2023-12-13, 10:15
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiskarFlex
Tyskarna har ju redan sagt att de inte kommer sympatistrejka, så var är det du går och väntar på?

Fackförbund är en trygghet för lågpresterande, för högpresterande är det en bromskloss.
och normalbegåvade
Citera
2023-12-13, 11:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tyskarna har ju redan sagt att de inte kommer sympatistrejka, så var är det du går och väntar på?

Fackförbund är en trygghet för lågpresterande, för högpresterande är det en bromskloss.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
och normalbegåvade
Det finns inga av gud givna regler för hur man skall behandla sin personal, och om anställda hellre vill konkurrera med kollegorna om löneökningar, istället för att värna det fackliga löftet om lägstanivåerna vi kommit överens om, så finns inte längre den svenska modellen.
Lyckligtvis förstår de flesta anställda i Sverige att vår lönekartell behövs för att väga upp arbetsgivarnas ständiga försök att försämra villkoren för sina anställda.

Kan man inte bara lagstifta om löner och villkor istället? Självklart kan man det, men sådan reglering skulle missgynna både seriösa arbetsgivare och deras anställda. Inte ens arbetsgivarna vill ha lagstiftning som styr arbetsmarknaden.
Nej, Molusken får anpassa sig, och är det så att galoscherna inte passar, så är det bara att mönstra av.

"Vad skall Tesla-arbetarna göra då, om Tesla lämnar Sverige? Då blir de ju arbetslösa", säger den fackfientlige.
Då frågar man sig varför de inte bara kan uppsöka en annan arbetsgivare? Det var ju tydligen hur enkelt som helst om man var missnöjd med sina villkor, så samma sak borde gälla om företaget lägger ner.
Citera
2023-12-13, 11:36
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Alla anställda i hela världen har ju accepterat sitt anställningsavtal, så då innebär det att alla har bra villkor och är nöjda?

Du drar en felaktig slutsats här. Att man skriver på ett anställningsavtal innebär inte nödvändigtvis att man är nöjd och har bra villkor men man är TILLRÄCKLIGT nöjd och anser att villkoren är TILLRÄCKLIGT bra för att man skall skriva på, annars hade man inte gjort det.

Citat:
"Vad skall Tesla-arbetarna göra då, om Tesla lämnar Sverige? Då blir de ju arbetslösa", säger den fackfientlige.
Då frågar man sig varför de inte bara kan uppsöka en annan arbetsgivare? Det var ju tydligen hur enkelt som helst om man var missnöjd med sina villkor, så samma sak borde gälla om företaget lägger ner.

Det här var en väldigt stereotyp beskrivning av ”den fackfientliges” åsikter. Jag kan inte påminna mig att jag sett den typen av argument i tråden, men jag kan ha fel. Min uppfattning (jag antar att jag i din bok går under benämningen ”fackfientlig”) är att ja, man får uppsöka en annan arbetsgivare då. Dock så vet jag inte varifrån du fått att det är hur enkelt som helst. Inte heller det kan jag påminna mig att jag sett i tråden.
Citera
2023-12-13, 11:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Du drar en felaktig slutsats här. Att man skriver på ett anställningsavtal innebär inte nödvändigtvis att man är nöjd och har bra villkor men man är TILLRÄCKLIGT nöjd och anser att villkoren är TILLRÄCKLIGT bra för att man skall skriva på, annars hade man inte gjort det.

Det här var en väldigt stereotyp beskrivning av ”den fackfientliges” åsikter. Jag kan inte påminna mig att jag sett den typen av argument i tråden, men jag kan ha fel. Min uppfattning (jag antar att jag i din bok går under benämningen ”fackfientlig”) är att ja, man får uppsöka en annan arbetsgivare då. Dock så vet jag inte varifrån du fått att det är hur enkelt som helst. Inte heller det kan jag påminna mig att jag sett i tråden.
Nej, det vet jag inte om just du skrivit, men ett flertal användare har i tråden tjatat om att sympatiåtgärder borde förbjudas, att facken inte behövs och att det bara är att byta jobb om villkoren inte är till belåtenhet.
Jag tycker det är bättre att om Tesla anpassar sig till svensk arbetsmarknad om man vill driva affär i Sverige, men man väljer tydligen att driva sin vilja via domstol istället för att komma överens med facket om lägstanivåer för de anställda. Vi behöver inte sådana företag i Sverige, och arbetsmarknadens parter är inte ett dugg intresserade av att lagstifta anställningsvillkor. Man kan så klart göra det, men parterna inom respektive branch gör det så oerhört mycket bättre än vad politikerna någonsin skulle klara av att få till i någon sorts allmänomfattande lagstiftning.
Citera
2023-12-13, 12:18
Medlem
Citat:

