2023-12-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
En, två eller några bultar saknades.
Då hålen på de bilder som synts ser helt opåverkade ut har det troligen inte suttit bultar i nåt av de 4 hålen.
Citera
2023-12-12, 20:09
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Om du hoppar med sån jävla kraft att du överkommer hissens fallhastighet ja, vilket en människa inte ens kommer nära. Kanske spindelmannen då. Vad fan lär dom ut på bygg?

Jag vet inte vad de lär ut på bygg då jag ej gått där.
Men har däremot gått andra kurser.

Man har redan kraft när man är på väg ner. Så tror du inte man hinner orka hoppa upp några cm när en hiss är på väg ner från 20 meters höjd?

Det är ju så bisarrt alltihop att det inte finns fler som har hört talas om denna tekniken.

Men om det nu gäller olyckan så verkar det ju som om själva hissmodellen skall vara en bra sådan (enligt en skribent ovan i texten som verkade känna till den) så man kan nog utgå från att den måste ha varit felmonterad på något sätt.

På nyheterna hörde man ju även facket "byggnads" där han talade om stressen och att byggföretagen hade allt mer pressade tider. Så att det skulle slarvats med att montera hissen kan vi nog alla vara överens om.

Mina tankar går till de oskyldiga i hissen som ej fick komma hem till sina nära och kära.
Citera
2023-12-12, 20:09
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag kanske är hel ute o cyklar men om den här kranföraren klarar av att lyfta betongplattor , väggar , master till hissen så klarar han en bur me folks verktyg också , och att gubbarna tar trappan eller bygger klart huset utvändigt först o sen åker personhiss.Den här utvändiga hissen måste vara bland det mest onödiga på ett bygge upp till ett visst antal våningar iallafall.

Släpp räcket nu, det går inte att uppföra ett höghus utan bygghissar. Om det var så skulle dom inte finnas och användas världen runt.
Citera
2023-12-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
STORT TACK för Ditt inlägg och kunskap.
Det var precis det vi ville se och dessutom bekräftar det jag och några andra här inne misstänkte.
En, två eller några bultar saknades.

Ja så är det säkert. Men även om det är en bra hiss då den är monterad rätt så är det ändå ingen säker konstruktion om det är så enkelt att göra fel. Det skall i princip inte gå att köra upp hissen till en våning som inte är klar och säker. Annars så händer detta att någon jobbar med det och avbryter arbetet. Sedan så glöms det bort eller den personen kommer inte tillbaka. Alla tror att det är klart och olyckan är ett faktum.
Citera
2023-12-12, 20:11
Medlem
Viktigt att klargöra att det inte är en konstruktionsfel utan den mänskliga faktorn som bidragit till det här, och då enbart från uthyraren/installatören. Lägg alltså inte detta på de som klev in i hissen med ”övervikt”.

En modern bygghiss med dragstänger och frekvensomvandlare är smartare än vad många tror. Den säger ifrån vid minsta fel.
Allt från temp, vikt, ej korrekt utförd order, ej komplett stängd taklucka, dörrlås etc.

Sen stämmer det att vid inspektionskörning så går hissen i lågfart (25% av 0.7m sek) just för att montörer/tekniker skall jobba tryggt, men också för att se och iakta ev brister med kuggstång, bultar, kabelstyrning, infästning etc.
Citera
2023-12-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
Jag har först valt att inte uttala mig om händelsen, men med med tanke på alla teorier så kanske det är dags att låta mig skriva vad min version är och varför jag är säker på vad som har hänt just här.

Väljer att vara anonym då jag är känd i branschen, men väljer att skriva detta är för att utav respekten till de omkomna och att avskriva dem helt från att det är ev deras fel.

Jag har jobbat med hissar i närmare 20 år och kan inget annat än att skriva gott om modellen FC 650 Scando. Det är helt enkelt världens bästa bygghiss!!!

Jag kallar den för bygghissarnas Rolls Royce Phantom!

Jag har utfört över 1000 kompletta installationer utav den modellen och den har ALDRIG SVIKIT oavsett väder och fukt.
Rekordet är fyra stycken på närmare 200m och jag har aldrig känt mig tryggare i en bygghiss.
Förmodligen världens mest respekterade och omtalade bygghiss (Positivt)

Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!

Det som hände i Norge var exakt samma sak, och den idioten från respektive firma som ansvarade för lagret skulle splitta på masten valde att ta en kaffepaus mitt i processen, och självklart kommer nästa man och ser en hellängd och placerar den på samma rad som de andra med samma mått.

Dagen efter ska en hiss höjas, och man tar första bästa mastlängd för att transportera till projektet.

I vårat fall så lyftes den på 6m (600kg), alltså fyra sektioner, men mitten är obultad. Man lyfter hela 88m med tornkran och man t.o.m. dunkade i den översta sektionen, dvs dåvarande toppmast, och ändå så höll masten ihop!
Montör bultar fast den nedersta biten för att åka upp och kroka av, men när han passerar mast 1 som var bultad så är stress om tornkran, massvis med tjat i radion från andra brukare ”släpp kranen” etc, så dem kör hela vägen upp och så ger masten vika på ca 55m höjd. Montörerna flyger mot takräcket och blir hängandes medans alla maskiner och verktyg duschar marken nedanför. Tornkrans operatören agerar snabbt och efter mkt om och men så lyckas hon tillsammans med montörerna få ihop masten igen, och det för att den gav vika snabbt, d.v.s. de hann inte passera den lösa sektionen.

