Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Tankarna har säkerligen funnits där länge hos J. Men det är först efter att Maja kommer in i bilden hon skrider till verk. Det kan vara så att J behövde den bekräftelsen från M som krävdes för att hon skulle ta tanke till handling.
Jag menr naturligtvis inte att tankar om att mörda har funnits hos det lilla barnet, utan det otuvecklade sättet om att uppleva sig som offer och hur man löser konflikter, inte har utvecklats på ett vuxet moget sätt. Det märks då alltmer genom att andra tonåringar utvecklas och de märker hur Johanna är. En del tar då avstånd i amband med konfrontationer/konflikter, medan andra är mer följsamma, L*oise t ex berättar ju om att hon ogillar konflikter, och går från Nöjet när hon tycker att det inte verkar vara något att bråka om, och tycker att det blir lite onödigt rama runt detta.
Jag har något som skvalpar bak i huvuet också, kanske var det @Esmaralda eller @Sybel som tog upp något som visade att Johanna redan innan Maja hade ett beteende som tydde på att det inte är Majas fel att Johanna är som hon är.
Citat:
Givetvis har J luftat sina tankar och sina planer med M innan hon gått till handling. Tror du att M har satt sig emot J och försökt få henne på andra tankar, eller tror du hon har kastat ved i elden? T.om hjälpt till som alibi? Undrat hur det gått? Tagit J s hjälp mot sina egna fiender?
Du menar att mordet är planert?
Nej, jag tror att Johanna lurade både Maja och Tove på det viset.
Johanna säger ju själv att det är hon som pratar med Tove om att följa med. Att det är hon som pratar och att Maja inte säger emot iaf. Typ.
Tror inte att Maja skulle vilja lura med Tove under förespegling mord eller ens misshandel.
Citat:
Det finns ju inget stöd i utredningen som visar på att M gjort något mot sin vilja, att J manipulerat M, eller varit elak mot henne osv. Det finns däremot stöd för att dom var två extremt tajta kompisar som stått på samma sida i allt dom gjort.
Jag vet att vi ser olika på det, men jag ser att flera berättar om Johannas sätt och någon säger att hon efteråt ser att hon gått på äggskal i flera år. F*ilips berättelse. Ja, hela sättet Johanna agerar på under mordet, efter mordet, före mordet... och hur hon berättar om mordet och kremeringen i rätten...
Ja inte är det en vanlig tjej, Johanna. Jag tror inte en sekund att Majas föräldra eller de vänner som berättar om hur Maja är i förhållande till Johanna hittar på eller tar fle. Du kan ta upp de andra vännernas berättelser, men det förtar inte de andras.
Citat:
Så din bild av att M utnyttjats till att göra saker mot sin vilja, är bara önsketänkande. Att din övertygelse är stark märks på sättet du försvarar henne. För när din bild av henne ifrågasätts, så försvar du nästan allt hon gjort, hur banalt det än är.
Nu överdriver du. Jag säger inte att Maja gör saker mot sin vilja.
Jag tror att Majas moraliska kompass rubbas bit för bit och att hon är lättmanipulerad då hon har ett starkt sug efter att vara accpeterad, bli älskad, att vara inkluderad och själv inte har verktygen att analysera och granska kritiskt. Liksom flera andra runt Johanna.
Nej, det handlar inte om att jag tycker synd om Maja för att hon har diagnoser, är svart eller att jag har en vendetta mot develi.
Du får accpetera att jag tolkar situationen olika.
Citat:
Du anser att en bild av M målas upp på lösa boliner. Den uppmålade bilden bygger på fakta från FUP. Det hänvisas i vart och vartannat inlägg till förhör och vittnesuppgifter som oftast kommer direkt från J och M själva. Det är inga omskrivningar, utan handlar om hur vi tolkar orden vi läser. Och här anser jag du hamnat helt snett. T.o.m där det inte finns tolkningsutrymme så accepterar du inte vissa uppgifter. T.ex att deras förhållande inte kan jämställas med ett destruktivt parförhållande. Du har ju fastnat där, och då blir allting fel.
Ja, det hänvisas till sakfakta, det räcker inte ens med att det är fakta.
Men att tolka det som står i FUP är verkligen inte fakta.
Vi kan alla tolka verkligenheten olika.
Några av de värsta exemplen här har jag tagit upp.
Det är INTE fakta att hävda att Maja målar upp en bild av sig själv i förhör om att hon är präktig, genom att hon "mörkar" att hon gjort sökningar på stripklubb (vilket ju inte ens var ordet stripklubb, utan Chat Noir). Detta "mörkande" ska då handla om att visa hur präktig hon är, att hon är genomfalsk.
Detta gör hon i förhör.
Maja tar upp denna händelse att de gått på en stripklubb på helt egen hand. Detta är inte frågor från förhörsledaren. Maja har ju genom att berätta om detta (och kännedom om bränderna) på inget vis vist hur präktig hon är.
Eller hur?
Varför i hela världen skulle Maja då berätta om att hon själv gjort sökningar? Det har ju inte ens med mordet att göra? Har hon fått frågor om detta? Nej.
Det är en slutsats som är fett överdriven, och enligt min uppfattning byggd på ingenting.
Det finns också tesen att Maja har en idol. En psykopat. Jokern. Det efter att man hittat en pin på Jokern på hennes pinterest. Några enstaka av, hur många pins vara det? Sjukt många. Ja detta var bevis för Majas ondska.
Maja är manupulativ. Vanliga lögner är alla Majas oerhörda manipulativa beteende, oavsett vad det handlar om.
Maja är narcissist. Lika tomma är bevisen för detta.
Citat:
Du tycker att det är hemskt att förstöra andra (Majas) människors liv på detta vis. Vilket vis då undrar jag. Anser du att det sprids lögner om M? Vilka bevis och fynd som inte kan styrkas genom FUP har du läst?
Ja, om man bygger upp storys på så lösa boliner, och Maja är oskyldig.
Jag såg samma bygge med H*anna D. Lösrykta meningar var bevis för att hon minst var anstiftare.
Citat:
Du själv har ju inga problem med att sprida din bild av J som den elake narcissisten som härskar och söndrar allt i sin väg, där offret M utan egen vilja, råkat hamna i hennes klor.
Jag hävdar att det finns otroligt mycker mer som stöder att Johanna har ett helt annat sätt än Maja.