2023-12-13, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tolkade det som att han hoppade ut när hissen föll. Dvs från hissen till våningen den föll ifrån. Det bör isåfall vara så att hissdörren är öppen

Du menar att han först gick in i hissen, kände att något var på väg att hända och sedan genast hoppa ur den?

Det känns absolut som den mest troliga förklaringen.
Citera
2023-12-13, 07:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du menar att han först gick in i hissen, kände att något var på väg att hända och sedan genast hoppa ur den?

Det känns absolut som den mest troliga förklaringen.

Så tolkade jag det som. Inte att han hoppade under färd vilket jag tror är omöjligt.

Mer att han kanske var den sista på väg in i hissen men det brakade till och den föll och han blev kvar utanför. Men jag har inte läst så mycket i tråden så jag vet inte så mycket om olyckan, vet vi om hissen föll fritt i "skenan" dvs rakt ner eller om den tippade från hisställningen och föll fritt? Tänker om den tippade och kanske roterade något varv så kan det vara så att någon trillat ur den på vägen om hissdörren var helt öppen om en person klarade sig och hoppade ur
Citera
2023-12-13, 07:45
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur ska man bäst klara sig när en hiss faller i fritt fall?

Ska man stå rakt upp?
Sitta?
Lägga sig ner på golvet? Ligga i vilken ställning?
Något annat som hjälper?

Hur gjorde dessa skadade och vilka klarade sig bäst?

Ganska svårt att göra nåt sådant, då du själv befinner dig i fritt fall, inne i hissen. Dvs 0 G.
Citera
2023-12-13, 07:48
Medlem
Citat:
Så tolkade jag det som. Inte att han hoppade under färd vilket jag tror är omöjligt.

Mer att han kanske var den sista på väg in i hissen men det brakade till och den föll och han blev kvar utanför. Men jag har inte läst så mycket i tråden så jag vet inte så mycket om olyckan, vet vi om hissen föll fritt i "skenan" dvs rakt ner eller om den tippade från hisställningen och föll fritt? Tänker om den tippade och kanske roterade något varv så kan det vara så att någon trillat ur den på vägen om hissdörren var helt öppen om en person klarade sig och hoppade ur

Så här säger aftonbladet nu. Enligt Aftonbladets uppgifter ska även en sjätte person ha stått i hissen. Den personen lyckades dock hoppa ut, och klarade sig.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwKXEq/en-person-lyckades-hoppa-ur-och-overleva-hissolyckan

Innan så skrev dom bara att han hade hoppat ur hissen men nu har killen som hoppat stått i hissen. Det gör det hela mycket mer intressant. Högst troligen så måste det varit precis i början och han måste ha känt att något inte stod rätt till och genast hoppat ur medans dom andra inte brydde sig kanske att det skaka till.

Hur olyckan har gått till vet jag inte.
Citera
2023-12-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Man Blir nästan mer förbannad när det är hitresta arbetare som jobbar för skitlön som ska dö.
Det finns ju denna klassiker
"Se Sundbyberg och sedan dö"
https://www.youtube.com/watch?v=cqBlNYo1Ufc
Citera
2023-12-13, 07:58
Medlem
Citat:

Den verkar ha lossnat från masten den sitter fast i och fallit på ”sidan”. ”Stoppet” längst upp ska väl ha suttit illa och åkt av så den har inte stannat utan åkt ur sin mast och fallit fritt. Det är det jag fått förklarat av mig av branschkunniga.
Citera
2023-12-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Magnolia Bostad sålde till CBRE:

Från world in property;
"
Köparen är CBRE Investment Management (CBRE IM). Försäljningen sker som en bolagsaffär .

Fastigheten, Sundbyberg 2:187, har lagakraftvunnen detaljplan och byggnation beräknas kunna påbörjas under andra kvartalet 2022.

Totalentreprenadavtal är tecknat och byggnaderna kommer att certifieras med Miljöbyggnad Silver.

Efter försäljning och frånträde av projektet har Magnolia Bostad ett projektledningsavtal med köparen som löper fram till inflyttning.

