demografin är lika kass som förr och stora delar av befolkningen har utedass. Sånt.
Senast redigerad av YBB641 2023-12-13 kl. 22:09.
Citera
2023-12-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, det är en gammal sanning och under någorlunda liknande omständigheter är visst tumregeln att man behöver tre attackerare per försvarare. Det som däremot slagit mig är att ration i Ukrainas motoffensiv verkat vara till Rysslands nackdel, ifall det ändå dör mer ryssar under ställningskrig är ju frågan hur mycket Ryssland kan fylla på för att kompensera.
Iofs tvivlar jag inte en sekund på att Putin kan driva det hur långt som helst, och även skulle skicka babushkor med lie ifall allt annat tryter.

Ja, det är jag övertygad om att Ryssland vill och säkert mer om det gick.

Problemet är bara att Ryssland idag inte har skuggan av en chans att kunna ta dessa, och lär inte heller få det såvida inget väldigt oväntat skulle inträffa. Det Ryssland kan göra i dagsläget är att behålla de territorier som de sitter på, men de lär inte få en stark offensiv förmåga för att ta mycket mer inom all överskådlig framtid, och när det man vill ha är onåbart så kompromissar man istället.

Jag menar om det går till förhandlingar. Ukraina har inget att erbjuda annat än att avstå mer landyta. Ryssland kan erbjuda fred. I en förhandling kan ryssarna ta dessa områden.
Citera
2023-12-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den enda gång men vet om det fungerar i praktiken är om Ryssland angriper Finland, Jag säger lycka till Rysland om dom vill chansa oc se vad som händer. Ryssen kalkylerade som skulle komma undan Ukraina, dom felkalkylerade kollosalt nu får dom bajset dom kastade in i fläkten rakt i ansiktet. Avskräckning är det effektivaste verktyget mot ryska angrepp. Man ska behandla Kreml som små mobbare på skolgården. Det gäller vara extremt tydlig med att visa på vilka konsekvenserna blir när man begår mord våldtäkter övergrepp och anfaller grannar.
Det kan vara passande att medge att jag inte dragit det jag skrev om artikel 5 ur röven med tanke på att du hävdade att det var rysk propaganda. Men nu vet vi i alla fall att artikel 5 inte är obligerande för USA - att komma till Finlands undsättning.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

Ja, Ryssland är dumma. Så varför är du då en motståndare till en västerländsk USA-led intervention i Ukraina?

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Här ålas det vidare. Hur du "tolkar" en juridisk text är naturligtvis helt ointressant för alla. Är det tredje dagen nu som du meddelar "världen" hur du tolkar juridiska texter. Utan att vara jurist. Lägg ner.
"Obligerade" jo, jo.
Vad fan snackar du om. Jag är ödmjuk inför det faktum att jag inte har en jur.kand. Jag antar att du avser NATO med "obligerande, jo,jo". Nej, USA (eller andra NATO-länder) är inte obligerade att hjälpa tex. Finland militärt om Ryssland invaderar dem. De förväntas vara solidariska men det är inte liktydigt med USA skickar trupp. Det framgår i artikel 5 samt i NATO:s officiella förklaring till artikel 5;

NATO:s artikel 5;

Citat:
“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.

Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security.”

Detta är NATO:s officiella förklaring till artikel 5;

Citat:
With the invocation of Article 5, Allies can provide any form of assistance they deem necessary to respond to a situation. This is an individual obligation on each Ally and each Ally is responsible for determining what it deems necessary in the particular circumstances.

This assistance is taken forward in concert with other Allies. It is not necessarily military and depends on the material resources of each country. It is therefore left to the judgment of each individual member country to determine how it will contribute. Each country will consult with the other members, bearing in mind that the ultimate aim is to “to restore and maintain the security of the North Atlantic area”.

