2023-12-12, 15:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Förvisso inte så konstigt att ingen film dyker upp när olyckan tar max fem sekunder från det att det börjar knaka. Man hinner precis vända blicken lagom till nedslaget.

Heller ingen som minuten efteråt, då korgen landat, passar på att ta en bild?
Många på ett bygge, kanske någon kranförare en bit bort som fotar eller filmar? En sådan film skulle säkert innehålla ett antal upprörda röster. Bara EN sådan bild hade undanröjt alla tvivel. Men i likhet med Gröna Lund "olyckan" kommer vi högst troligt vara få se märkliga bilder av förvridna metalldelar
Citera
2023-12-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Du har helt rätt enl. den bilden!
Jag tycker manöverpanel en sitter lite långt ner för att det skall stämma.
Citera
2023-12-12, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Alimak är ett gammalt företag och enligt de själva så har något liknande aldrig skett så jag gissar att montören missat något.

Fy fan att leva med den vetskapen då jag har svårt att tänka mig att man gjort en sån sak med flit.
Lär väl ta ett tag att utreda vad som egentligen skedde och varför det skedde.
Rimligtvis fel monterad, hissen är i princip idiotsäker annars.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Någon skrev innan att man lyfter upp nya segment av masten med lyftkran när den ska höjas. Och det rimliga är väl att man inte kopplar bort den från lyftkranen innan man skruvat fast den nya biten ordentligen, annars finns ju risk att den trillar ner av bara vinden eller nåt. Någon som kan bekräfta hur det går till när man sätter en ny bit på plats. Är det med lyftkran, och kopplar man normalt bort den innan den skruvats fast?
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Många på ett bygge, kanske någon kranförare en bit bort som fotar eller filmar? En sådan film skulle säkert innehålla ett antal upprörda röster. Bara EN sådan bild hade undanröjt alla tvivel. Men i likhet med Gröna Lund "olyckan" kommer vi högst troligt vara få se märkliga bilder av förvridna metalldelar
Klart folk tog bilder, men de flesta kommer aldrig på tanken att dela dem på Flashback. En bra bild borde kanske få spridning ändå men men. Chansen är nog liten.
Citera
2023-12-12, 15:17
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Förvisso inte så konstigt att ingen film dyker upp när olyckan tar max fem sekunder från det att det börjar knaka. Man hinner precis vända blicken lagom till nedslaget.

Precis. Man måste vara riktigt verklighetsfrånvänd om man på allvar tror att någon skulle kunna hinna hala fram mobilen och börja filma på den lilla tid det tar för dom där personerna att ramla i backen.

Även om dom skulle ha fallit 200 meter upp ifrån en skyskrapa så skulle ingen ha hunnit filma.
Citera
2023-12-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiaMannen.
Tycker man borde se massa blod på den bilden efter en sån smäll och om dom typ var oigenkännliga. Men ser noll? Eller har dom gjort rent den redan tro?

Allvarliga invärtes skador.
Citera
2023-12-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Vad är det för tvivel du tänker på?

Bilder från när korgen landat finns det en del.
Citera
2023-12-12, 15:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är du synsk? Men vad bra då! Man behöver inte utreda något. Bara fråga dig!
Något har rimligen gått fel/gjorts fel, hela poängen med säkerhetsarbete är att man kontrollerar och kontrollerar igen och att flera ögon är med.
Så något har gått fel och troligen är det inte hissen eller konstruktionen som är felaktig. Då borde det skett flera olyckor under 20 års tid.
Citera
2023-12-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag tycker manöverpanel en sitter lite långt ner för att det skall stämma.

Hissen har fått sig en liten smäll. Motorn sitter på taket. Du kan utgå från det!
Citera
2023-12-12, 15:20
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Lossa den från väggen?

Det är vad jag tror också.

På en del bilder så sitter ju ett fäste kvar i hissen

Fästen:
https://imgur.com/a/x21ut8Z

Hissen:
https://imgur.com/a/43H0BcZ
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-12-12 kl. 15:23.
Citera
2023-12-12, 15:20
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Tydligen är rören konade. Jag är ingen expert men har varit med i tråden tidigt och tar mig friheten att svara då alla experter har varit väldigt behjälpliga här.

Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
https://files.klaravikcdn.com/uploads/productimages/e8/45/1670089/extrabilder34314731_large.jpg?v=1699342297

Här är en bild som visar att det är en liten konisk smalare del som träs i underliggande rör. Så uppfattar jag det och det vore naturligt att det är så.

edit. Eller tvärtom. Troligtvis konan uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
https://youtu.be/NtRq0VQQ8VQ?si=H1yyFij569NdEgVe

Här ser man tydligt hur det går till.

Tack för alla fina svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mastsektionerna dockar in i varandra har jag för mig men det är ingenting som man i vart fall tar med i beräkningarna som lastbärande. Dockningen gör förmodligen att det blir lättare att hantera själva ihopmonteringen av sektionerna och för den efterföljande monteringen av fästförbanden mellan mastsektionerna.

Jag kan tänka mig att det kan klara sig en tid om man har jämnfördelad lätt last längst in i korgen, ger ett lågt moment, med enbart dockning och stagen men om man snedbelastar korgen med lite tyngre last så blir katastrofen ett faktum.

Precis. Det verkar ju troligt att masten faktiskt kan hålla en kort tid utan bultar. Bedrägligt. Tydligen har liknande olyckor skett tidigare. Tillverkaren har redan tagit upp det i manualen som har länkats i tråden. Kanske behöver de vidta ytterligare åtgärder för att förhindra att det sker ännu en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in