2023-12-12, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Det finns el lucka för att ta sig upp på taket på buren.
Men för att en person ska hinna ta sig upp.... då får man va snabb som satan= omöjligt
Eller hoppade ut innan grinden gick igen helt och hisskorgen tippade?
Citera
2023-12-12, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur många får man max vara i en bygghiss? är de endast för personal eller även för material?
21 st. Maxvikt 2.5 ton.
Citera
2023-12-12, 22:05
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
De antagligen identifierat honom utifrån tandkort. De andra kanske är i sämre skick och måste identifieras med dna.

Tror du dom var nära en granat?

5 st byggarbetare. Inte 200 civila i ett nedbrunnet köpcenter. Är knappast problem att veta vem som är vem och vilka det var.
Citera
2023-12-12, 22:05
Medlem
Lätt att säga med facit i efterhand men
Hade det inte varit ganska lätt för dem att måla bultarna redan i fabrik?
Citera
2023-12-12, 22:09
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Om det nu är sant att en kille stod på marken och hoppade undan så har han nog hört ljudet från hissen.
Ge det 2 extra sekunder innan den släpper taget innan den faller, 2 sekunder till innan den smäller i backen.

Det lät nog en del när skottkärran tumlade runt med sina grejor och 5 killar skrek sig hesa. Slog skallen i taket när hissen lade sig 45 graders vinkel.

Så tror jag det har gått till.

Att någon hoppade UR hissen är nog en skröna.
Till skillnad mot det vi ser på tv och film så skriker sällan folk som faller.
Citera
2023-12-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Är väl polacker som vanligt.

Nej det är inte polacker, nån är av utländsk härkomst men åtminstone 2 är Svenskar.
Citera
2023-12-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som jag misstänkte - då kan det ju sitta fastkärvat och missas vid tidigare hantering.
En miss som varken får, eller borde ske.
Tror faktiskt 0 av 4 bult funnits. Inget ser avslitet/böjt ut i armaturerna, ser ut som masten hoppat rakt upp och av.

48HoursConsultant, du skrev om färger på bultar förut och det vore bra men vet av egen erfarenhet att färg slits på sådant som skruvas av/på ofta och till slut slarvas det med färg.
En annan princip som fungerar vattentätt är att bult/monteringsdetaljer läggs i öppna lådor per rutin.
Monteringsdetaljer kvar i någon låda = Något får kollas.
Principen funkar för extremt komplexa anordningar där produkten tas genom flera steg/lokaler.

Eller så gör man som Geda. Låter bultarna sitta fast i masterna. Så dom aldrig glöms. Dom sitter alltid där.

https://fischbacher.de/produkt/geda-vario-mast/
Citera
2023-12-12, 22:11
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad snackar ni om?
https://www.tv4.se/artikel/3ouvsndOPPzfNtqOvZUO7A/hisstopp-pa-byggarbetsplatser-i-stockholm-efter-doedsolyckan

Ja om någon arbetsgivare vill ha hisstopp så får han väl ha det.
Citera
2023-12-12, 22:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Om de använder skyddshjälmar av samma
kvalitet som de småbarnen får när brandkåren hälsar på, som många har på dessa ställen, är jag föga förvånad att det blev mos. :-/ Men

Jätteintelligenta killar som tror att en hjälm skulle kunna göra någon större nytta om man faller 20 meter rätt ner i marken inne i en stållåda. Jag fattar inte varför ni är inlåsta på ett gruppboende? Ni borde leda världen!
Citera
2023-12-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limen2
Fy fan!! Då var de ju jättehögt upp.
Rättar mig själv här! De höll på med 10 nde våningen!
Citera
2023-12-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Tror du dom var nära en granat?

5 st byggarbetare. Inte 200 civila i ett nedbrunnet köpcenter. Är knappast problem att veta vem som är vem och vilka det var.
Det låter helt overkligt att identifieringen skulle vara svår! Dom måste väl veta vilka som jobbar och inte jobbar. Använd uteslutningsmetoden.
Citera
2023-12-12, 22:14
Medlem
Fibonaccitals avatar
Hittade inlägget om han som "hoppade"

(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)

Nej. Det var en på marken som var cm från att få hissen på sig och skadade sig lindrigt av att han halkade men ingen som hoppat ut från hissen. Inget jag såg eller ens diskuterats på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in