Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-11, 21:56
Medlem
Iaghs avatar
Nåt känns fel här.

Alimak-hissar klarar allt som de är konstruerade för.

Så tragiskt.
Citera
2023-12-11, 21:59
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ok. Enligt tråden var det alltså bultarna som fäste översta delen av kuggstången som saknades, och det var då dessa fredagsexemplar från ABC som glömt eller trott att nån annan skulle göra, eller så har någon saboterat under helgen.

Och nån har inte kollat att allt var ok på måndag morgon och nån har bara flyttat på ett staket utan att undra över varför det inte fanns nån grind. Och nån har tänkt att det gick ju bra att åka upp så...

Lite så. Mängder av tillfälligheter leder till 5 människors död som ändå grundar sig i att en person inte monterade dessa 4 skruvar. Har som sagt bild på fasaden för några veckor sedan där man ser att hissmasten är tillräckligt hög för att nå upp till våningen man är på idag men det saknas 2 våningar ställningar vilka monterades i fredags när stommgänget inte jobbade
Citera
2023-12-11, 21:59
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ok. Enligt tråden var det alltså bultarna som fäste översta delen av kuggstången som saknades, och det var då dessa fredagsexemplar från ABC som glömt eller trott att nån annan skulle göra, eller så har någon saboterat under helgen.

Och nån har inte kollat att allt var ok på måndag morgon och nån har bara flyttat på ett staket utan att undra över varför det inte fanns nån grind. Och nån har tänkt att det gick ju bra att åka upp så...

Installerades hissen så sent som i fredags? Hade de brått till julfesten på kvällen?

Brottet de utreder är det brott på infästningsbulten de menar då eller?
Citera
2023-12-11, 22:02
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Nej, hissen faller 9,82m/s enligt gravitationskraften.

Dvs du har 2 sekunder på dig att hoppa om den började 20m upp

Du har ju så dålig koll på fysik att man blir ledsen, hissen hade accelererat i 9.82m/s i kvadrat om den befunnit sig i ett vakuum, vad det nu har med någonting att göra.
Citera
2023-12-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Det stämmer inte att 2st är lindrigt skadade, det går emot all rimlighet. Hissen har tippat utåt och ramlat ner 20m. Finns inte en chans att någon blir lindrigt skadad av ett sådant fall och det finns för övrigt inga sådanna uppgifter.

Eh, jo det är just att det finns sådana uppgifter som gjorde att jag frågade.
Citera
2023-12-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Lite så. Mängder av tillfälligheter leder till 5 människors död som ändå grundar sig i att en person inte monterade dessa 4 skruvar. Har som sagt bild på fasaden för några veckor sedan där man ser att hissmasten är tillräckligt hög för att nå upp till våningen man är på idag men det saknas 2 våningar ställningar vilka monterades i fredags när stommgänget inte jobbade
Så alla dog ??
Citera
2023-12-11, 22:05
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
LO fokuserar på Tesla istället för att se till så oseriösa arbetsgivare bygger hissar på rätt sätt.
Så tänker jag också sedan jag blev ruttet behandlat av facket i mina yngre dar.

Facket är en ren maffiaorganisation som drar in beskyddarpengar.

Men fokuserar de på att beskydda arbetstagarna?

Nej, de är bara fokuserade att dra in beskyddarpengarna. Från företag och fackanslutna.

Om nåt företag inte betalar beskyddarpengarna, då djävlar är det krig.

Om nån anställd inte är med i facket, då är du inte vatten värd.

I övrigt? ”vi har överenskommelser”, ”vi har en bra dialog”. Läs: Stålarna rullar in så håll käften!
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
På den senaste bilden i Aftonbladet ser det ut som att toppen på banan har lossnat och hela korgen ramlat ner från toppen: https://ibb.co/8jYLR1S

Är det blod på inre botten av korgen? Tycker mig skönja en mörkare rinnfläck där.
När man dessutom ser att den gröna presseningen knutits fast för att skyla innehållet i hisskorgen misstänker jag att det mest var tomatkross. 😭
RIP.
Citera
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biftek.Supernova
Eh, jo det är just att det finns sådana uppgifter som gjorde att jag frågade.
Vart har du hört det?
Citera
2023-12-11, 22:06
Medlem
outback4s avatar
Expressen har haft rubrik om flera döda hela kvällen, varför säger TV4Nyheterna inte samma sak
Man kan inte gå från död till svårt skadad..
Citera
2023-12-11, 22:08
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Expressen har haft rubrik om flera döda hela kvällen, varför säger TV4Nyheterna inte samma sak
Man kan inte gå från död till svårt skadad..

Känns som att Expressen pudlar rätt stort..
INGEN annan media har gått ut med att någon dött.
Verken AB eller DN har inte ens det som "huvudnyhet" längre....

"Flera personer har dött i olyckan, erfar Expressen."

Erfar = har hört, tror, känna på sig, fått veta

Hmm...
Senast redigerad av Mazeppa 2023-12-11 kl. 22:18.
Citera
2023-12-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syragruppen
Samtliga döda, men jag vågar inte med säkerhet säga om det var fyra eller fem personer. Verkar ha varit svårt att antingen identifiera eller få tag på anhöriga, vet inte varför man väntar så länge att bekräfta dödsfallen.

Ingen fördes till sjukhus, kropparna låg kvar på plats hela dagen. Vet inte anledningen till det heller.
Kropparna kan ha varit i ett sådant skick, att det inte enkelt gick ta hand om dem och samtidigt säkerställa för framtida utredning.
Det är förfärligt sorgligt. Man ska inte behöva dö på sin arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in