2023-12-13, 14:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Dags att resten av Europa också släpper till nu när US tjafsar inbördes. Tyskland, mycket snack och lite verkstad...

Syns att Maccron vill ta den ledartröjan. Vart heeelt tyst ifrån Frankrike..., sedan så har nog Scholtz börjat vakna upp. Får bara hoppas att han inte somnar till igen..
Citera
2023-12-13, 14:33
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tror du verkligen att ett organiserat försvar som de har nu är det enda sättet som Ukraina kan bekämpa Ryssland?

Jag tror det hade blivit värre för ockupanterna på många sätt om Ukraina hade övergått till gerillakrigföring.

För om det organiserade försvaret skulle försvinna så kommer det övergå till gerillakrig. Så hög skulle jag tro att kampandan är i Ukraina faktiskt.

Det skulle bli mycket värre för vanliga ukrainare om landet blev ockuperat av Ryssland.
Det är mycket lättare att försvara sig än att attackera, därför kommer vi ha ett ställningskrig vilket betyder att de landområden som Ryssland erövrat kommer de behålla.
Citera
2023-12-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det är väl ganska uppenbart vad som kommer att hända. NATO och co vill dra ut på kriget så länge som möjligt genom att fortsätta skeppa leveranser av ammunition och vapen till Ukraina. Ryssarna beräknas behöva 3-5 år innan dom har återhämtat sig och på den tiden har sedan NATO hunnit etablera mark i de syd-västra delarna av europa.

Tror du är inne på någonting. De stora dragen. Skydda Europa. Låt ryssen binda upp sig så mycket och så länge i Ukraina så att NATO hinner rusta upp. Det är inte ett helt otänkbart scenario. Nästa sommar blir väl avgörande för hur det blir i Ukraina. Efter det så lär det nästan vara helt säkert att Ryssland kommer ”formellt” annektera de delar i Ukraina de besitter om inte Ukraina får tydliga framgångar. Vilket jag knappast tror längre. Minfälten är både breda och djupa. Vi hör ju redan om att val skall hållas i regionerna.

Jag tror inte bulken av NATO-medlemmarna vill ha med Ukraina i NATO. Inte för att de inte skulle vilja detta i fredstid men nu är ju saken annorlunda. Även efter Putin är det tveksamt om de kommer uppgå i NATO. Men det kan ju ta 15 år. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-12-13, 14:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det är väl ganska uppenbart vad som kommer att hända. NATO och co vill dra ut på kriget så länge som möjligt genom att fortsätta skeppa leveranser av ammunition och vapen till Ukraina. Ryssarna beräknas behöva 3-5 år innan dom har återhämtat sig och på den tiden har sedan NATO hunnit etablera mark i de syd-västra delarna av europa.
Vad betyder detta på svenska?
Var ska "NATO etablera mark" menar du? I "syd-västra europa"?. Tänker du på Spanien då eller?
Citera
2023-12-13, 14:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tror du är inne på någonting. De stora dragen. Skydda Europa. Låt ryssen binda upp sig så mycket och så länge i Ukraina så att NATO hinner rusta upp. Det är inte ett helt otänkbart scenario. Nästa sommar blir väl avgörande för hur det blir i Ukraina. Efter det så lär det nästan vara helt säkert att Ryssland kommer ”formellt” annektera de delar i Ukraina de besitter om inte Ukraina får tydliga framgångar. Vilket jag knappast tror längre. Minfälten är både breda och djupa. Vi hör ju redan om att val skall hållas i regionerna.

Jag tror inte bulken av NATO-medlemmarna vill ha med Ukraina i NATO. Inte för att de inte skulle vilja detta i fredstid men nu är ju saken annorlunda. Även efter Putin är det tveksamt om de kommer uppgå i NATO. Men det kan ju ta 15 år. 🤷🏼‍♂️
Har du verkligen missat att Ryssland formellt annekterade de områden de kontrollerar och massa delar som de inte kontrollerar redan förra året?!
Citera
2023-12-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Har du verkligen missat att Ryssland formellt annekterade de områden de kontrollerar och massa delar som de inte kontrollerar redan förra året?!

Nå, är det ju. Tänkte väl mer att när (om) de nya gränserna för ryssimperiet blir mer fixerade. Typ när kriget är ”slut”. Tids nog slutar ju de stora militära rörelserna. Tror jag. Alla krig slutar ju förr eller senare. (Men detta var dock inte kärnan i det jag ville säga i mitt inledande inlägg).
Citera
2023-12-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Vilken smörja och snömos du skriver.

Så NATO hinner rusta upp??
Helt säkert att ryssland "formellt" annekterar de delar de redan besitter.
" Vi hör ju redan om att val skall hållas i regionerna"
bulken av NATO länder vill inte ha med ukraina i NATO

Verkligheten är tvärtom. Inte en siffra rätt. Var sitter du och skriver din smörja? Desinformationsminister Peskovs kansli?
Bulken??
Citera
2023-12-13, 14:59
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja jag uppfattar det som ett stört beteende.
Med tanke på vad som faktiskt står på spel i världen idag.
Hur man kan välja att mot betalning, eller inte, vara så mänskofientlig och falsk.
Så genomrutten.

