2023-12-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man får väl se vad som händer men..

I.o.m att det inte blir ett "stort paket" ifrån Biden i år, så kan man nog tänka sig att Putin passar på. Säger till Shjogu : "-Tiden är inne, en offensiv någonstans !"

Något hastigt hopkok typ vid nyåret. Blir inte förvånad om så sker.., testar att överbelasta. Förluster struntar man ju i.
Det vet du ingenting om, förutom skitsnack du råkat höra här i tråden.
Citera
2023-12-12, 22:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, den delen av paragrafen gäller vid Krigsfara och skulle kanske kunna gå att åberopa om Ryssland t ex skulle anfalla Finland. Är Sverige däremot i krig så är valen inställda, såvida inte Riksdagen beslutar att genomföra val.

Så det är inget konstigt att Ukraina ställer in val i detta läge. Den ryska invasionen gör att förutsättningarna för ett korrekt val är för dåliga. Liknande görs i alla demokratiska länder eftersom valen inte kan genomföras korrekt.

Lagen är konstruerad så, att man utgår från att riksdagen representerar folket och ingen klyfta finns mellan de som styr och folket. Om det blir krig och finns en majoritet som motsatt regeringen vill ha val, t ex för att sluta fred i krigstid, så kommer de kalla till val. Eller omvänt, om landets ledare vill sluta kriga, mot folkets vilja, så kan riksdagen fälla ledaren.

Så att det är inställt för att det blir krig är missvisande. Det är snarare så att valet kommer så fort som landets ledare försöker föra en krigspolitik som folket inte står bakom. Smart utformat ändå, vårt land har byggts av kloka män och kvinnor.

Ukrainas konstitution är däremot annorlunda utformad, verkar det som. Med svenska mått mätt och just med tanke på inställda val, kan man väl säga att Zelensky först blir mer odemokratisk än Sverige om det finns skäl att tro att han skulle förlora ett eventuellt val och undviker att hålla det.
Citera
2023-12-12, 22:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det vet du ingenting om, förutom skitsnack du råkat höra här i tråden.

Nej, det vet jag inget om.

Dock finns det ju ett talesätt : När katten är borta, dansar råttorna på bordet.
Citera
2023-12-12, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, det vet jag inget om.

Dock finns det ju ett talesätt : När katten är borta, dansar råttorna på bordet.
Ja, det var det jag menade: du vet bara det, inget annat. Och med tanke på vad som hänt och inte hänt på fronten så gissar jag att det blir som i den gamla klassikern På västfronten intet nytt. Eller om du vill ha svar i ett annat talesätt: tomma tunnor skramlar mest.
Citera
2023-12-12, 23:16
Medlem
Har ukraina nog med vapen för effektiv försvarsstrid nu eller börjar dom gå tomt. Får de fortfarande javelins??
Citera
2023-12-12, 23:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja, det var det jag menade: du vet bara det, inget annat. Och med tanke på vad som hänt och inte hänt på fronten så gissar jag att det blir som i den gamla klassikern På västfronten intet nytt. Eller om du vill ha svar i ett annat talesätt: tomma tunnor skramlar mest.

Jag hoppas du har rätt.

I tirsdagens episode av «Ukrainapodden» forteller Tom Røseth at russiske styrker er på fremmarsj, men til en høy pris.

– Vi har sett at russerne lærer. De klarer å kombinere styrker noe bedre enn de har klart tidligere, ved å kombinere infanteri, artilleri, litt pansrede kjøretøy og noe luftstøtte. Dette er en litt alarmerende utvikling, sier Røseth i podkasten. Han er hovedlærer i etterretning ved Forsvarets høyskole, og leder ukrainaprogrammet deres.

https://www.nettavisen.no/nyheter/russiske-styrker-har-lart-av-sine-feil-alarmerende-utvikling/s/5-95-1515921
Citera
2023-12-12, 23:31
Medlem
Ok. Så då har vi kommit till den punkt där Ukraina inte kommer längre.hoppas de öser ut minor av alla slag nu och gör ett helvete för alla ryssar. bra dom lyckas avliva en hel del ryssar i alla fall. Det bara måste märkas på hemmaplan snart. Ryssen är dock livsfarliga nu många år framöver.
Citera
2023-12-12, 23:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Har ukraina nog med vapen för effektiv försvarsstrid nu eller börjar dom gå tomt. Får de fortfarande javelins??

