Citat:
Ursprungligen postat av
Moderatorhora
Eftersom det, trots hur vanlig hissen är, är ovanligt med denna typ av olyckor så kan man konstatera att problemet inte är så stort. Givetvis ska man inte negligera eller förringa olyckor men det är lätt att vara efterklok. Allt för säkra produkter riskerar även att väljas bort av konsumenterna då de ofta är betydligt bökigare att hålla på med.
Du har en poäng, men flygplansolyckor är ju inte heller vanliga relativt hur många flyg som går och ändå är säkerheten rigorös på ett sätt som innebär en del bök för både flygplanstillverkare och resenärer. Skälet till att det funkar där stavas pengar, vilken resenär vill åka med ett flygplan med samma säkerhetstänkande som på en standard byggarbetsplats? Inte jag i alla fall! Jag hade för övrigt aldrig satt min fot i en bygghiss eller klättrat på tak utan säkerhetslina heller, och säkert gjort mig omöjlig hos arbetsgivaren pga det.
Men i byggbranschen finns tyvärr många som inte har så många andra realistiska val än att hålla käften och jobba. Därför tycker man sig ”ha råd” att tumma på sånt här. Jag tycker tråden har kommit fram till flera bra enkla förslag för att säkra upp med billiga åtgärder. Bäst gillade jag förslagen om att måla bultarna i skrikiga färger samt fästa dem i kedjor på själva mastdelarna så att det blir väldigt tydligt när någonting inte är färdigmonterat. För mig indikerar det att tillverkaren inte har grävt tillräckligt djupt eller brytt sig tillräckligt om detta problem.