Citat:
Ursprungligen postat av
Eiktyrner.
Huvuvida det måste kunna bevisas att det var ett sexuellt uppsåt för att kunna åtala för detta verkar vara skilda uppfattningar om. Jag vet inte.
Det hoppas jag inte det råder skilda uppfattningar om. Vad som faktiskt står i lagen är inte en fråga om tyckande.
Man kan givetvis tycka att lagen är otillräcklig men det är i så fall en politisk fråga eftersom riksdagen stiftar lagarna.
Svensk straffrätt kräver alltid att alla rekvisit ska vara uppfyllda i gärningsbeskrivningen och åklagaren måste ha tillräckliga bevis för att vara övertygad om att få en fällande dom.
För våldtäkt i juridisk mening finns både objektiva och subjektiva rekvisit.
I detta fall måste åklagaren ha bedömt att hon inte har tillräckligt för att uppfylla samtliga rekvisit.
Genom att inte göra ett försök, lämnar hon dessutom öppet att kunna väcka nytt åtal senare, om det skulle komma fram bättre bevisning.
Ni som tycker att åklagaren borde ha åtalat även för våldtäkt bör först läsa definitionen i brottsbalken ord för ord och fundera på var i FUP ni hittar bevis som styrker samtliga rekvisit, vart och ett för sig.
Själv undrar jag mer om varför åklagaren valt olaga frihetsberövande och inte människorov för inlåsningen, eftersom åklagaren i fallet i Västmanland faktiskt tror sig kunna nå upp till ett människorov. I det fallet finns dock videoklipp, vilket kanske är skillnaden.
(FB) Två personer anhållna misstänkta för grov misshandel av barn Västmanland (2023-05-02)