Sympatistrejk skulle vara olagligt i Tyskland, inte minst för en konflikt i ett annat land. Vad de däremot skulle kunna göra är att "passa på" och gå ut i strejk för sina egna kollektivavtal, de har ju inga.
Citera
2023-12-13, 12:20
Medlem
Citat:
Det finns inga av gud givna regler för hur man skall behandla sin personal, och om anställda hellre vill konkurrera med kollegorna om löneökningar, istället för att värna det fackliga löftet om lägstanivåerna vi kommit överens om, så finns inte längre den svenska modellen.
Lyckligtvis förstår de flesta anställda i Sverige att vår lönekartell behövs för att väga upp arbetsgivarnas ständiga försök att försämra villkoren för sina anställda.

Kan man inte bara lagstifta om löner och villkor istället? Självklart kan man det, men sådan reglering skulle missgynna både seriösa arbetsgivare och deras anställda. Inte ens arbetsgivarna vill ha lagstiftning som styr arbetsmarknaden.
Nej, Molusken får anpassa sig, och är det så att galoscherna inte passar, så är det bara att mönstra av.

Dock är det ju lite skillnad på att byta jobb pga att man tycker arbetsgivarens villkor är sämre än en konkurrent, så man därför väljer att byta jobb & att bli tvingad att söka nytt arbete pga att din arbetsgivare blivit utjagade ur landet?
Tänk om de som faktiskt är nöjda med avtalet de har med Tesla blir arbetslösa för en principsak från en fackförening, är det verkligen att jobba för ”arbetarna” när man ser till att folk blir arbetslösa?
Dessa VÄLJER ju då inte att byta jobb, utan de har inget annat val då facket sett till att arbetsgivaren inte längre finns kvar till skillnad från om du VÄLJER att avsluta en anställning och byta arbetsgivare för att man får bättre villkor hos den nya.
Citera
2023-12-13, 12:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Sympatistrejk skulle vara olagligt i Tyskland, inte minst för en konflikt i ett annat land. Vad de däremot skulle kunna göra är att "passa på" och gå ut i strejk för sina egna kollektivavtal, de har ju inga.
Exakt så. Tyskarna lär hålla ögonen öppna för hur situationen utvecklar sig här.
Citera
2023-12-13, 12:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Dock är det ju lite skillnad på att byta jobb pga att man tycker arbetsgivarens villkor är sämre än en konkurrent, så man därför väljer att byta jobb & att bli tvingad att söka nytt arbete pga att din arbetsgivare blivit utjagade ur landet?
Tänk om de som faktiskt är nöjda med avtalet de har med Tesla blir arbetslösa för en principsak från en fackförening, är det verkligen att jobba för ”arbetarna” när man ser till att folk blir arbetslösa?
Dessa VÄLJER ju då inte att byta jobb, utan de har inget annat val då facket sett till att arbetsgivaren inte längre finns kvar till skillnad från om du VÄLJER att avsluta en anställning och byta arbetsgivare för att man får bättre villkor hos den nya.
Då krävs det för det första att det finns arbetsgivare som vill erbjuda bättre villkor, vilket sannolikheten lär sjunka rejält för om inte facken sätter press genom sin lönekartell.
Företag som inte har råd/lust att teckna avtal om högst rimliga miniminivåer skall vi inte ha i Sverige. De får anpassa sig eller leta reda på någon annan marknad för sin verksamhet.
Citera
2023-12-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Inte super säker på det... Alldeles för många gånger används (i alla fall allmänna och fack-) pensionsfonder aktivistiskt och investerar i saker som hellre gynnar specifik rörelse än de med högre avkastning. Kolla t.e.x de där gröna bankerna som gick i konkurs detta året där alecta(?) förlorade miljarder då de investerat aktivistiskt.

