2023-12-12, 15:47
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
https://www.gp.se/nyheter/sverige/s-kraver-svar-fran-regeringen-efter-hissolyckan.f9954e97-540b-5abd-878e-adb25b6f0e57

Jimmie Åkesson kraschade hissen från villan i Sölvesborg.

Fast nja.

SD i allmänhet och Åkesson i synnerhet nämns inte i den aktuella artikeln överhuvudtaget. De är, dessutom, inte regeringsmedlemmar, varför de inte ens nämns på omväg av delaktighet i regeringen.

Socialdemokraterna är ett gäng slan, och politiska utspel för att försöka svartmåla sina motståndare som, på något underligt bakvänt sätt, ansvariga för den aktuella olyckan, är ett otyg som borde generera något slags sanktioner eller straff, men hon nämner inte SD och vi bör inte göra samma sak som de gör (d.v.s. hitta på saker och ting utan stöd i verkligheten).
Citera
2023-12-12, 15:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Fanns verkligen ingen tid för filming och är ingen woke människa som går runt och filmar när människor har det som värst.

Men hissen ramlade tämligen tyst. Var bara lite skrapande metalljud. Sedan när den träffade marken såklart. Efter det var det helt tyst och det var bara människor utanför som skrek. Innefrån hissen var det helt tyst. Rörde mig lite närmare efter någon minut men backade sedan när man insåg att det inte var någon anledning att få bilden på ögonhinnan. Det var alltså ganska så uppenbart att det inte var något vi kunde göra.

Tack för input.
Finns det några intilliggnande högre fastigheter där det skulle kunna stått folk och filmat inifrån sina lägenheter/kontor?
Citera
Medlem
Antoinettes avatar
Så fruktansvärt onödigt och tragiskt 😥 Det känns inte som om säkerheten generellt är speciellt hög överhuvudtaget i byggbranschen. Har sett byggarbetare bokstavligen ramla ner från taket vid montage av solceller mm, givetvis hade de inte säkerhetslina på sig (Nu gick det bra i det fallet och killen borstade i princip bara av sig, men det var ju bara rent flyt). Jag tror faktiskt aldrig att jag sett en hantverkare med säkerhetsanordning på sig vid arbeten på (oftast sluttande) tak mm. Så vi har två problem med dels attityden generellt inom branschen, men sen vill man ju dels verkligen komma åt och förebygga den mänskliga faktorn i sådana här fall där konsekvenserna blir så allvarliga. Vad kan man rent konkret göra för att säkerhetsrutiner verkligen ska följas? Misstag händer ju men vissa misstag får ju bara inte hända. Hade det varit jag som jobbat på detta bygge så hade jag inte våga åka upp i en sån där hiss något mer utan att noggrant granska bultarna.
Citera
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
o minuten direkt efteråt då? När folk ropandes börjar springa dit och all annan verksamhet avstannar, det allmänna kaoset. Ingen som kan tänkas passa på att filma den uppståndelsen?

Vad fiskar du efter? Spelar det någon roll om någon har filmat eller inte?

Menar du att det här aldrig har hänt eftersom det inte finns film på händelsen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo det har jag förståelse för. Jag undrar bara var uppgiften "lindrigt skadade" kommer ifrån, när det var så uppenbart att ingen kunde vara lindrigt skadad av en sån smäll!
Det där kan uppstå när media intervjuar vårdpersonal; man kan tänka sig att jobbarkompisar till de avlidna kommer in till akuten när olyckan skett och de meddelar att några lindrigt skadade kommit in.

Det har det ju men de som kom in var ju inte med i olyckan men "skadades" i samband med den.

Jag har jobbar i blåljussvängen för en massa år sedan och har varit med om liknande missförstånd.
Citera
2023-12-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Den gröna rostiga masten såg inte allt för säker ut!

Ja men det var bara byggkranen.

Här en video på en enklare bygghiss. Orden är talande.

https://youtu.be/R5-0kcYBr_k?si=bPgdJsclMEIUeruj
Citera
2023-12-12, 15:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Så dom maxade maxvikten med en skottkärra eller?

Klassiker att man vet om att man kan toppa maxvikten så mycket mera så det blir tillslut en vanesak att göra tills olyckan sker.
Hur stor var den skottkärran tänker du om de var 5 pers och hissen kunde ta 20 normalviktiga personer?
Citera
2023-12-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
FY FAN VAD ÄCKLIGA SOSSARNA ÄR, LIKEN HAR KNAPPT KALLNAT OCH DE GÖR POLITISKA UTSPEL. MÅ DESSA SOSSESVIN BRINNA I HELVETET!!!!!
Ja, lite risk för backfire på den.
Citera
2023-12-12, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Märkliga likheter här med Gröna Lund. Det enda vi faktiskt såg därifrån var sneda metallkonstruktioner. Samma denna gång, faktiskt! Kan man tänka...
Jag tror inte detta var en övning med hittepå döda.
Citera
2023-12-12, 15:54
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Detta har knappast med fiffel och båg att göra!

Klart som fan det har!
Finns inget bygge i sverige som är helt korrekt,speciellt inte i stockholm
Citera
2023-12-12, 15:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad fiskar du efter? Spelar det någon roll om någon har filmat eller inte?

Menar du att det här aldrig har hänt eftersom det inte finns film på händelsen?

Jag "menar" inte att "inget" hänt, bara pekar på det faktum att det just nu inte finns en antydan till bevis för att 5 personer ska ha dödsstörtat på något bygge.
Det vi fått höra är osammanhängande och luddiga uppgifter om "lindrigt skadade/5döda" ackompanjerat av totalt 0 i bilder/filmer som styrker detta, samt en sned bygglift....
Citera
2023-12-12, 15:57
Medlem
Jag kanske är hel ute o cyklar men om den här kranföraren klarar av att lyfta betongplattor , väggar , master till hissen så klarar han en bur me folks verktyg också , och att gubbarna tar trappan eller bygger klart huset utvändigt först o sen åker personhiss.Den här utvändiga hissen måste vara bland det mest onödiga på ett bygge upp till ett visst antal våningar iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in