Jag bumpar den här tråden då jag har lite reflektioner runt det här med hur dagens anställningsförfaranden och rekryteringsprocesser går till. För tillfället är jag jobbsökande och öppen för lite allt möjligt, främst inom administration eller butiksjobb. Snubblade över en jobbannons från Willys där man söker butiksmedarbetare.
Det verkar röra sig om allmänt butiksgöra, varumottagning, varuplockning, renhållning osv. Eventuellt kassaansvar nämns inte. Ganska standard alltså. Man scrollar ner lite och läser följande:
Citat:
För att ta reda på om just du är den vi söker så innehåller vår rekryteringsprocess både tester och intervjuer.
Vi gör även bakgrundskontroll vid samtliga rekryteringar. Läs mer: Så går det till när du söker jobb inom Axfood.
Willys är ju en del av Axfoodkoncernen där man tydligen tillämpar standardiserade rekryteringsprocesser. Jag surfade in på deras sajt för att läsa om hur processen går till (
länk), och får då veta att tester och bakgrundskontroll tillämpas. Man länkas vidare till information om
testerna och
bakgrundskontrollerna.
Det är två tester: Ett personlighetstest och ett test som mäter "problemlösnings- och slutledningsförmåga", typ ett IQ-test. Fortsätt en serie figurer, typ. Personlighetstestet tar mellan 40 minuter och två timmar. Det andra testet är något kortare.
Bakgrundskontrollen verkar utföras av Svensk Bakgrundsanalys och här kan man läsa följande:
Citat:
Informationen analyseras med en avancerad algoritm för att identifiera avvikelser eller avvikande mönster som indikerar förhöjd risk. Analysen omfattar all tillgänglig information, från flyttmönster och fordonsinnehav till ekonomiska uppgifter och eventuell brottslighet, med mera. Arbetsgivaren eller mottagaren av analysrapporten delges dock endast relevant information – för att värna din integritet.
Alltså: Först ett personlighetstest och sedan ett IQ-test. På vilket sätt avgör detta om jag är kvalificerad för att fylla på frysboxar med pyttipanna och ta emot varuleveranser (kvittera följesedlar osv.)? Och så den här bakgrundskontrollen. Alltså vad i
helvete. "Avvikelser och avvikande mönster som indikerar förhöjd risk." Det är alltså ett problem om jag flyttat för ofta? Kan detta antyda brottslig verksamhet, eller vad är det frågan om?
Det slutar inte där. Går man vidare är det först en telefonintervju, sedan (minst) en platsbaserad intervju. Därefter tas minst två referenser. Sedan kan eventuella villkor diskuteras.
Nu vet jag förstås inte om alla dessa steg tillämpas på precis alla jobb i Axfoodkoncernen, men man får utgå från det när denna information länkas från jobbannonsen. Jag kan förstå att det är en process när man exempelvis rekryterar en vd till en bank, eller till en säkerhetsklassad position på någon myndighet, men det här är bara för jävla mycket. För över 20 år sedan jobbade jag extra på Coop. Visserligen kände en bekant folk där, men det räckte med att komma på ett kort samtal med kassachefen så var jag inne. De tog fan inte ens cv vad jag minns (jag var förvisso rätt ung då, så jag hade inte så mycket i det ändå). Några tester eller bakgrundskoll var det inte tal om.
Att diskutera:
Är dagens anställningsförfaranden med personlighets- och IQ-tester samt bakgrundskontroller och flera intervjuer rimliga även för rätt okvalificerade jobb?
Vinner eller förlorar företagen på det här i längden?
Skulle du acceptera detta om du sökte jobb? Varför eller varför inte?