2023-12-12, 21:44
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du är nog inne på rätt spår här. Jag förutsätter att alla hade skyddshjälmar men men....

Om de använder skyddshjälmar av samma
kvalitet som de småbarnen får när brandkåren hälsar på, som många har på dessa ställen, är jag föga förvånad att det blev mos. :-/ Men
Citera
2023-12-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
Exakt. Extremt bra passform och rejält med galv gör att det blir så.

Då förstår jag. Tusen tack för svar.
Citera
2023-12-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Andersson o Co bekräftar att samtliga involverade i olyckan är registrerade i id06-systemet

I dagens läge är det ytterst ovanligt att du ens kan jobba på ett bygge i Sverige utan id06. Det är ett krav, och kontrolleras med jämna mellanrum i form av stickprov och oplanerade besök av Skatteverket.

Detta gör det även väldigt lätt att se vilka som är drabbade av en katastrof likt denna. Om allas id06-kort är giltiga och du tex har en snurrgrind som enbart släpper in behörig personal på arbetsplatsen, så ser du lätt vilka som inte registrerat ”utgång” från bygget vid dagens slut.

Därför undrar man lite vad det är som tar sån tid att identifiera personerna i fråga. Detta talar dock för utländsk personal, eller åtminstone från annan ort, då identifiering kan ta tid om någon nära anhörig ska göra identifieringen.
Citera
2023-12-12, 21:46
Medlem
Finns det kanske en videoinspelning av olyckan?
http://www.webbkameror.se/byggkameror/andersson/index.php
Citera
2023-12-12, 21:47
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigPapaBeard
Precis som du säger, så är det. Samma gäller även daglig syn av tornkran exempelvis. Hur ofta ser du kranen lyfta sin betongklump varje morgon? Största sannolikhet räknade på en hand.

Oftast är platschefenen bas-u, och projektchefen bas-p. Absolut har de en roll i det, men beroende på hur avtal och kontrakt är skrivna så kan vi bara spekulera i det. Men som du säger så finns det en stor risk att det finns ett hyresavtal inblandat, dvs att TE hyr en tjänst av en firma, som i sin tur förmedlar kontakten med den som äger hissen.

Nu vet jag inget om denna firma i fråga, men dom verkar skapligt stora? Med det kan det finnas en liten chans att dom kanske äger hissen själva, och där med vill jag tro att underhåll kan bli än sämre, och det finns fler hörn att gena i för att ”spara pengar”.
Japp som du säger gäller det även tornkranar. Just där är det dock extremt sällan det inte provlyfts på mornarna just på företaget jag jobbar (ett av de två jag nämnde tidigare) men kan tänka mig att det ej ser likadant ut över resten av byggsverige.

Vi får se vad detta landar i, huvuden kommer rulla. Precis som en nämnde före mig så är det ABC som är uthyrare. Dom har hyfsat gott rykte om sig men vad hjälper det om dom fått tex fått in två riktiga slarvers som missat en sån här grej.
Senast redigerad av Lord2Moyne 2023-12-12 kl. 21:49.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Var det han som sa typ att de räknade med att inspektioner har skett och sker (alltså kollar inte att det sker några inspektioner överhuvudtaget)
Ja något sådant och han fick sedan följdfrågan om han inte borde ha kollat upp dokumentationen innan han satte sig i presskonferens.

Ja det kan man ju tycka… Och om det nu har skett regelrätt så kan han ju bara svara det. Jämför med Gröna Lunds svar på den typen av frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Kan bara hålla med. Det är sånt här dårskap folk i ledande positioner gör.

Man vill väl försöka signalera ansvarstagande utåt i samhället för att undvika en krasch (no pun) i byggsektorn som helhet

Men visst det här tar sig fullständigt orimliga proportioner
Citera
2023-12-12, 21:51
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De är instängda i buren tills den slår i backen
Ja jo jag vet. Jag svarade de som påstod att någon lyckades hoppa av, att om det var sant så har denne hoppat innan fallet.
Citera
2023-12-12, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Enligt Aftonbladet lyckades en hoppa ur hissen och rädda sig. Hur kan man hoppa ur en hiss? Finns det inga grindar?
Men hallå yxskaft 😆 Klart det finns grind! Men du har inte tänkt på att hela grinden kanske inte hann gå igen innan hisskorgen brakade lös och en hann slänga sig tillbaka på våningen? OM nu en sjätte var med. Ingenting som är bekräftat dock.
Citera
2023-12-12, 21:52
Medlem
Vattenfyllds avatar
Det här var en olycka som endast väntade på att hända sett till de e byggare jag känner som oavsett av varandra valt att inte bara hoppa av byggbranschen utan dessutom skola om sig för att dom ser hela grejen som så innihelvete osäker numera.
Citera
2023-12-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Kan bara hålla med. Det är sånt här dårskap folk i ledande positioner gör.

Hade jag varit chef för den som gick ut med det beslutet hade han fan fått gå på dagen!

Finns inte en chans att han har rådfrågat några kunniga i ämnet som har hållit med honom i det här beslutet. Eller frågat någon kollega om de är rätt beslut - han har bara försökt visa kuken och hur mycket makt han har.

Kanske är en kvinna vad vet jag!
Citera
2023-12-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Ser ut som de pausar tillsvidare

Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Finns det kanske en videoinspelning av olyckan?
http://www.webbkameror.se/byggkameror/andersson/index.php

Någon här kommenterade i ett tidigt skede efter olyckan att webbkameran låg nere, lägligt nog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in