Min misstanke här är att någon på verkstaden har gjort ett ytterst grovt fel som har resulterat i att fem personer har bragts om livet.
Tittar man på den nedersta mastsektionen så ser man att den är helt perfekt och intakt, dvs det har aldrig suttit en bult där, för om det nu hade gjort det så skulle vi se att bläcket är böjt och skadat, men den är helt orörd, den är mer eller mindre perfekt.

Dom som kommer med teorier om övervikt etc ska veta att en 650 går på 63A och har en lyftkapacitet på minst 21 personer (2300kg) men kan med 125A klara närmare 3600kg!

Vad vi ser här är rent ut sagt extremt oacceptabelt slarv utav leverantören och montörerna som av någon anledning totalt missat en så pass viktigt och vital punkt som skall kontrolleras ALLTID innan man reser masten.

Dom ska skatta sig lyckliga för att dom inte omkom när dom var upp och krokade av vid den senaste höjningen!

Jag har i flera år sagt att man borde färga mastbultarna i en skrikig färg, så att man precis som allt annat fångar dem med ögat vid leverans samt installation.

Jag vet att Alimak kommer göra allt dom kan för att detta inte ska ske igen, TROTS ATT DET INTE ÄR DERAS FEL! Säker på att dem kommer införa en specifik certifiering utav tekniker och montörer som ska jobba med deras produkter.

Med det sagt, jag är så trygg och säker med 650’n att jag skulle t.o.m. ta med min familj i en åktur 100m++ upp (så länge vi har utfört installationen), så mycket backar jag upp den hissen, och samma gäller det för mig och mitt team.

Mina och mitt teams tankar går till de anhöriga 🙏🏼
Fast det du beskrivit innebär att tre - fyra eller tom fem idioter och inte en enda idiot bidragit till olyckan med sin idiotism.Den första på lagret som lossat på bultarna o gått vidare utan att splitta , den andra som lagt på hyllan utan att kolla om sektionerna varit ihopbultade eller endast isatta.Den tredje som lastat in beställningen någon gång efter och återigen inte kollat samma sak sam en eller två montörer som inte heller kollat samma sak.Upp till fem vårdslösa personer alltså!!!
Citera
Jultrollets avatar

Moderatormeddelande

Postat av Jultrollet 2023-12-12, 20:15
Medlem
Hänvisar fortsatt diskussion huruvida det är möjligt eller inte att hoppa i en hiss, för att eventuellt överleva, till denna tråd:
(FB) Hålla sig midair i fallande hiss?

/Moderator
2023-12-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Men krockar du med en bil utan bilbälte så spelar det ingen roll om det finns deformationszoner i bilen. Det fungerar likadant med en hiss. Och i det här fallet så slog hissen i marken med väggen först.

Det måste väl vara enklare att ha hårdare regler kring efterkontroll av tillfälliga hissar?

Självklart behövs en bättre kontroll och besiktning. Men vi får se vad utredningen kommer fram till.
Citera
2023-12-12, 20:21
Medlem
Raggarspinns avatar
Man kan se att de tre sektioner som ramlat ned tillsammans med korgen är bultade ihop. Är det normalt att montera tre sektioner åt gången? Hur långa sektioner kan man montera med hissens egna kran? Har de använt byggkranen för att lyfta tre eller fyra sektioner på plats så borde de ha kört upp hissen till den lösa sektionen för att kunna lossa kranen. Hur lång är varje sektion av kuggstången?
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-12-12 kl. 20:50.
Citera
2023-12-12, 20:22
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Någon skrev innan att man lyfter upp nya segment av masten med lyftkran när den ska höjas. Och det rimliga är väl att man inte kopplar bort den från lyftkranen innan man skruvat fast den nya biten ordentligen, annars finns ju risk att den trillar ner av bara vinden eller nåt. Någon som kan bekräfta hur det går till när man sätter en ny bit på plats. Är det med lyftkran, och kopplar man normalt bort den innan den skruvats fast?

Titta på den här korta videon så ser du hur det går till att montera Alimak bygghissen.

https://m.youtube.com/watch?v=NtRq0VQQ8VQ&pp=ygVN0JzQvtC90YLQsNC2INCx0YP QtNGW0LLQtdC70YzQvdC-0LPQviDQv9GW0LTQudC-0LzQvdC40LrRgyBBbGltYWsgU0MgN DUvMzAgRkM%3D
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
Viktigt att klargöra att det inte är en konstruktionsfel utan den mänskliga faktorn som bidragit till det här, och då enbart från uthyraren/installatören. Lägg alltså inte detta på de som klev in i hissen med ”övervikt”.

En modern bygghiss med dragstänger och frekvensomvandlare är smartare än vad många tror. Den säger ifrån vid minsta fel.
Allt från temp, vikt, ej korrekt utförd order, ej komplett stängd taklucka, dörrlås etc.

Sen stämmer det att vid inspektionskörning så går hissen i lågfart (25% av 0.7m sek) just för att montörer/tekniker skall jobba tryggt, men också för att se och iakta ev brister med kuggstång, bultar, kabelstyrning, infästning etc.

Hej du verkar ha koll på den här typen av hissar så jag frågar dig. Sitter mastsektionerna ihop utan bultarna så att bultarna krävs för att hissen ska gå att använda.
Hakar dom i varandra men går att få isär enkelt utan bultarna, eller står sektionerna löst på varandra om man tar bort bultarna, typ som klossar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
Första sidan i manualen för Alimak bygghiss:

https://imgur.com/a/ZyJveD7

Psscht, nu tar vi helg. Sen, problem.

Usel konstruktion. Det är en hiss. Den borde så klart belasta den övre delen på ett sätt så den kan verifiera att sektionen är ok. Det borde va rätt lätt att införa ett max för hur mycket hissen kan böja ut. Det ser ut som att hissen ligger en bit ut från väggen dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in