Citat:
Ursprungligen postat av
EnDumSosse
Korrekt, jag är ingen hissmontör, just därför jag är intresserad av att höra svar från sådana som kan sin sak så att jag kan förstå bättre.
I ditt exempel med volvo så kan jag inte se hur det är samma sak. Bilen kommer färdigmonterad till återförsäljaren och säljs vidare till en kund. Dvs, det är Volvos ansvar att bilen är korrekt monterad, inte återförsäljarens.
Då bör du reflektera över det faktum att de som omkom i hissen inte var montörer, utan hantverkare som åkte med hissen. Men det är lika viktigt att notera att det lika gärna kunde varit montörer som åkte med hissen och omkom.
För min del är det egalt om det är en montör, en chaufför, en resenär eller någon annan som använder produkten, eller ens någon som inte använder produkten men t.ex. blir påkörd av den. Effekten är densamma. Att montera och demontera en Alimak hiss är en del av hissens funktion precis som det är att åka med den upp och ner. Montörerna använder hissen precis som de som åker med den gör, bara i olika skeenden och på olika vis. På samma vis har volvo ett ansvar för att den som servar en bil eller monterar en dragkrok på den, inte råkar ut för en allvarlig olycka under sitt arbete. Det kan för all del vara en dragkroksmontör som råkar krocka med bilen. Ovsett vilket, tycker du inte att Volvo har ett ansvar för att produkten är konstruerad så att den undviker olyckor om någon gör ett misstag? Är det inte volvos ansvar att konstruera säkerhetsbälten, airbags och deformationszoner i sina bilar?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnDumSosse
Blir svårt för Alimak att höra av sig till dig baserat på ett Flashback Alias

. Men det kanske absolut kan lära sig något av dig. Som sagt, jag är inte rätt person att avgöra det, jag pysslar med hormoner och människokroppens hälsa, är dock intresserad av fallet och tackar så mycket för din input.
Go kväll du med!
Det går alldeles utmärkt att skicka mig ett PM här på Flashback om man vill ha kontakt med mig.