2023-12-13, 18:10
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Detta är ju inte den första olyckan med hissen som berott på felaktig montering och bad jag vet har de aldrig tidigare fått ta ansvar för dessa.

Egentligen är ett ännu allvarligare om det hänt liknande olyckor innan och Alimek inte gjort något åt konstruktionen. Men det är möjligt att Alimek är ett så stort företag att de kan komma undan sitt ansvar.
Citera
2023-12-13, 18:11
Medlem
Tillverkaren kommer inte att ställas ansvarig för denna olycka eller brister i produkten.
Däremot kan kanske utredningen visa på hur tillverkaren av hissen kan minska eller bygga bort möjligheten att missa ex montage av bultarna.
Citera
2023-12-13, 18:12
Medlem
Identifiering skulle kunna vara klurig om det är folk från tex post-sovjetiska stater i centralasien varav det finns jävligt många inom bygg i Sverige. De flesta har köpta falska identitetshandlingar(ibland flera).
Läste nyss denna:
https://www.expressen.se/kultur/bocker/jag-var-svartskalle-dar-och-det-ar-jag-har-ocksa/
Citera
2023-12-13, 18:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Tror man certifierar produkten i början av sin livscykel via externt certifieringsorgan, det är alltså inte bara att stämpla med CE och sälja.

Det finns troligtvis en tredjepartscertifiering för en första bygghissen av denna typen. Men sen kan Alimek sätta på CE-märke och sälja fler bygghissar av samma typ.
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Tillverkaren kommer inte att ställas ansvarig för denna olycka eller brister i produkten.
Däremot kan kanske utredningen visa på hur tillverkaren av hissen kan minska eller bygga bort möjligheten att missa ex montage av bultarna.

Exakt så.
Citera
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Är allting svart eller vitt för dig? Finns det inte en gråzon där man kan tänkas att både tillverkare och användare borde vilja gå så långt det går för att undvika dödsolyckor?

Dina jämförelser med Ica eller Volvo är nog inte helt relevanta i sammanhanget eftersom de representerar användningsfall som produkten aldrig varit avsedd för. I fallet med Ursvik användes ju hissen som avsett men installerades felaktigt. Som jämförelse kan nämnas att Ikea återkallat ett flertal möbler som installerats felaktigt (utan väggfäste) och därmed utgjort en risk i hemmet (tex byrån Malm). Det handlar också om graden av risk. En stol kanske rasar samman om man gör fel, men sannolikheten att dö på kuppen är väl oftast inte räknad i ens promille.

Helt klart dör man inte om en stol rasar, men det är lika förbannat inte Ikeas fel, lika lite som det vid denna tragiska händelse är Hissproducentens fel! Vad har du/ni så sjukt svårt att förstå?
Den som dock har ansvar över denna händelse är Byggherren, vilkens säkerhetsrutiner brustit totalt.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2023-12-13 kl. 18:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Tillverkaren kan inte själv godkänna ce märkningen, det görs av ett fristående inspektionsorgan, ex inspecta.
De godkänner.

Dessutom är det lagkrav på att en inspection ska göras vid montage av bygghissens mast av fristående accrediterat inspektionsorgan.
Läs dekra/inspekta el motsvarande!

Jag vet, men många i tråden här verkar runka åt att tillverkaren ska hållas ansvarig.

Är själv i branschen, just nu som maskinist, men har varit överallt
Citera
2023-12-13, 18:17
Medlem
Undrar vilkens huvud på ABC som kommer ryka nu!? Någon montör lär ju få skulden!?
Citera
2023-12-13, 18:18
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det finns troligtvis en tredjepartscertifiering för en första bygghissen av denna typen. Men sen kan Alimek sätta på CE-märke och sälja fler bygghissar av samma typ.

Det jag menade med början av livscykeln, när man designar och testar en produkt så görs säkert en certifiering i det läget. Men det är ju naturligtvis designen som är certifierad, inte varje enskild produkt.

Men jag är rätt osäker hur hård kontrollen är på de fusktillverkare som bara stämplar CE, vet inte om det finns kontrollsystem för det (t.ex. via inköp hos återförsäljare osv)...?
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Egentligen är ett ännu allvarligare om det hänt liknande olyckor innan och Alimek inte gjort något åt konstruktionen. Men det är möjligt att Alimek är ett så stort företag att de kan komma undan sitt ansvar.
Det låter som en konspirationsteori?
Stora företag kommer enligt dig undan ansvar? Jag skulle kunna räkna upp tiotals större företag än Alimak som i närtid dömts till miljardböter och skadestånd för olika brott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Undrar vilkens huvud på ABC som kommer ryka nu!? Någon montör lär ju få skulden!?

Jag tror hela hiss delen av ABC står inför ättestupan nu
Citera
2023-12-13, 18:20
Medlem
Ingen kommer ställas tillsvars för detta. Kan inte komma på nått företag som inte klarat sig fasten det varit dödsolyckor. speciellt inte byggfirmor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in