Citat:
Ursprungligen postat av
UnitedKingdom
Helt klart dör man inte om en stol rasar, men det är lika förbannat inte Ikeas fel, lika lite som det vid denna tragiska händelse är Hissproducentens fel! Vad har du/ni så sjukt svårt att förstå?
Den som dock har ansvar över denna händelse är Byggherren, vilkens säkerhetsrutiner brustit totalt.
Absolut att någon kan dö om en stol rasar, gamla 98-åriga Agda med hjärtinfarkt på lut tex. Tre barn har ju fått den där Malm-byrån över sig och därefter mist livet. Sen återkallade Ikea 27 miljoner byråer trots att dessa sannolikt monterats felaktigt (ej väggförankrade) av föräldrarna.
Jag tror att du tolkar mig lite onyanserat. Att säga att hissproducenten gott kunde försöka göra mer för att förhindra såna här olyckor, är inte samma sak som att olyckan är hissproducentens fel. Jag tycker ju att det är mer intressant vad man kan göra rent praktiskt för att minska risken för att såna här olyckor händer, snarare än att fokusera på vem som gjorde fel. Det är klart att någon eller kanske t.o.m. flera personer gjorde fel, men vad kan göras för att det inte ska bli lika lätt att göra fel? Särskilt då processen är avhängig fläckfri kommunikation mellan de inblandade personerna. Jag tittar på arbetsprocessen som den ser ut just nu och kan bara konstatera att den är sådan att det kommer att hända igen om inget görs. I det har tillverkaren en viktig roll tycker jag.