2023-12-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Bra förslag, den moron som inte var bättre vid montering av livsfarligt slag ska nästa gång reagera på färger och haja?

Har du några egna förslag? Annars förstår jag inte varför du skriver här. Säkerheten kan och ska ju alltid förbättras.
Citera
2023-12-14, 00:28
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Finns det kamerabevakning på området så kan det gå att bevisa.

Det kan de väl hackat sig in i och tagit bort bevis eller täckt över kamera medan bultarna avlägsnades.

Men det är nog bara en olycka, någon skrev att hissen varit avspärrad.

Det hade varit bättre om det var en terrorist som orsakat det, för då slipper någon lida för att den missat något.
Citera
2023-12-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Lacka i färger hjälper bara om man tittar efter bultarna, problemet nu verkar vara att montörerna skitit i att kolla att bultarna var monterade, då spelar det mindre roll om dom är lackade i färg eller inte.

Helt riktigt. Vissa verkar utnyttja händelsen till att spela duktiga och tror att dom ska kunna förhindra att människor från att göra misstag/slarva genom att ge Alimak skulden för att människor gör misstag/slarvar.

Utredningen kommer antagligen finna brister i flera led här och det är inget ger de döda livet tillbaka oavsett om bultar målas rosa eller gredelina. Det hjälper helt enkelt inte när det slarvas med säkerhetsföreskrifter eller när dokumentation och besiktning är bristfällig/saknas.

Det är rena tillfälligheter som gör att inte fler dör på byggarbetsplatser och i mångt och mycket handlar det om genvägar som tas bla för att folk inte vill betala för byggarbetares säkerhet när dom ska köpa en ny bostad.

Folk förfäras mer av prislappar än om människors säkerhet. Dessa fem är snart bortglömda av de allra flesta precis som alla andra som dör på jobbet.
Citera
2023-12-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför måste man absolut konstruera hissen så?

För egen del tycker jag, i detta fallet, att det räcker att man konstruerar hissen så att inte hisskorgen faller handlöst om någon glömt bultarna.

Här har du ju en världsmarknad framför dig.

Torde vara en baggis för en man av din kaliber och med din erfarenhet, bara kör!
Citera
2023-12-14, 00:30
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Exakt. Misstag görs. Det vet vi. Det vet alla. Det vet Alimak också.

Alimak visste att det misstag som gjordes i sumpan kunde göras.

Alimak visste vilka konsekvenserna av ett sådant misstag kunde bli.

Därför var det Alimaks ansvar att konstruera hissen på ett sådant vis, att om någon gör ett sådant misstag, så blir inte resultatet att någon dör.

Det är det grundläggande i riskhanteringen i maskindirektivet, att konstruera maskinen på ett sådant sätt att en risk som är så allvarlig att någon kan dö, inte får kunna resultera i ett dödsfall, om risken inträffar. En sådan risk måste konstrueras bort.

hmm, rent spontant tänker jag, var drar man gränsen för hur många misstag som ska kunna göras utan att en produkt fallerar och blir livsfarlig? Säg att grunden som hissen står på är dålig, är det också Alimaks ansvar? Kanske svårt att svara på. Som sagt, jag är alldeles för dåligt utbildad på säkerhetslära avseende maskiner och andra konstruktioner. Men tack för ytterligare input.
Citera
2023-12-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tusentaggar
Har du några egna förslag? Annars förstår jag inte varför du skriver här. Säkerheten kan och ska ju alltid förbättras.

Är det omöjligt att skärpa kraven på besiktning av en nyligen monterad hiss? Hade inte det kunnat förhindra olyckan om hissen inte använts innan man med säkerhet vet att hissen är monterad på rätt sätt?
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Korrekt, jag är ingen hissmontör, just därför jag är intresserad av att höra svar från sådana som kan sin sak så att jag kan förstå bättre.

I ditt exempel med volvo så kan jag inte se hur det är samma sak. Bilen kommer färdigmonterad till återförsäljaren och säljs vidare till en kund. Dvs, det är Volvos ansvar att bilen är korrekt monterad, inte återförsäljarens.

Då bör du reflektera över det faktum att de som omkom i hissen inte var montörer, utan hantverkare som åkte med hissen. Men det är lika viktigt att notera att det lika gärna kunde varit montörer som åkte med hissen och omkom.

