Citat:
Rating-undersökningen som claimar att över 40% av (väst-)ukrainska befolkningen vill att Kiev förhandlar och släpper territorier är svår att hitta i original.
När jag försökte leta upp den hittade jag dock en annan, från Oktober 2023: https://news.gallup.com/poll/512258/ukrainians-stand-behind-war-effort-despite-fatigue.aspx
I denna vill 30% av ukrainska befolkningen förhandla, och 60% vill slåss till seger. Seger definieras som att sparka ut ryssen från Krim.
De nämner inte om de har intervjuat respondenter på Krim eller i Donass (antagligen har de inte det). Så för ukrainska befolkningen är egentligen talen högre, eftersom vi vet vad de på Krim skulle säga om saken...Även i Donbas, delvis av ren självbevarelsedrift.
I östra Ukraina bor nu cirka 6 miljoner. I väst cirka 29 miljoner. Forfarande är därför en majoritet av ukrainska befolkningen för fortsatt krig, men det är rätt knappt.
När jag försökte leta upp den hittade jag dock en annan, från Oktober 2023: https://news.gallup.com/poll/512258/ukrainians-stand-behind-war-effort-despite-fatigue.aspx
I denna vill 30% av ukrainska befolkningen förhandla, och 60% vill slåss till seger. Seger definieras som att sparka ut ryssen från Krim.
De nämner inte om de har intervjuat respondenter på Krim eller i Donass (antagligen har de inte det). Så för ukrainska befolkningen är egentligen talen högre, eftersom vi vet vad de på Krim skulle säga om saken...Även i Donbas, delvis av ren självbevarelsedrift.
I östra Ukraina bor nu cirka 6 miljoner. I väst cirka 29 miljoner. Forfarande är därför en majoritet av ukrainska befolkningen för fortsatt krig, men det är rätt knappt.
Varför sitter du och sprider ryskt narrativ?
Vad menar jag, undrar du?
Du antar, att man inte har intervjuat alla på Krim eller Donbass. Jag misstänker det samma!
(tror det skulle vara lika enkelt att hålla ett rättvist val i dessa områden, också)
På detta bygger du(???) att du vet(!) vad de skulle säga. "Av ren självbevarelsedrift = inte för att de så tycker utan för att de är tvingade(min notering)"
Jo, du hänvisar till olika tal. ca 6 miljoner i östra Ukraina. Hur vet du det? Vilka folkräkningar bygger du detta på?
Vad vi vet, så bodde endast 38% etniska ryssar i Donbass. Ska vi inte anta att minst hälften har fått ett agg mot Ryssland, som har startat ett krig och förstör deras områden. Jag tror att detta är en underdrift och agget har växt mycket mera. Men av självbevarelsedrift, törs de inte säga något.
Så vi kan nog anta att det absolut största majoriteten i Ukraina vill bli av med ryssarna! Eller hur?
Så det är inte en knapp majoritet för fortsatt krig eller ska vi kalla det SMO(?), utan en stark majoritet för att försvara sitt demokratiska land mot invasionen av våldtäktsmän, mördare och tjuvar från facistryssland.