Kriget kommer att ta lång tid, till defensiv säger jag "ja" för Ukraina i de närmaste månaderna. Man klarar sig nog men det kommer att kosta, hjälp behövs ifrån Eu/Usa. Initiativet man hade i somras har man förlorat.

Likaså behöver Ukraina en mobilisering, och ställa om landet till krigsekonomi. Blir inte lätt för Zelensky att servera detta budskap till sitt folk, men det är det som krävs som jag ser det.

För Putin är kvar, och han har bestämt sig för länge sedan : Tsar eller död !
Citera
2023-12-12, 23:58
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag påtalade att västvärlden skall aktivt försvara Ukraina och du anklagar mig för att sprida konspirationsteorier? Otroligt. Om det går så pass bra för Ukraina som du hävdar att undrar jag varför juden i Kiev tigger pengar och vapen av västvärlden.

Ja, jag vet mer och bättre. För att du skall kunna besegra Ukraina måste du mobilisera. Det har Tusk rätt i men det krävs också att västvärlden vågar gå längre. Att gå in Galizien redan idag för att förberedda sig för en större konflikt.

Vidare måste västvärlden få upp sin produktion av vapen samt skicka dem fort. USA har tex. 5500 stridsvagnar av Abrams-typ. USA har skickat 31 stycken. Vid det här laget borde 3000 vara på väg till Ukraina. Ukraina har efterfrågat flygplan. Västvärlden utbildar ett tiotal piloter - kanske ett tiotal till. Det är inte så här du vinner krig. Således - Tusk har rätt att mass-mobilisering måste ske om den amerikanska proxyn Ukraina skall vinna kriget.

Det är förövrigt inte bara jag som säger detta. Även den amerikanska byråkratin och amerikanska DOD påpekar samma sak. Men det örat vill inte politikerna lyssna på. De föredrar aktivister som "Antistalk" som berättar sagor om hur bra det går för Ukraina. Om så är fallet? Varför skicka vapen och pengar till Ukraina? Ukraina vinner ju "enkelt" enligt honom. Men som sagt. Ryssland kommer att vinna det här kriget eftersom västvärldens eliter dels är livrädda för krig med Ryssland och dels inte vill mobilisera - så västvärlden kan skicka tillräckligt med vapen till Ukraina. I slutändan förstör pro-ukrainska troll (tex. Cornucopia) för Ukraina - men de förstår det inte.

Det är trist att Ukraina kommer förlora detta men så går det om man tillåter propagandister och idioter sätta dagordningen för kriget.

"...jag varför juden i Kiev tigger pengar och vapen av västvärlden."

Kommentar till din ovanstående rad:
-Herregud människa, du lägger så stor energi och mycket tid på att verka både bildad och intellektuell,
men så kommer en sådan primitiv och smutsig/billig groda ur din mun som fördärvar allt.
Som endast bevisar att du sysslar med hatfylld desinformation, men dock med sådan bristande fantasi och inlevelseförmåga att du inte kan skapa ett eget uttryck. Istället hänger du dig till vedertagen prorysk formulering för att förminska någon/förringa någon. I detta fall Ukrainas president.
Som du försöker förminska och avhumanisera som: "juden i Kiev"...

Jag skäms för att jag en gång (2022 tror jag) skrev en replik på en av dina romaner här i tråden där jag uppmanade andra att läsa vad du skrev eftersom jag tyckte att vissa delar var välformulerade och tankeväckande... Det var ju korkat av mig. Men ack, hela livet är en enda skola...

