2023-12-13, 20:34
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejGreger666
Det jag menar är att transportkedjorna under ett krig troligtvis inte kommer att fungera som idag, allting kommer såklart att bli lidande och drivmedel och import är såklart en del av det.

Det här är nog ingenting du behöver oroa dig över ändå eftersom scenariot just nu bara är påhittat av dig, så fokusera på det som sker nu istället för att hitta på problem och scenarion som inte existerar

givetvis existerar inte scenariot, jag vet väl att det inte är krig i Sverige?
Att teoretisera om realistiska framtida scenarion av livsavgörande art är givetvis relevant!
risken för krig inom min livstid är enkelt över 15%
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2023-12-13 kl. 20:41.
Citera
2023-12-13, 20:37
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Försvaret undviker så långt möjligt (dvs, totalt nu förtiden) att mönstra in personal som behöver medicin för att fungera. Detta beror på att ingen kan garantera att sådan medicin kan lämnas ut. Ditt exempel må ju vara en sak, men även diabetiker avböjer man. De enda diabetikerna som finns i försvaret är de som fått diagnosen efter anställning.

När kallas diabetiker och andra som inte accepterades under mönstring in? Under vilket skede av kriget tror vi?

De som arbetar inom militären är givet först på plats sedan reserver folk som gjort lumpen, sedan de dom som mönstrat men inte inkallades till lumpen och folk som arbetar med viktiga samhällsfunktioner och så.
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2023-12-13 kl. 20:42.
Citera
2023-12-13, 20:39
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Intressant fråga, faktiskt.

Som läget är nu, med stöd i lag, så kan du inte kallas in till militärtjänst. Detta grundas på att en militär utbildning dels inte får vara för gammal, dels på att den inte kan vara hur kort som helst. Någon sådan utbildning är ju inte aktuell i ditt fall, efter mönstringen.

Om ditt "militära förhinder" skulle upphöra (du kanske blir frisk?) måste du därför a) kallas till ny mönstring, b) bli godkänd som potentiell soldat och c) genomföra en militär utbildning innan du blir inkallad som beväring.

Inget hindrar dock att du inkallas till civil tjänst, om så bara i barnomsorg, sjukvård eller var du nu kan bidra. Har du sedan ett något så när meningsfullt eller samhällsnyttigt arbete lär du få fortsätta med det.

Ungefär så.

Tack för seriöst svar!
verkligen, tack.
Citera
2023-12-13, 20:41
Medlem
mikaelss avatar
Istället för att killgissa, varför inte gå till källan?
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/k...forsvarsplikt/
Citat:
Sverige gäller totalförsvarsplikt. Det innebär att alla som bor här och är mellan 16 och 70 år kan kallas in för att hjälpa till på olika sätt vid krigsfara och krig. Alla har en skyldighet att bidra och alla behövs.
Notera ’alla’.
Citera
2023-12-13, 20:44
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Notera ’alla’.

ah, man kan bli tvingad att laga pannkakor åt pensionärer på ålderdomshemmet eller där det inte finns personal på liknande befattning.

kanonfoder antar jag är i ett så sent skede att kriget redan är förlorat.
Citera
2023-12-13, 20:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
När kallas diabetiker och andra som inte accepterades under mönstring in? Under vilket skede av kriget tror vi?

De som arbetar inom militären är givet först på plats sedan reserver folk som gjort lumpen, sedan de dom som mönstrat men inte inkallades til llumpen och folk som arbetar med samhällsfunktioner givetvis.

Svaret finns egentligen i min första post, men när man som "militärt olämplig" kallas till tjänstgöring handlar det i så fall om civil tjänsteplikt.

Den som inte är direkt olämplig (medicinskt eller pga allmän grov olämplighet) kan naturligtvis kallas in till mönstring och därefter militär utbildning. Nyckelordet är "personalreserven" där numera större delen av åldersklassen (de som mönstrar under året) kommer att hamna. (en normal åldersklass är mellan 40 till 50 tusen, eftersom även flickorna numera mönstrar.

Poängen är att man då har en viss koll på var det finns tänkbara personer att kalla in eller lämpliga personer att kalla till plikttjänst. Nu har ju inte de flesta runt 18 år någon större specialkompetens, men någon sorts potential fångar man ju upp vid mönstringen.
Citera
2023-12-13, 21:14
Bannlyst
Citat:
Jag blev avvisad halvvägs igenom mönstringen pga ssri medicinering.

Vid oroligheter förstår jag att det inte finns intresse av mig.

Men om det blir krig i Sverige och försvarsmakten börjar sina med soldater eller behöver kanonfoder, finns det någon som helst risk att bli tvångsinkallad?

(Jag har ej arbete som behövs för samhällsfunktion)

Frågeställning: hur undviker man scenariot att tjäna riket med livet på spel? Exempel: fly landet som der ukrainska
Kanonfodret.

Fly landet är sista utväg dock känns det som...
Vi har försvarsplikt!
Men är du sjuk blir du som mest inkallad för civiltjänst!
Inte ut på fällt!
Bzz Bzz
Citera
2023-12-13, 21:32
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Vi har försvarsplikt!
Men är du sjuk blir du som mest inkallad för civiltjänst!
Inte ut på fällt!
Bzz Bzz

Vi kan kalla det försvarslag istället, jag har inga etiska elller moraliska plikter varken hit eller dit.

