2023-12-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Det är väl en gråzon här kan jag tycka. Hade jag varit tillverkaren hade jag nog velat göra allt i min makt för att inte installationsprocessen skall bli sådan att olycksrisken blir betydande. Det säger sig självt att manuella processer utan tydlig validering där flera personer och företag är involverade innebär en viss risk för fel. Fel som i det här fallet, fel som inte får hända. Egentligen är det lite imponerande att det inte hänt oftare med tanke på hur vanlig hissen är.

Eftersom det, trots hur vanlig hissen är, är ovanligt med denna typ av olyckor så kan man konstatera att problemet inte är så stort. Givetvis ska man inte negligera eller förringa olyckor men det är lätt att vara efterklok. Allt för säkra produkter riskerar även att väljas bort av konsumenterna då de ofta är betydligt bökigare att hålla på med.
Citera
2023-12-13, 12:34
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Boeing har varit nära att packa ihop flera gånger. Bara för debaclet med 737 Max dö,des,Boeing att betala 2,5 miljarder dollar i böter:

https://www.justice.gov/opa/pr/boeing-charged-737-max-fraud-conspiracy-and-agrees-pay-over-25-billion

Då gällde det uppenbar felkonstruktion, som var svår att bemästra följderna av även för utbildade piloter.
Använda och dra åt skruvförband på uppmaning är så elementärt, att den som inte bemästrar det har inget på en byggarbetsplats att göra.
Det är antagligen en enda person som är direkta felkällan denna gång, ingen jag vill byta plats med.
Citera
2023-12-13, 12:35
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Ursprungligen postat av Akzonobel
http://imageshack.com/i/pomYoBdAj Bild från manualen på hur olyckan gick till tror jag. Kan inte förstå varför inte skarvarna har 2dm instick.

Så det var alltså inte som Alimak:s VD gick ut med, att det aldrig hänt.
De har till och med en illustration om exakt hur denna olycka gått till i sin manual !

Håller med, helt otroligt att inte hisstillverkaren gjort något åt felkällan under alla dessa år.

Man kan hoppas att dessa fem människoliv får dem att agera.

Fetade/
Hissen blir inte bättre/säkrare för att "skarvarna har 2dm instick"
Hela konstruktionen bygger på att sektionerna skall skruvas ihop och tillverkaren visar ju detta extra tydligt med både text och en illustration i manualen.
Sen det är ingen felkälla. Sätter du ihop prylarna och gör som tillverkaren anvisat och montörerna gått utbildning/kurs i så kan du bygga hissen 400 meter hög utan att den trillar i backen.
Senast redigerad av Lillred 2023-12-13 kl. 12:38.
Citera
2023-12-13, 12:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Liknelsen är helt fel…
Det är som att bygga världens bästa bil och sedan sätta en babian att byta hjul. Klart som fan det inte blir några skruvar på de hjulen… hsndhavandefel är det fina ordet - skit bakom spakarna är kanske det du förstår.
Fast ändå inte riktigt. Glömmer man att skruva fast hjulen på en bil så märker man det innan man kört tio meter. Det uppstår knappast någon livsfara. Och vem som helst ser direkt att hjulen inte är fastsatta.
Citera
2023-12-13, 12:36
Medlem
Varför tror alla att de använder bultar? Givetvis använder man skruvar - Hur ska man annars kunna skruva fast muttern?
Citera
2023-12-13, 12:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
Alimak kan ju inte lastas för detta,dom tillverkar ju hissen..ungefär som att lasta volvo för dödsolyckor i trafiken..det är säkerligen dom som höjt hissen som felet i detta fallet..men det ger undersökningarna förhoppningsvis svar på..rip
Jo jag skulle lasta Volvo om man fortsatte rakt fram i första kurva för att man alltid måste komma ihåg att trycka in en knapp för att ratten slutar funka annars. Alltså ett fel som bara väntar på att hända och borde lösas tekniskt en gång för alla, istället för att snacka om det.
Citera
2023-12-13, 12:39
Medlem
Fibonaccitals avatar
Lite info om hissen:

https://www.nyteknik.se/samhalle/svenska-hissmodellen-har-tillverkats-i-20-ar-klarar-minst-1-500-kg/4220194

Svenska hissmodellen har tillverkats i 20 år – klarar minst 1 500 kg.

Hissen var av modellen Alimak Scando 650. Bygghissarna i serien är tillgängliga i olika varianter och kan bära mellan 1 500 och 3 200 kg.
Citera
2023-12-13, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Det är väl en gråzon här kan jag tycka. Hade jag varit tillverkaren hade jag nog velat göra allt i min makt för att inte installationsprocessen skall bli sådan att olycksrisken blir betydande. Det säger sig självt att manuella processer utan tydlig validering där flera personer och företag är involverade innebär en viss risk för fel. Fel som i det här fallet, fel som inte får hända. Egentligen är det lite imponerande att det inte hänt oftare med tanke på hur vanlig hissen är.

På tornkranar med mastbultarna vertikalt monterade så monteras mastbultarna med muttern på ovansidan,så att bulten ramlar ur om muttern gängas upp..då ser man direkt när en mastbult saknas..
Citera
2023-12-13, 12:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryckmigipungen2
Varför tror alla att de använder bultar? Givetvis använder man skruvar - Hur ska man annars kunna skruva fast muttern?

Du kanske inte visste det, men i svenska språket har ordet bult också kommit att bli synonymt med skruvar av grövre dimension. Så sådana M24-skruvar som används för att montera masten på en sådan hiss som i denna olycka, kallas ofta, eller till och med oftare, för bult istället för skruv.

Det är alltså ingen här som "tror" att de använder bultar i din andemeningen, vi vet alla att de använder bultar, i form av M24-skruvar. för att fästa in mastsektionerna i varandra.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Då gällde det uppenbar felkonstruktion, som var svår att bemästra följderna av även för utbildade piloter.
Använda och dra åt skruvförband på uppmaning är så elementärt, att den som inte bemästrar det har inget på en byggarbetsplats att göra.
Det är antagligen en enda person som är direkta felkällan denna gång, ingen jag vill byta plats med.

Det här problemet har ju Alimak känt till i flera år, och de har även känt till att det lett till flera olyckor. Ändå har de inte förbättrat konstruktionen trots att det inte borde vara särskilt svårt. Med de förutsättningarna ligger man illa till i USA. Att skylla på mänskliga faktorn för dödsolyckor som ganska enkelt skulle elimineras genom en konstruktionsförbättring, det får inte så mycket gehör.

Är det bara en person som felat? Som jag förstått det ska hissen provköras när en ny sektion monterats. Och då ska en person kolla att alla skruvar och infästningar är ok?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Liknelsen är helt fel…
Det är som att bygga världens bästa bil och sedan sätta en babian att byta hjul. Klart som fan det inte blir några skruvar på de hjulen… hsndhavandefel är det fina ordet - skit bakom spakarna är kanske det du förstår.

Varje gång någon tror att de uppfunnit något som är idiotsäkert så skapar gud en större idiot.
Det är inte alls samma sak , jag har faktiskt blivit av med mitt ena framhjul på en bil som jag precis hade köpt!!!Det var på e4 i 100km/h o gissa vad? Inget märkvärdigt , en jävla hård dunk bara o sen ett jävla slipande som en stor vinkelslip fast me bromsskivan.gick tom att styra åt sidan .blev omkörd av mitt egna lösa hjul som jag han ikapp , lyckades hitta två av bultarna , satte dem diagonalt mot varandra o körde hem igen.
Citera
2023-12-13, 12:45
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea

Vem stängde dörren då ?

Hissen trillade mest troligt med öppen dörr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto