2023-12-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Någon kommer att fällas och företaget kommer att åka på en rejäl företagsbot är mitt tips.
Straffet för den som döms till ansvar kommer troligtvis dömas till villkorligt.
Jag har läst tidningen byggnadsarbetaren i alla år å de allra flesta klarar sig utan påföljd
Citera
2023-12-13, 18:32
Medlem
Lonnrots avatar
Ryssar och ukrainare i hissen…
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/erfaren-byggarbetare-bland-de-doda-i-hissolyckan--lifq8k
Citera
2023-12-13, 18:33
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Hur hjälper det när väl hissen är igång?

Man skulle i princip kunna använda samma teknik som för skydd mot butiksstölder. Fast tvärtom. Stoppa hissen om det inte finns en tagg. Jag tror det är ganska enkelt att få det stabilt.
På en 20 meter hög hiss skulle man då få över 100 möjliga felkällor. Beröringsfria sensorer typ RF-ID är inte speciellt säkra. En sån hiss skulle nog bli stående ofta.
Citera
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Ett problem med DNA i dessa fall är att veta från vilken person DNA kommer, blir mkt uppblandning vid allvarliga olyckor. Man måste hitta alla unika 5 olika DNA-profiler o inte bara ta DNA från en lös fot man hittat.

därför tar man DNA från inne i kroppen
stoppa in nål o suga ut lite vätska kan ju inte vara blandat
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Tillverkaren kommer inte att ställas ansvarig för denna olycka eller brister i produkten.
Däremot kan kanske utredningen visa på hur tillverkaren av hissen kan minska eller bygga bort möjligheten att missa ex montage av bultarna.
Om jag läst rätt verkar det som att segment av masten kan hålla ihop utan bultar bara av att de klämmer mot varandra på något sätt. Det verkar dåligt. Det bästa måste ju vara om de aldrig kan sitta ihop utan bultar, då kan man inte sätt upp obultade segment som bara nästan hänger ihop.
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ingen kommer ställas tillsvars för detta. Kan inte komma på nått företag som inte klarat sig fasten det varit dödsolyckor. speciellt inte byggfirmor.

Det är enskilda personer som kommer att åka dit. Hissmontören och säkerhetsansvarig ligger risigt till. Skulle inte vilja vara Bas-U där. Om det befinns att arbetsmiljöbrott begåtts är VD ansvarig.
Citera
2023-12-13, 18:34
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Det är uppenbart att man inte litar på jobbarnas identitetshandlingar! Eller så har dom inga...

De kan inte identifieras mot foto-id pga svåra skador, enligt vad som framkommit i media.
Citera
2023-12-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Det är enskilda personer som kommer att åka dit. Hissmontören och säkerhetsansvarig ligger risigt till. Skulle inte vilja vara Bas-U där. Om det befinns att arbetsmiljöbrott begåtts är VD ansvarig.
Ja hoppas jag har fel.
Citera
2023-12-13, 18:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag har läst tidningen byggnadsarbetaren i alla år å de allra flesta klarar sig utan påföljd
I fallet i Kista då en balk vek sig och dödade en byggjobbare dömdes en kvinna som ansvarig för att hon beställt en för klen balk och företaget fick miljonböter
Citera
2023-12-13, 18:37
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tror ju att denna typ av bygghiss har tillverkats i många år och om den tredjepartscertifierats för ett antal år sedan så var inte kraven på riskanalys och säkerhet lika stränga som de är nu.

Det är möjligt men jag tror inte heller man ställer krav på att produkten skall vara bortom all risk.
Risker får vi tyvärr leva med och folk kommer dö.
Det är tragiskt och vi kan ofta lära något av det som händer, men det kommer alltid hända.

Flygbranschen är ett ypperligt exempel. Även om bygger säkrare plan så hittar människor nya sätt att fucka upp och krascha dom på.
Citera
2023-12-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
De kan inte identifieras mot foto-id pga svåra skador, enligt vad som framkommit i media.
Det låter ganska otroligt. Dom har ju inte brunnit.
Citera
2023-12-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svara-arbetet-efter-hissolyckan--i-sundbyberg-far-inte-bli-fel/

Nu har man problem med att ta reda på vem som är vem i dödsolyckan. Alla byggare har ID06 som fungerar likt legitimation. Men man väljer alltså hellre att utför DNA analyser 😂

ID06 gäller inte som Id handling det borde du väl veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in