Jag har som tradition att dricka pilsner i parken på midsommar och och tar en sten eller fossil ifrån skogen ibland (ja det är olagligt), detta är emot lagen precis som militärtvång men det betyder inte att jag känner moralisk eller etisk plikt till något utav dom lagarna.

Överväga risk, reward är väldigt viktigt. När livet står på spel är det otroligt stort reward vad än straffet kan bli.
Citera
2023-12-13, 22:06
Medlem
Citat:
Jag blev avvisad halvvägs igenom mönstringen pga ssri medicinering.

Vid oroligheter förstår jag att det inte finns intresse av mig.

Men om det blir krig i Sverige och försvarsmakten börjar sina med soldater eller behöver kanonfoder, finns det någon som helst risk att bli tvångsinkallad?

(Jag har ej arbete som behövs för samhällsfunktion)

Frågeställning: hur undviker man scenariot att tjäna riket med livet på spel? Exempel: fly landet som der ukrainska
Kanonfodret.

Fly landet är sista utväg dock känns det som...
Har du inte ens påbörjat utbildningen (värnplikten) så vet ju inte försvaret vad dom ska göra med dig ifall dom kalla in dig. Du har ingen utbildning i nånting som är användbart för försvaret, och ingen har säkerställt att du ens är användbar ur ett försvarsperspektiv. Det finns ju extraordinärt få soldater som man "bara kallar in" utan att ens veta om dom är användbara för nånting. Då måste ju din användbarhet och ansvarsuppgifter undersökas och fastställas "on the fly" efter du ryckt in. Sånt leder ju till stora problem och tidsödande i försvaret, särskilt i en kritisk krigs-situation. Möjligtvis att du skulle kunna sättas till att bli allmän slit och släng-resurs, typ lastare för lastbilar eller diskare eller allmän springpojke, men inte mycket annat.

Har du inte gjort värnplikten så är det absolut troligast att du inte kommer bli inkallad i en krigs-situation. Så är det för mig, jag kommer inte bli inkallad, och det är nog tur för militären det. Jag skulle aldrig inställa mig för att bli ihjälskjuten/bombad i vilket fall.

Testa att kontakta Totalförsvarets plikt- och prövningsverk och fråga efter mer info hur det ligger till, vilken 'status' du har i deras böcker och vilka regler och lagstiftningar som tillämpas.

Du kommer sannolikast inte behöva gömma dig för försvaret, men kommer kriget så kan du behöva fly kriget. Det är en annan sak, och ett annat upplägg. Se till att planera och lägg upp en strategi för var du ska ta vägen, samt hur, inklusive alla resurser och eventualiteter, och även vilka indikationer som ska utlösa din plan. Det normala är att folk stannar kvar hemma alldeles för länge, och när man sen försöker ta sig ut så är alla utvägar ur landet igen-kloggade av andra flyende.

Du kommer även bli tvungen att tampas med att flera i din familj eller släkt inte vill fly när du vill, tolkar situationen totalt annorlunda än dig (med mer eller mindre kunskap), och det kan tvinga isär familj/släkt. Du kan bli rasande och förtvivlad på dom, och dom på dig, samtidigt. Sånt brukar vara oerhört påverkande i redan stressiga situationer, och förändra redan upplagda strategier till det sämre. Tyvärr är folk i allmänhet inte måna om att reda ut sånt här på förhand, så att alla delar uppfattning om vilka "triggers" i samhällsutvecklingen som ska få en att packa och sticka, och inte.

Sticker du (med eller utan familj) försök då att ta dig ut ur landet genom att invandra till ett annat. För annars blir du krigsflykting och då begränsas dina rörelsemöjligheter och allmänna möjligheter i det land du 'förvaras' i; till skillnad från om du är invandrare och har fulla friheter.
Senast redigerad av Robbinist 2023-12-13 kl. 22:17.
Citera
2023-12-13, 23:08
Medlem
Gosifs avatar
dom som inte har gjort värnplikt ska ställa upp som malaj..
Citera
2023-12-13, 23:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

De som arbetar inom militären är givet först på plats sedan reserver folk som gjort lumpen, sedan de dom som mönstrat men inte inkallades till lumpen och folk som arbetar med viktiga samhällsfunktioner och så.
Jag hörde något på radio i veckan (eftermiddag P1 eller P4, inte idag) om att Ukraina inte har börjat kalla in flera årskullar i lämplig ålder för militärtjänst/utbildning. Minns tyvärr inte detaljerna, men jag tyckte att det lät konstigt.
Fast egentligen är det nog inte så konstigt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med uniformer, vapen, personlig utrustning mm tillgänglig för att skicka ut alla svenskar mellan 18 och 47 år i fält. Dessutom måste en hel del annat i samhället funka för att militären ska funka.
Det finns antagligen en möjlig punkt i ett krig då du anses vara lämpligast att genomgå en kort militärutbildning för att sedan skickas iväg till krig. Men räkna med att få göra annat, exempelvis passa barn eller gamla.
Citera
2023-12-13, 23:51
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Notera ’alla’.

Gäller det alla medborgare, eller alla invånare, och hur skulle ett eventuellt frånsägande av sitt medborgarskap påverka ett potentiellt tvångsinkallningsscenario? Vi som gått lumpen skövlas naturligtvis först, med få undantag, men tanken är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in