* Och sedan avslutar du med: "Det är trist att Ukraina kommer förlora detta.."
Vilket visar att du endast är en lögnaktig och manipulativ person och inget annat.
Eftersom inget gör dig mer fuktig i trosan än tanken på just det scenariot.

Är det något jag avskyr så är det lögnaktiga människor.
Citera
2023-12-13, 00:02
Medlem
Citat:
Kriget kommer att ta lång tid, till defensiv säger jag "ja" för Ukraina i de närmaste månaderna. Man klarar sig nog men det kommer att kosta, hjälp behövs ifrån Eu/Usa. Initiativet man hade i somras har man förlorat.

Likaså behöver Ukraina en mobilisering, och ställa om landet till krigsekonomi. Blir inte lätt för Zelensky att servera detta budskap till sitt folk, men det är det som krävs som jag ser det.

För Putin är kvar, och han har bestämt sig för länge sedan : Tsar eller död !

Ja at inte Ukraina har full mobilisering ännu ter sig väldigt konstigt. Västukraina känner sig inte hittade ännu kanske. Men landet slåss ju för tusan för sin framtid. Nä Krigsekonomi och mobilisering krävs.

Ryssen kommer alldrig kunna ta över hela Ukraina i alla fall utan total katastrof.
Citera
2023-12-13, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja at inte Ukraina har full mobilisering ännu ter sig väldigt konstigt. Västukraina känner sig inte hittade ännu kanske. Men landet slåss ju för tusan för sin framtid. Nä Krigsekonomi och mobilisering krävs.

Ryssen kommer alldrig kunna ta över hela Ukraina i alla fall utan total katastrof.

Även om Ryssarna skulle marschera in i Kiev (vilket jag håller ytterst osannolikt), så skulle man ha en mardröm att hålla landet. Skulle krävas minst 1 milj. ryska soldater för att hålla landet i "schack".., och kostnaderna är genom taket.., men för Putin betyder inte pengarna något. Bara resultatet.

Bäst för Ukraina och Europa.., att speciellt Europa visar att de menar allvar med stöd. Känns som jag återkommer till det dagligen i tråden men.., det håller inte att endel länder bara "tittar bort" och låtsas som inget. Har ju hela tiden funnits pengar till : Bankkriser, flyktingkriser, Covid-fonder, rädda regnskogar, grönt skifte, etc, m.m, osv.., och nästa blir "bygg upp Gaza"..

För h-vete : detta sker på vår bakgård ???
Citera
2023-12-13, 00:30
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, den delen av paragrafen gäller vid Krigsfara och skulle kanske kunna gå att åberopa om Ryssland t ex skulle anfalla Finland. Är Sverige däremot i krig så är valen inställda, såvida inte Riksdagen beslutar att genomföra val.

Så det är inget konstigt att Ukraina ställer in val i detta läge. Den ryska invasionen gör att förutsättningarna för ett korrekt val är för dåliga. Liknande görs i alla demokratiska länder eftersom valen inte kan genomföras korrekt.

Han vet ingenting. Eller spelar spel-vilket som.
Han/de försöker bara spinna på narrativet att UA är odemokratiskt osv vilket är i ropet nu bland rysstroll och allehanda åsnor.
För att desperat försöka "sänka" ukrainarna i våra ögon.
Men så klart de (RU) önskar att deras motståndare skulle börja hålla val i krigstid..
Det kan man räkna ut med arslet att de vill.
Eftersom det vore ofantligt korkat.

Man håller inte val eftersom man behöver samla sitt land unisont mot en yttre fiende, man lägger andra saker åt sidan. OCH det vore praktiskt oerhört svårt att hålla val under ett krig, det fattar även den trögaste idioten.
Det kanske går om kriget inte förs inom det egna landet men som i Ukrainas fall så är det självklart att mycket ska till för att man gör ett undantag i nuvarande situation.

Det handlar om nationell säkerhet, på flera olika plan!

Ni gör ett jävligt bra jobb med att klä av dessa desinformatörer och jag har sagt det tidigare!
Tack-fortsätt!
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-12-13 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in