2023-12-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiaMannen.
Eller hoppade ut innan grinden gick igen helt och hisskorgen tippade?
Men då borde han blivit kvar på taket !
Citera
2023-12-12, 22:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Detta att ha färgade bultar och alltid samlade på samma ställe är ju väldigt bra förslag, även om de känns självklara så här i efterhand. Som nån skrev, konstruktörer och slutanvändare måste ha direktkontakt, inte genom nån värdelös kundnöjdhetsfirma som frågar nån som inte använt grejorna själv ens typ "hur nöjd är du med Alimak som leverantör på en skala 1 till 10", ja ni vet.

Att det är öppet så att man inifrån hisskorgen alltid kan se bultarna när man åker förbi kunde också vara vettigt. Ingen märker om de sitter där, men människan är väldigt känslig för när något inte är som det brukar och var person som åker upp eller ner blir då två ögon till.

Sen att gå på rast och ha brått till julfest, kan ju vara blåsan som trängt på också så rasten har kommit lite hastigt på och sen har man glömt det.
Citera
2023-12-12, 22:16
Medlem
Nu hittar jag inte till inlägget jag vill citera men väldigt välskrivet och man tycker att folk i tråden borde läsa det så dom kan sluta hålla på och tramsa om saker dom inte vet någonting om. Som har nämnts redan i början av tråden så ser man klart och tydligt att det inte har suttit några bultar vid mastens "kopplingspunkt, eller vad det heter" för annars hade det varit "vikskador" där oavsett om 1,2 eller 3 hade satt fastskruvade.
Citera
2023-12-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Det låter helt overkligt att identifieringen skulle vara svår! Dom måste väl veta vilka som jobbar och inte jobbar. Använd uteslutningsmetoden.

Nu handlar en identifiering såklart inte bara om att man ska se vem personen i fråga är, utan det ska även bekräftas av en nära anhörig. Är personen från annan ort eller t o m från utlandet så tar det givetvis längre tid att få bekräftade uppgifter. Dom vet såklart redan vilka personerna är.
Citera
2023-12-12, 22:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Någon här kommenterade i ett tidigt skede efter olyckan att webbkameran låg nere, lägligt nog

Nej kameran var igång men det togs offline nån timme efter olyckan. Nån kom väl på att det var olämpligt att det var igång efter vad som hänt på platsen.

Jag såg det med egna ögon att den var igång.

Här ett skärmklipp från ett tag efter olyckan:

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ursvik webcam-bild
https://ibb.co/fQqxdkZ
Citera
2023-12-12, 22:18
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Det låter helt overkligt att identifieringen skulle vara svår! Dom måste väl veta vilka som jobbar och inte jobbar. Använd uteslutningsmetoden.
Såklart de vet vilka som har dött. Men det ska nog bekräftas på mer officiella sätt än att kollegan Börje säger till snuten att "japp, där har vi Slobodan och Sergei"
Citera
2023-12-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som jag misstänkte - då kan det ju sitta fastkärvat och missas vid tidigare hantering.
En miss som varken får, eller borde ske.
Tror faktiskt 0 av 4 bult funnits. Inget ser avslitet/böjt ut i armaturerna, ser ut som masten hoppat rakt upp och av.

48HoursConsultant, du skrev om färger på bultar förut och det vore bra men vet av egen erfarenhet att färg slits på sådant som skruvas av/på ofta och till slut slarvas det med färg.
En annan princip som fungerar vattentätt är att bult/monteringsdetaljer läggs i öppna lådor per rutin.
Monteringsdetaljer kvar i någon låda = Något får kollas.
Principen funkar för extremt komplexa anordningar där produkten tas genom flera steg/lokaler.
Det borde inte kunna missas då bultarna sticker upp rätt mkt och är väl synliga även på håll! Men rören kan säkert sitta fast i varann ändå tills det blir ojämn belastning! Men om ingen lagt märke till att det inte fanns bultar sedan i tisdags förr veckan så är ju säkerheten under all kritik!
Citera
2023-12-12, 22:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så är underhållet inte skött ordentligt, men visst materialutmattning kan vara en grej men känns osannolikt.

Jag har svårt att tro att det beror på det utan min gissning är att något gått fel i monteringen av hissen. Det var inte folk från Alimak som gjort detta är det sagt.
Citera
2023-12-12, 22:23
Medlem
trailblasers avatar
Tycker byggbranschen borde införa bodycams, som polisyrket. Så mycket skit som inträffar behövs bevis.
Citera
2023-12-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Hittade inlägget om han som "hoppade"

(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)

Nej. Det var en på marken som var cm från att få hissen på sig och skadade sig lindrigt av att han halkade men ingen som hoppat ut från hissen. Inget jag såg eller ens diskuterats på plats.
Fy fan , tänk om han blivit krossad av hissen!! Snacka om änglavakt! Han måste köpa en lott!! Tänk om han haft hörlurar på sig, då hade han nog inte hunnit reagera så snabbt!
Citera
2023-12-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Kollegan var på rast

Var har du sett att kollegan var på rast?

För övrigt har de ju gått ut med info om att höjningen skedde för en vecka sedan, så de var ju inte på rast från montering när olyckan skedde?
Citera
2023-12-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur många får man max vara i en bygghiss? är de endast för personal eller även för material?
Jag läste något om att det ska ha varit även material i den här hissen under olycksfärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in