At the drafting of Article 5 in the late 1940s, there was consensus on the principle of mutual assistance, but fundamental disagreement on the modalities of implementing this commitment. [B]The European participants wanted to ensure that the United States would automatically come to their assistance should one of the signatories come under attack; the United States did not want to make such a pledge and obtained that this be reflected in the wording of Article 5.[/b]

NATO skriver tämligen "pedagogiskt".
Citera
2023-12-13, 22:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Brussel og Budapest har kranglet om rettstilstanden i Ungarn i årevis. Nå imøtekommer EU-kommisjonen Ungarns president Orban – kort tid før EU-toppmøtet om Ukraina, hvor Orban ville legge ned veto. MEP-er beskriver avgjørelsen som den «største bestikkelsen i EUs historie».

EU-kommisjonen frigjør ti milliarder euro i frosne EU-midler til Ungarn – til tross for pågående kritikk av rettsstaten i landet.

https://www.welt.de/politik/ausland/article249043520/Vor-Gipfel-zur-Ukraine-EU-Kommission-gibt-blockierte-Milliarden-fuer-Ungarn-frei.html

Nu snackar vi realpolitik på riktigt, börjar bli allvarligt oroad över läget om jag ska vara uppriktig.

EU har hamnat i en väldigt dålig sits med tanke på den höga svansföring som förekommit mot bland annat Ungern, Slovakien står på tur för lite uppsmörjning antar jag, läget är inte bra för om Ukraina faller så står resten av Europa snart i brand.

Obegripligt att alla länder har kunnat vara så naiva och nedrusta så till den milda grad de gjort.
Citera
2023-12-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det kan vara passande att medge att jag inte dragit det jag skrev om artikel 5 ur röven med tanke på att du hävdade att det var rysk propaganda. Men nu vet vi i alla fall att artikel 5 inte är obligerande för USA - att komma till Finlands undsättning.

Ja, Ryssland är dumma. Så varför är du då en motståndare till en västerländsk USA-led intervention i Ukraina?

Vad fan snackar du om. Jag är ödmjuk inför det faktum att jag inte har en jur.kand. Jag antar att du avser NATO med "obligerande, jo,jo". Nej, USA (eller andra NATO-länder) är inte obligerade att hjälpa tex. Finland militärt om Ryssland invaderar dem. De förväntas vara solidariska men det är inte liktydigt med USA skickar trupp. Det framgår i artikel 5 samt i NATO:s officiella förklaring till artikel 5;

NATO:s artikel 5;

Detta är NATO:s officiella förklaring till artikel 5;

NATO skriver tämligen "pedagogiskt".

Personen menar nog mest att ordet "obligerade" inte finns. Precis som "evolvera", "databrickor", "han är en skäms", "havsgruvor" mfl får det läsaren att undra om det är illa skrivet eller illa översatt.
Citera
2023-12-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Personen menar nog mest att ordet "obligerade" inte finns. Precis som "evolvera", "databrickor", "han är en skäms", "havsgruvor" mfl får det läsaren att undra om det är illa skrivet eller illa översatt.
Ordet "obligerad" finns. Från SAOL;

Citat:
obligerad [‑li∫e´r‑] adjektiv obligerat ~e
• av tacksamhet förpliktad att

https://svenska.se/saol/?id=2104133&pz=5

Jag utgår från att han avser NATO.
Citera
2023-12-13, 22:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

EU försöker köpa Orban menar du.
Citera
2023-12-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den enda gång men vet om det fungerar i praktiken är om Ryssland angriper Finland, Jag säger lycka till Rysland om dom vill chansa oc se vad som händer. Ryssen kalkylerade som skulle komma undan Ukraina, dom felkalkylerade kollosalt nu får dom bajset dom kastade in i fläkten rakt i ansiktet.

Avskräckning är det effektivaste verktyget mot ryska angrepp. Man ska behandla Kreml som små mobbare på skolgården. Det gäller vara extremt tydlig med att visa på vilka konsekvenserna blir när man begår mord våldtäkter övergrepp och anfaller grannar.

Hade ryssarna kommit undan med Ukraina så hade man, efter att ha invaderat Moldavien, konsoliderat för att sedan börjat kalkylera på invasion av baltstaterna med tvångsrekryterade ukrainare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in