Skulle flera pensionsfonder börja dra sig ur och säga åt i sin tur de fonder de investerar i, att inte ha tesla... då kan det skada aktien en del.

Ytterligare ett bra argument för varför privat tjänstepensionsförsäkring där du själva har rådighet över hur du vill placera dina pengar är bättre.

Alecta förlorade 20 MILJARDER av medlemmarnas pensionspengar. Det är inte okej. Speciellt inte om det handlade om att det skulle vara aktivistiska. De ska placera pengar för att ge bra avkastning till sina medlemmar. Inte utnyttja medlemmarnas pengar som makt mot andra.

Innan facket kommer fram med att de kan tänka sig en förhandling där deras egna tjänster som de indirekt tjänar pengar på inte ens finns med på förhandlingsbordet. Då kan man säga att de har försökt att förhandla.
Citera
2023-12-13, 12:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Helt korrekt !

Den totalt fria arbetskraftsinvandring som infördes av Reinfeldt & Co tillsammans med Miljö-Partiklarna har helt gjort sönder den svenska arbetsmarknaden.
Stora mängder av okvalificerad arbetskraft tog sig till Sverige tillsammans med en hel del IT-indier som dumpade marknaden.

INTE något annat land i Europa gjorde detsamma.

Den nya Tidöregeringens förslag om åtminstone 80% av den medianlön som finns i Sverige skulle vara ett krav för att få arbetskraftinvandra är ett bra steg på en början till mer seriös politik !
"Arbetskraft" finns verkligen i överflöd, ett överflöd som stadigt växer, och som så smått börjar göra sig gällande även inom akademikernas områden. Det har redan börjat knorras här och var om hur fruktansvärt det är med AI och andra automatiserade IT-lösningar som på sikt kommer att göra mängder av tjänster helt meningslösa.
Så länge det inte råder brist på arbetskraft, vilket det inte gör, och ännu mindre kommer göra i framtiden, behöver vi våra lönekarteller för att inte få en huggsexa om tjänster där löntagarna bjuder under varandra för att rädda sin anställning.
Jag skulle säga att facket behövs mer nu än på väldigt länge, för resan mot permanent högre arbetslöshet har knappt börjat.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-12-13 kl. 12:51.
Citera
2023-12-13, 13:12
Medlem
Citat:

Kan de säkert, men hur intresserade är de av att vara medlem i fortsättningen tror du?
Eller de som kanske blir av med jobbet på en verkstad eller Hydro p.g.a. sympatistrejkandet?
Jag tror det kan slå hårt mot IFM också.
Senast redigerad av CamLem 2023-12-13 kl. 13:17.
Citera
2023-12-13, 13:15
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Nej, det vet jag inte om just du skrivit, men ett flertal användare har i tråden tjatat om att sympatiåtgärder borde förbjudas, att facken inte behövs och att det bara är att byta jobb om villkoren inte är till belåtenhet.
Jag tycker det är bättre att om Tesla anpassar sig till svensk arbetsmarknad om man vill driva affär i Sverige, men man väljer tydligen att driva sin vilja via domstol istället för att komma överens med facket om lägstanivåer för de anställda. Vi behöver inte sådana företag i Sverige, och arbetsmarknadens parter är inte ett dugg intresserade av att lagstifta anställningsvillkor. Man kan så klart göra det, men parterna inom respektive branch gör det så oerhört mycket bättre än vad politikerna någonsin skulle klara av att få till i någon sorts allmänomfattande lagstiftning.

För tydlighetens skull borde man kanske skrivit att det ”bara” är att byta jobb, för att markera att det inte i praktiken nödvändigtvis är lätt, men att det trots allt är det enda rätta att göra.

Det är lite motsägelsefullt att man från kollektivavtalsförespråkarnas sida argumenterar för att man skall låta arbetsmarknadens parter förhandla kring villkor istället för att lagstifta, samtidigt lutar man sig just mot lagen när man genomför strejker och sympatiåtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in