2023-12-13, 18:20
Medlem
Någon har varit i kontakt med nära anhörig till en av de döda från Ukraina.
Citera
2023-12-13, 18:20
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
DNA-test kan dra ut på tiden
Identifieringen görs av teamet i Stockholm och jobbet sker i obduktionssal i tätt samarbete med kriminaltekniker i DVI letar man efter saker som kan användas för att fastställa identiteten: operationsärr, tatueringar, eller andra kännetecken.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svara-arbetet-efter-hissolyckan--i-sundbyberg-far-inte-bli-fel/

Nu har man problem med att ta reda på vem som är vem i dödsolyckan. Alla byggare har ID06 som fungerar likt legitimation. Men man väljer alltså hellre att utför DNA analyser 😂
Citera
2023-12-13, 18:24
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svara-arbetet-efter-hissolyckan--i-sundbyberg-far-inte-bli-fel/

Nu har man problem med att ta reda på vem som är vem i dödsolyckan. Alla byggare har ID06 som fungerar likt legitimation. Men man väljer alltså hellre att utför DNA analyser 😂

"Alla ser likadana ut"... Usch hemsk humor men...
Citera
2023-12-13, 18:25
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det jag menade med början av livscykeln, när man designar och testar en produkt så görs säkert en certifiering i det läget. Men det är ju naturligtvis designen som är certifierad, inte varje enskild produkt.

Men jag är rätt osäker hur hård kontrollen är på de fusktillverkare som bara stämplar CE, vet inte om det finns kontrollsystem för det (t.ex. via inköp hos återförsäljare osv)...?
Det är Arbetsmiljöverket som genomför kontroller av CE-märkta produkter. Den här hissen har de säkert kollat noga mer än dokumentation och inte över överensstämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det kan ju låta som en bra ide, men jävlar vad många möjliga felkällor man då skulle få.
Det var ju nån i tråden som förslog att bultarna skulle vara målade i nån skarp signalfärg. Det låter för mig som en smart lösning som inte innebär nån möjlig felkälla.

Hur hjälper det när väl hissen är igång?

Man skulle i princip kunna använda samma teknik som för skydd mot butiksstölder. Fast tvärtom. Stoppa hissen om det inte finns en tagg. Jag tror det är ganska enkelt att få det stabilt.
Citera
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt klart dör man inte om en stol rasar, men det är lika förbannat inte Ikeas fel, lika lite som det vid denna tragiska händelse är Hissproducentens fel! Vad har du/ni så sjukt svårt att förstå?
Den som dock har ansvar över denna händelse är Byggherren, vilkens säkerhetsrutiner brustit totalt.
Absolut att någon kan dö om en stol rasar, gamla 98-åriga Agda med hjärtinfarkt på lut tex. Tre barn har ju fått den där Malm-byrån över sig och därefter mist livet. Sen återkallade Ikea 27 miljoner byråer trots att dessa sannolikt monterats felaktigt (ej väggförankrade) av föräldrarna.

Jag tror att du tolkar mig lite onyanserat. Att säga att hissproducenten gott kunde försöka göra mer för att förhindra såna här olyckor, är inte samma sak som att olyckan är hissproducentens fel. Jag tycker ju att det är mer intressant vad man kan göra rent praktiskt för att minska risken för att såna här olyckor händer, snarare än att fokusera på vem som gjorde fel. Det är klart att någon eller kanske t.o.m. flera personer gjorde fel, men vad kan göras för att det inte ska bli lika lätt att göra fel? Särskilt då processen är avhängig fläckfri kommunikation mellan de inblandade personerna. Jag tittar på arbetsprocessen som den ser ut just nu och kan bara konstatera att den är sådan att det kommer att hända igen om inget görs. I det har tillverkaren en viktig roll tycker jag.
Citera
2023-12-13, 18:26
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Det här tyder ju på att kropparna, och huvudena var extremt tilltygade!

"Sannolikt vet man vilka som var inne i hissen, men man måste veta vem som är vem, säger rättsläkaren Johanna Loisel som arbetar på Rättsmedicinalverket i Umeå."

Som jag själv var inne på i #1949 "Inte minst för att kunna skicka rätt kropp, till rätt anhöriga. Om dom nu var så sönderslagna, så dom inte gick att identifiera via ansiktena som stått i media."
Nej, det betyder inte alls att de skulle vara svåra att identifiera, det betyder bara att det kan vara svårt att koppla rätt namn till rätt kropp, speciellt om deras papper inte varit i ordning, fusk med identiteter osv..
Citera
2023-12-13, 18:27
Medlem
Det är uppenbart att man inte litar på jobbarnas identitetshandlingar! Eller så har dom inga...
Citera
2023-12-13, 18:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ingen kommer ställas tillsvars för detta. Kan inte komma på nått företag som inte klarat sig fasten det varit dödsolyckor. speciellt inte byggfirmor.
Någon kommer att fällas och företaget kommer att åka på en rejäl företagsbot är mitt tips.
Straffet för den som döms till ansvar kommer troligtvis dömas till villkorligt.
Citera
2023-12-13, 18:29
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Legitimation och identifikation är inte samma sak. Men högst troligt så vet deras kollegor vem som är vem men för att dödförklara någon krävs identifikation. Det är dock svårare att får fram tandkort eller DNA för utländksa medborgare.
Citera
2023-12-13, 18:29
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det är Arbetsmiljöverket som genomför kontroller av CE-märkta produkter. Den här hissen har de säkert kollat noga mer än dokumentation och inte över överensstämmande.

Låter rimligt! Till syvende och sist så är det ju monteringsföretagets ansvar att montera den korrekt och säkerställa funktionen.
(Och säkerställa att man monterar en CE-märkt produkt som inte är felaktigt modifierad heller.)

Kan tänka mig att monteringsföretaget riskerar att dömas till någon form av böter (worst case kan väl VD:n få fängelse?)
Detta kommer definitivt få en del konsekvenser.
Citera
2023-12-13, 18:30
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det jag menade med början av livscykeln, när man designar och testar en produkt så görs säkert en certifiering i det läget. Men det är ju naturligtvis designen som är certifierad, inte varje enskild produkt.

Men jag är rätt osäker hur hård kontrollen är på de fusktillverkare som bara stämplar CE, vet inte om det finns kontrollsystem för det (t.ex. via inköp hos återförsäljare osv)...?

Jag tror ju att denna typ av bygghiss har tillverkats i många år och om den tredjepartscertifierats för ett antal år sedan så var inte kraven på riskanalys och säkerhet lika stränga som de är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in