Visst, det finns nyttiga idioter också men så mycket kan jag säga-
min bild är inte att det mestadels handlar om nyttiga idioter.
Dessa har alltför uppenbara mål!

Nåväl. Bra att goda nyheter har kommit ut idag angående nya paket.
Fortsätt och öka stödet-håll det levande. På alla vis, även här!

Ang USAs stöd, är jag inte orolig.
Tyvärr kommer Demokraterna få ge med sig i Trumps galna gränshistoria. Men visst, den är inte bra, gränsen.
Men politik är politik och alla ska ha sitt. Så fungerar det i en demokrati. Vi ser samma sak på hemmaplan med ex Tidöavtalet.
Kul med Danmark. WOW.
Vi hoppas på ett donationsrace och att Ukraina snabbt kan avsluta detta krig.
Citera
2023-12-13, 15:09
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det verkar som att Ukraina har gett upp tanken på en ny offensiv, man har inte folk nog för att skapa en ny armé och därför börjar man bygga en försvarslinje, precis som den ryska armén gjort det senaste året.
Detta krig kommer gå över i ställningskrig för några år framöver.

Ukrainas försvarsindustri använder bara 50% av sin kapacitet på grund av att det satsas inte tillräckligt på inhemsk produktion eftersom alla dessa miljarder som de får från USA går till inköp av amerikanska vapen.

Segerperspektivet för ukrainare blir alltmer avlägset och det är inte bra för stridsmoralen.

Personligen tillhörde jag dem som var skeptisk efter Ukrainas initialt stora landvinningar att sådan framgång skulle upprepas, just för att jag förstod att den lille råttan Putin är besatt i att "vinna" till varje pris och slänger in så mycket som bara går oavsett konsekvenser för Ryssland. Det finns gott om exempel på regimer som försökt sig på anfallskrig men förnuftigt dragit sig tillbaka när kostnaden är för stor, men det kan man inte räkna med här då ingen kostnad är för stor för Putin.

Däremot kan man ju fundera på hur man definerar "seger" i sådana sammanhang, och där är det ju ganska enkelt att slå fast att en anfallare enbart "segrat" om slutresultat är bättre än hur saker var innan, och annars misslyckande.
En försvarare som däremot blivit inkastad i ett krig mot deras vilja har inte sådant krav på seger, då seger där är nationens överlevnad. Finland betraktas ju segrande ur finska vinterkriget trots att de fick ge upp områden, just för att de lyckades försvara sig och överleva bra som nation trots de svåra oddsen.

Så länge som Ukraina inte är underkuvad som nation kan de därmed inte förlora kriget, däremot är väl frågetecknet om de får en total eller bara delvis seger.

Är det möjligt att Ukraina kan få en total seger och befria alla områden? Inte omöjligt, men långt ifrån självklart.

Är det möjligt för Ryssland att "segra" i det att de vunnit mer än de förlorat på detta krig?
Inte en chans i helvetet,
Citera
2023-12-13, 15:11
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Oryx är ett obekant namn för dig?
Om du nu är intresserade av exakt faktiska siffror.
Sifffror från Ukraina är uppskattade siffror. Ex en MBT som är förstörd, antas ha haft 3 döda. Men ibland kanske någon kommer undan. Det vet man inte.

Men Oryx, för dig som vill veta bättre siffror, kommer här en länk.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
Och som de skriver; detta är endast bekräftade fakta med bildbevis.

Och som alltid, mörkertalet finns där.

Kul att kunna hjälpa en kunskapstörstande läsare, som är ny här och inte visste om Oryx.

Tack Oreo55!

Jadå jag känner till och använder flitigt Oryx.

Nu var de siffror jag länkade till från CNN och UK MoD. Det var alltså inte jag som påstod några siffror.

a source familiar with a declassified US intelligence assessment provided to Congress told CNN.

https://edition.cnn.com/2023/12/12/politics/russia-troop-losses-us-intelligence-assessment/index.html

UK Ministry of Defence (MoD) intelligence report claimed

https://www.thedefensepost.com/2023/11/23/russia-tank-inventory-ukraine/?expand_article=1
Citera
2023-12-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Dags att resten av Europa också släpper till nu när US tjafsar inbördes. Tyskland, mycket snack och lite verkstad...
Kunde EU dela ut 220€ miljarder i Coronastöd så
kan de väl för fan dela ut 50 till Ukraina
Citera
2023-12-13, 15:31
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Tack Oreo55!

Jadå jag känner till och använder flitigt Oryx.

Nu var de siffror jag länkade till från CNN och UK MoD. Det var alltså inte jag som påstod några siffror.

a source familiar with a declassified US intelligence assessment provided to Congress told CNN.

https://edition.cnn.com/2023/12/12/politics/russia-troop-losses-us-intelligence-assessment/index.html

UK Ministry of Defence (MoD) intelligence report claimed

https://www.thedefensepost.com/2023/11/23/russia-tank-inventory-ukraine/?expand_article=1

Det såg jag!

Jag bara tänkte att istället för att vara vilse i siffror, vilket kan hända den bäste, och virra runt bland olika uppfattningar, så kunde får säker källa. Oberoende.
Du vet, CNN och RT som man ibland kan se här, kanske har en agenda med vad de sprider. Och folk med en agenda, gillar vi ju inte.
Du vet, det finns så mycket propaganda där ute!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in