För min del är det egalt om det är en montör, en chaufför, en resenär eller någon annan som använder produkten, eller ens någon som inte använder produkten men t.ex. blir påkörd av den. Effekten är densamma. Att montera och demontera en Alimak hiss är en del av hissens funktion precis som det är att åka med den upp och ner. Montörerna använder hissen precis som de som åker med den gör, bara i olika skeenden och på olika vis. På samma vis har volvo ett ansvar för att den som servar en bil eller monterar en dragkrok på den, inte råkar ut för en allvarlig olycka under sitt arbete. Det kan för all del vara en dragkroksmontör som råkar krocka med bilen. Ovsett vilket, tycker du inte att Volvo har ett ansvar för att produkten är konstruerad så att den undviker olyckor om någon gör ett misstag? Är det inte volvos ansvar att konstruera säkerhetsbälten, airbags och deformationszoner i sina bilar?

Citat:
Blir svårt för Alimak att höra av sig till dig baserat på ett Flashback Alias . Men det kanske absolut kan lära sig något av dig. Som sagt, jag är inte rätt person att avgöra det, jag pysslar med hormoner och människokroppens hälsa, är dock intresserad av fallet och tackar så mycket för din input.

Go kväll du med!

Det går alldeles utmärkt att skicka mig ett PM här på Flashback om man vill ha kontakt med mig.
Citera
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusentaggar

Föreslår RTFM.
Citera
Medlem
Att bygga bort det här misstaget är ju relativt enkelt som sagt. Bygg in redundans. Ha kvar samma skruvkonstruktion, men addera ett par hakar som fälls ner från den nymonterade delen och låser i den befintliga. Starka nog för att hålla ihop konstruktionen men gärna så att det märks om skruvar saknas.

Bonuspoäng om hakarna kan sitta så att dom slår till gränslägesgivaren om dom glömts att fällas ner i låst läge. Då kan hissen inte gå upp på en sektion som inte är låst på iallafall ett sätt.
Citera
2023-12-14, 00:39
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Då bör du reflektera över det faktum att de som omkom i hissen inte var montörer, utan hantverkare som åkte med hissen. Men det är lika viktigt att notera att det lika gärna kunde varit montörer som åkte med hissen och omkom.

För min del är det egalt om det är en montör, en chaufför, en resenär eller någon annan som använder produkten, eller ens någon som inte använder produkten men t.ex. blir påkörd av den. Effekten är densamma. Att montera och demontera en Alimak hiss är en del av hissens funktion precis som det är att åka med den upp och ner. Montörerna använder hissen precis som de som åker med den gör, bara i olika skeenden och på olika vis. På samma vis har volvo ett ansvar för att den som servar en bil eller monterar en dragkrok på den, inte råkar ut för en allvarlig olycka under sitt arbete. Det kan för all del vara en dragkroksmontör som råkar krocka med bilen. Ovsett vilket, tycker du inte att Volvo har ett ansvar för att produkten är konstruerad så att den undviker olyckor om någon gör ett misstag? Är det inte volvos ansvar att konstruera säkerhetsbälten, airbags och deformationszoner i sina bilar?

Det går alldeles utmärkt att skicka mig ett PM här på Flashback om man vill ha kontakt med mig.

Jag avslutar dagen på flashback med ett eget icke fackmanna-producerat tips på hur man kan skapa en säkrare konstruktion:

Man borde kunna bygga en konstruktion så att hissen inte går längre/högre än så långt som konstruktionen är korrekt monterad. Vad tycks från en säkerhetsexpert som dig? Borde väl inte vara alltför svårt?
Citera
2023-12-14, 00:40
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Föreslår RTFM.

RTFM?

På 80-talet kallades det för Read The Fucking Manual

Gäller det idag?
Citera
2023-12-14, 00:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
hmm, rent spontant tänker jag, var drar man gränsen för hur många misstag som ska kunna göras utan att en produkt fallerar och blir livsfarlig? Säg att grunden som hissen står på är dålig, är det också Alimaks ansvar? Kanske svårt att svara på. Som sagt, jag är alldeles för dåligt utbildad på säkerhetslära avseende maskiner och andra konstruktioner. Men tack för ytterligare input.

Det är inte Alimaks ansvar att ABChiss anställda gör sitt jobb korrekt. Det är inte ABChiss ansvar att Alimak följt gällande lagar och regler vid konstruerandet av sin hiss.

Var gränserna går i riskbedömningen framgår av regelverken. Det finns mycket att läsa på om maskindirektivet och riskbedömning.

Men som jag nämnt, en risk med hög sannolikhet och dödlig utgång, måste konstrueras bort. En sådan risk får inte förekomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in