2023-12-13, 16:20
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hade en sådan olycka skett i USA hade tillverkaren med all sannolikhet blivit stämd på miljardbelopp. Att känna till en sådan svaghet i sin produkt, att veta att den lett till flera olyckor, och t o m ha med en beskrivning i sin manual, samtidigt som man inte åtgärdar problemet, då har man inte en chans i amerikansk domstol.

20 miljoner dollar i skadestånd i USA i en Alimak olycka.

https://www.chicago-personal-injury-lawyer-blawg.com/20-million-settlement-in-failure-to-ensure-safe-workplace-in-elevator-death-case/
Citera
2023-12-13, 16:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Håller med, snacka om att skjuta över målet men också hur ska man kontrollera att dessa skruvar är åtdragna korrekt!
Så länge de sitter på plats kan ju inget hända. Sen får man kanske känna på dom med visst intervall.
Jag är hyfsat säker på att just regelbunden kontroll av dessa bultar är något som nu kommer att införas
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Då får du visa mig var jag myntat uttrycket "giriga bolag" tack! Sluta snacka skit din lögnare!!
Jag har sagt att "nån måste ju bygga dessa flashiga kontor där vi kontorsnissar ska sitta" Hur får du det till att jag inte tycker att arbetsplatser inte behövs ?? Du är ju så korkad så det inte är sant!!

Det är du som verkar ha svårigheter med språket. Du har tydligen uttryckt något du inte avsåg. Du ska inte lasta mig för dina misslyckanden att förmedla vad du menar.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nu har ju den här hissen funnits på marknaden i 20 år och sålts i tusental utan att den har behövts dras tillbaka. En farlig produkt skulle ingen våga sälja i bla USA
Uppenbart svammlar du bara.

"inte behövts dras tillbaka" Är du helt jävla slut i huvudet eller? Hur många människor skall behöva dö innan du fattar? Fem räcker uppenbarligen inte!

Denna risk var känd av Alimak sedan tidigare. Deras åtgärd med manualinstruktion är långt ifrån tillräcklig. Den är inte i linje med de lagar och regler som finns.

Hur länge produkten funnits och hur många exemplar den sålts i spelar ingen roll.

Det finns för övrigt massvis med livsfarliga produkter som säljs i USA, i mycket större utsträckning än i sverige. Du har verkligen inte någon koll på någonting, ett stort pucko till killgissare.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

https://www.chicago-personal-injury-lawyer-blawg.com/20-million-settlement-in-failure-to-ensure-safe-workplace-in-elevator-death-case/
Citera
2023-12-13, 16:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Tack för den infon. Föga förvånande!
Citera
2023-12-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"inte behövts dras tillbaka" Är du helt jävla slut i huvudet eller? Hur många människor skall behöva dö innan du fattar? Fem räcker uppenbarligen inte!

Denna risk var känd av Alimak sedan tidigare. Deras åtgärd med manualinstruktion är långt ifrån tillräcklig. Den är inte i linje med de lagar och regler som finns.

Hur länge produkten funnits och hur många exemplar den sålts i spelar ingen roll.

Det finns för övrigt massvis med livsfarliga produkter som säljs i USA, i mycket större utsträckning än i sverige. Du har verkligen inte någon koll på någonting, ett stort pucko till killgissare.

Anmäl dom då, sluta förpesta tråden med ditt skitsnack
Citera
2023-12-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det är ju en skandal att det aldrig sker!! Men jag menar ju så klart på bygget under byggnadstiden! Inte när man första gången installerar hissen och masten! Den borde flera ggr dagligen inspekteras av någon hissansvarig!
Jag är inte jämt på stora byggen, med hissar. Jag har enskild firma, och jobbar normalt mest med villor, eller lägenheter. Men jag har vänner som ofta är UE vid byggen. Då och då, frågar någon av dom om jag kan komma in någon, eller några veckor. Kan jag, så kan jag. Man hör mycket, och ser att det man hör ofta stämmer när man är där!
Senast redigerad av KalleAnder 2023-12-13 kl. 16:30.
Citera
2023-12-13, 16:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Kan du förklara det fetade....

Ja, det kan jag, men det är inte trådämnet och jag är inte här för långa utläggningar till idioter som knappt kan läsa. Googla, läs på och anmäl dig till kurser i ämnena om du vill lära dig.

Alimak har ett långtgående ansvar i de områden jag nämnde, och det är rätt tydligt att de har brustit mycket allvarligt när det gäller den risk som orsakade denna olyckan.
Citera
2023-12-13, 16:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Sitter du inne med nån förbättring som är mer idiotsäker än ett skruvförband, så kan du troligen göra en hacka på att tipsa hisstillverkaren.
Bör inte innefatta elektronik och annat som kan fela utan att det märks och invagga i falsk säkerhet.
Vissa grejer kräver att utföraren är skärpt på jobbet, som att hantera en buss eller sätta ihop skruvar och muttrar. Det är vad hen får betalt för.
Det kan handla om något så enkelt som en sprint som inte kan dras ut förrän bulten är på plats. Sprinten utformas så att den stoppar hisskorgen så länge den sitter i.

(Jag är inte mekanisk konstruktör, men har talat med en som säger att en sådan typ av lösning bör vara möjlig att införa.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det är en väldig fart här inne när man har varit borta några timmar.

Jag så att mina bilder jag lade upp är tittade på över 10000 gånger på en dag.
Nytt rekord för min del. Hoppas att de föll i god gjord.

Hissolyckan:
https://imgur.com/a/43H0BcZ

Hissfästen:
https://imgur.com/a/x21ut8Z

En annan sak när det gäller olyckan är ju skadorna de stackarna fick.

Titta inte här om du är känslig och under 18 år:

Många här inne av oss vanliga plus en del "experter" verkar haft rätt från början.
Det saknas vissa bultar/skruvar...

Svårt att se på mobilen men visst är masten borta på 9:e våningen, det är väl den som sitter på hisskorgen?
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:

Det där var inte ett brottmål, utan en s.k. Wrongful death lawsuit. Svensk rätt har ingen motsvarighet till detta.
Citera
2023-12-13, 16:30
Avslutad
Dålig konstruktion punkt slut. Kommer på rak arm på 5-6 sätt att få bort denna risk. Hissen kostar väl flera miljoner antar jag?

Oacceptabelt att enskilda byggarbetare , uthyrare eller byggföretag ska få ta smällen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in