– Det känns väldigt bra att vidga vårt samarbete med CBRE IM genom ytterligare 177 bostäder utöver de 200 bostäder de tidigare köpt och som för närvarande håller på att byggas. Totalt utvecklar vi nu cirka 750 bostäder i Ursvik, säger Björn Bergman, Regionchef Öst Magnolia Bostad.

Ursviks Torn kommer att bestå av en höghusbyggnad på 14 våningar, tre lägre byggnader som sträcker sig från två till sju våningar över marken, 67 parkeringsplatser och ett antal lokaler.

Lägenheterna kommer att ha hög standard och utgöras av 1–4 rok, med en genomsnittlig lägenhetsstorlek på 45,7 kvadratmeter.

Projektet är ritat av Lindberg Stenberg Arkitekter.
(....)

Säljrådgivare till Magnolia Bostad har varit fastighetskonsultbolaget CBRE.

World in Property
redaktionen@worldinproperty.se

CBRE SVERIGE AB MAGNOLIA BOSTAD AB TRANSAKTION STOCKHOLMS LÄN"

Grymt svar! Tack!
CBRE lär ju bli hårt grillade. Oroväckande att det är ett konsultbolag som är byggherre.
Citera
2023-12-13, 08:01
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbadojor
Lite märkligt kan man tycka?

Borde väl åtminstone ha ID06 lättillgängligt i någon ficka för identifiering på arbetsplatsen?
Då det fuskas med lånade ID06 kort och de döda var rejält mosade kan man knappast lita på ett sånt kort för identifiering.
Citera
2023-12-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Den verkar ha lossnat från masten den sitter fast i och fallit på ”sidan”. ”Stoppet” längst upp ska väl ha suttit illa och åkt av så den har inte stannat utan åkt ur sin mast och fallit fritt. Det är det jag fått förklarat av mig av branschkunniga.

Spelar det någon roll vad du fått förklarat för dig? det är omöjligt att veta vad som gått fel hur mycket erfarenhet du än har. Det finns hur många olika scenarion som helst.
Citera
2023-12-13, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4

Masten sitter ju kvar på hissen... Det kan man se på bilderna. Så det är snarare så att masten lossnat som gjort att hissen rasat.
Citera
2023-12-13, 08:06
Medlem
Citat:

Om ni kollar på bilderna som tidigare postats så har grinden på plattformen följt med i fallet. Det tyder på att dörren (gallret/grinden) på hissen varit öppen när den började falla, då hissen alltså har kontakt med grinden på avsatsen. Hade hissen varit stängd så hade den inte haft kontakt med grinden på avsatsen, och med stor sannolikhet ej slitit med den ner.

Det är min teori. Det ger också denne personen en liten möjlighet att få några sekunder på sig att hinna ur hissen innan den börjar falla med full kraft.
Citera
2023-12-13, 08:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
VD Patrik Toresäter säger till Arbetet .se:

"– Det är en tragisk händelse och alla är väldigt berörda. Våra tankar går till de drabbade, till deras anhöriga och till alla de som har jobbat och jobbar här på projektet, säger Patrik Toresäter, vd för Andersson Company.

De omkomna byggnadsarbetarna jobbade för en underentreprenör, vilken vill han inte säga. Inte heller om alla jobbade för samma företag.

”Har ansvar för arbetsmiljön”
Som huvudentreprenör är Andersson Company ansvarigt för arbetsmiljön på bygget.

– Jag skulle säga att vi absolut tar säkerheten på allvar. Min uppfattning är att vi gör det här på ett helt korrekt sätt. Vi gör det så att vi kan få det här att fungera så bra som möjligt, säger Patrik Toresäter.
"
Från SvD :

" Öppna schakt, trappor som saknar skyddsräcken och utländsk arbetskraft som inte förstår säkerhetsföreskrifterna. Företaget som ansvarade för säkerheten på bygget där hissen kraschade i Sundbyberg har kritiserats flera gånger tidigare av Arbetsmiljöverket – för brister vid andra byggen.
Mathias Ståhle, Angelica Öhagen, Hanna Törnquist
Publicerad 2023-12-12"

Det borde vara förbud att anställa utländska arbetare på byggen och pressa ned lönerna.

Ju mer VD:n kan pressa priser,dessto mer bonus får han..så klart att han sitter och tokljuger i tv..jävla as!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in