2023-12-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryckmigipungen2
Varför tror alla att de använder bultar? Givetvis använder man skruvar - Hur ska man annars kunna skruva fast muttern?

Mmmm...jo jag har också sett att det hela tiden skrivs om "bultar". Det är ett ofog som har smitit in hos allmänheten. Bult saknar gängor.
Det är lite samma sak som att folk blandar ihop skivor och plattor. Likaså stång och sträva. Nåja, nu är vi OffT.
Citera
2023-12-13, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jo jag skulle lasta Volvo om man fortsatte rakt fram i första kurva för att man alltid måste komma ihåg att trycka in en knapp för att ratten slutar funka annars. Alltså ett fel som bara väntar på att hända och borde lösas tekniskt en gång för alla, istället för att snacka om det.

Tur att bilar inte fungerar så..kan man ju tycka..nu är det ju som så att Alimak tillverkar hissarna,men har inget att höra med hur dom monteras upp..det gör helt andra firmor..lambertsson tex..någon har säkert glömt att dra fast bultarna på översta delen av hisstornet.. därav har hissen rasat när den var högst upp..delarna till hisstornet monteras oftast med tornkran eller mobilkran,samt lastbilskranar..lyfts upp och bultar fast..
Citera
2023-12-13, 12:50
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Hiss går ej att köra med överlast.

Korrekt, även mindre Alimak hissar har lastcell som löser ut vid övervikt
Citera
2023-12-13, 12:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mmmm...jo jag har också sett att det hela tiden skrivs om "bultar". Det är ett ofog som har smitit in hos allmänheten. Bult saknar gängor.
Det är lite samma sak som att folk blandar ihop skivor och plattor. Likaså stång och sträva. Nåja, nu är vi OffT.

På tornkranar sitter det ofta bultar som har benämningen mastbultar som har uppgiften att hålla ihop dom olika mastdelarna på kranen..dom är gängade i ena änden och skruvas ihop med en mutter..finns även plunchar som sitter med låsbultar/låsstift..
Citera
2023-12-13, 12:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Ursprungligen postat av Akzonobel
http://imageshack.com/i/pomYoBdAj Bild från manualen på hur olyckan gick till tror jag. Kan inte förstå varför inte skarvarna har 2dm instick.

Så det var alltså inte som Alimak:s VD gick ut med, att det aldrig hänt.
De har till och med en illustration om exakt hur denna olycka gått till i sin manual !

Håller med, helt otroligt att inte hisstillverkaren gjort något åt felkällan under alla dessa år.

Man kan hoppas att dessa fem människoliv får dem att agera.

Ja, det är verkligen helt otroligt. Detta är ett känt problem där olyckor skett tidigare, och ändå har man inte gjort något annat åt saken än att skriva ett par rader i manualen.

Och det är inget särskilt svårt att lösa en konstruktion som förhindrar en allvarlig olycka som denna för det fall att skruvarna skulle saknas eller fallera. Jag har på bara några minuter kommit på tre olika idéer som skulle kunna funka.
Citera
2023-12-13, 12:54
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Eftersom det, trots hur vanlig hissen är, är ovanligt med denna typ av olyckor så kan man konstatera att problemet inte är så stort. Givetvis ska man inte negligera eller förringa olyckor men det är lätt att vara efterklok. Allt för säkra produkter riskerar även att väljas bort av konsumenterna då de ofta är betydligt bökigare att hålla på med.
Du har en poäng, men flygplansolyckor är ju inte heller vanliga relativt hur många flyg som går och ändå är säkerheten rigorös på ett sätt som innebär en del bök för både flygplanstillverkare och resenärer. Skälet till att det funkar där stavas pengar, vilken resenär vill åka med ett flygplan med samma säkerhetstänkande som på en standard byggarbetsplats? Inte jag i alla fall! Jag hade för övrigt aldrig satt min fot i en bygghiss eller klättrat på tak utan säkerhetslina heller, och säkert gjort mig omöjlig hos arbetsgivaren pga det.

Men i byggbranschen finns tyvärr många som inte har så många andra realistiska val än att hålla käften och jobba. Därför tycker man sig ”ha råd” att tumma på sånt här. Jag tycker tråden har kommit fram till flera bra enkla förslag för att säkra upp med billiga åtgärder. Bäst gillade jag förslagen om att måla bultarna i skrikiga färger samt fästa dem i kedjor på själva mastdelarna så att det blir väldigt tydligt när någonting inte är färdigmonterat. För mig indikerar det att tillverkaren inte har grävt tillräckligt djupt eller brytt sig tillräckligt om detta problem.
Citera
2023-12-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBeets
Men snälla. Läser du inte innan du postar?

Hissmontörerna är inte anställda av Andersson. Andersson har INGA hantverkare anställda utan arbetar enbart med UE. ABC BYGGHISSAR hyr ut hissen och har monterat den.

Det står i säkert 30-50 inlägg här i tråden och i alla nyhetsartiklar där Anderssons VD uttalat sig och han säger även det under presskonferensen Andersson höll.

Dom avlidna arbetarna va inte heller anställda av Andersson utan av UE.

Och till alla som tjatar om identifiering och varför det tar sån tid. ID06 duger inte som giltig legitimation och även om du har ett ID06 på dig så kan det ju vara någon annans eller innehålla felaktiga/falska uppgifter. Även om alla andra byggare vet vilka det va som förolyckades i hissen så måste man fastställa identiteten på dom till 100% och informera anhöriga som kanske finns utomlands. Då måste man ju i så fall samarbeta med utländska myndigheter. Ni kanske minns Tzunamin och jobbet med identifieringen där och hur lång tid det tog?

Så många trådsanninhar och flasbackvirgins i den här tråden. Använd sökfunktionen innan ni postar för i tråden finns hissmontörer som har kommit med väldigt bra info och även ett ögonvittne från arbetsplatsen som verkar mycket trovärdig.
Inte minst för att kunna skicka rätt kropp, till rätt anhöriga. Om dom nu var så sönderslagna, så dom inte gick att identifiera via ansiktena som stått i media.
Citera
2023-12-13, 13:01
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju egentligen inget fel. Om man har monterat hissen så som man skall enligt instruktionen så fungerar den säkert bra. Men problemet är att det är så enkelt att göra fel och att man kan köra upp hissen trots att den inte är färdigmonterad. Men detta menar tillverkaren är den mänskliga faktorn och man verkar inte bry sig om att det är så, trots att tydligen flera olyckor har inträffat på grund av att hissen har använts innan den var färdigmonterad.

Tillverkaren vet att "det hänt förut" och att det kan ha förödande konsekvenser.
Om en D-FMEA har gjorts torde detta scenario ha högt RPN värde.

I vilket fall borde tillverkaren spikas fast på väggen.
Citera
2023-12-13, 13:02
Medlem
Jag ser att flashbacktråden "spårat" ur i bult/skruv-diskussion.

Vardagligt används "bult" även när det finns gängor, jag kan tänka mig att proffsen irriterar sig på det.

Kanske går det ändå att se mellan fingrarna och att vi alla vet vad som menas?
Citera
2023-12-13, 13:04
Bannlyst
Kan någon bekräfta att anhöriga har underrättats?
Citera
2023-12-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det kan såklart ha funnits andra personer kvar, men då tycker jag man borde hört om det i media. För att det hade ju blivit en ganska stor operation att få ner dessa då hissen inte var bruk längre. Eller tror du att de fortfarande är kvar på taket ??

Är du dum i huvudet på riktigt? Stor operation? Du tror inte det finns trappor i hus och ställning på ett bygge?

Självklart skriver det om att Kalle och Lars tog trappan ner, när hissen va borta!!!!! Idiot
Citera
2023-12-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Är inte vi alla en tiondels sekund från döden varje dag när man står på trottoar.

Jag tror han klarar det bra, bara borsta sig på axeln o knega vidare.

.

Jag har tänkt mig in i detta scenarie många gånger, jag är ganska säger på att jag av ren reflex hade hoppat precis innan crashen.
Du hade varit lika död som resten i alla fall. Tveksamt om ditt lilla skutt ens hade hunnit ge dig högre puls, innan hjärtat stannade när du gick ad mortem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in