2023-12-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Den ser ju helt oskadd ut. Teorin med glömda bultar för mer stöd.

Exakt! Och inga snedstag eller liknande som sticker ut. Jag tror bara man ställt på segmentet för att bygga hissen högre och så har man av misstag eller medvetet kört upp hissen på ett segment som inte satt fast. Kanske har hissens styrelektronik varit trasig så att den åkt iväg själv eller så har nått säkerhetstopp inte fungerat. Jag har ingen aning hur det fungerar men jag ser att mastsegmentet ser helt opåverkat ut av eventuell infästning.
Citera
2023-12-12, 19:52
Medlem
Jag var ett par veckor på bygget i Norrtälje och där delade folk med sig av olika id06.
Många polacker och vitryssar som förmodligen inte är här lagligt och använder andras id06.

Kan tänka mig att det är svårt att identifiera någon som är registrerad på arbetsplatsen som någon annan.
Citera
2023-12-12, 19:53
Medlem
Masingas avatar
Så det var en som lyckades hoppa ur, är det inte instängt i "buren"?
Citera
2023-12-12, 19:54
Medlem
UE verkar vara Prefabbyggarna. De har inlägg på LinkedIn för 2 mån sedan

Även på deras hemsida https://prefabbyggarna.se/bostader/
Senast redigerad av melisa 2023-12-12 kl. 20:16.
Citera
2023-12-12, 19:55
Medlem
En av dom avlidna är från Sundsvall .
Citera
2023-12-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48HoursConsultant
Jag har först valt att inte uttala mig om händelsen, men med med tanke på alla teorier så kanske det är dags att låta mig skriva vad min version är och varför jag är säker på vad som har hänt just här.

Väljer att vara anonym då jag är känd i branschen, men väljer att skriva detta är för att utav respekten till de omkomna och att avskriva dem helt från att det är ev deras fel.

Jag har jobbat med hissar i närmare 20 år och kan inget annat än att skriva gott om modellen FC 650 Scando. Det är helt enkelt världens bästa bygghiss!!!

Jag kallar den för bygghissarnas Rolls Royce Phantom!

Jag har utfört över 1000 kompletta installationer utav den modellen och den har ALDRIG SVIKIT oavsett väder och fukt.
Rekordet är fyra stycken på närmare 200m och jag har aldrig känt mig tryggare i en bygghiss.
Förmodligen världens mest respekterade och omtalade bygghiss (Positivt)

Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!

Det som hände i Norge var exakt samma sak, och den idioten från respektive firma som ansvarade för lagret skulle splitta på masten valde att ta en kaffepaus mitt i processen, och självklart kommer nästa man och ser en hellängd och placerar den på samma rad som de andra med samma mått.

Dagen efter ska en hiss höjas, och man tar första bästa mastlängd för att transportera till projektet.

I vårat fall så lyftes den på 6m (600kg), alltså fyra sektioner, men mitten är obultad. Man lyfter hela 88m med tornkran och man t.o.m. dunkade i den översta sektionen, dvs dåvarande toppmast, och ändå så höll masten ihop!
Montör bultar fast den nedersta biten för att åka upp och kroka av, men när han passerar mast 1 som var bultad så är stress om tornkran, massvis med tjat i radion från andra brukare ”släpp kranen” etc, så dem kör hela vägen upp och så ger masten vika på ca 55m höjd. Montörerna flyger mot takräcket och blir hängandes medans alla maskiner och verktyg duschar marken nedanför. Tornkrans operatören agerar snabbt och efter mkt om och men så lyckas hon tillsammans med montörerna få ihop masten igen, och det för att den gav vika snabbt, d.v.s. de hann inte passera den lösa sektionen.

Min misstanke här är att någon på verkstaden har gjort ett ytterst grovt fel som har resulterat i att fem personer har bragts om livet.
Tittar man på den nedersta mastsektionen så ser man att den är helt perfekt och intakt, dvs det har aldrig suttit en bult där, för om det nu hade gjort det så skulle vi se att bläcket är böjt och skadat, men den är helt orörd, den är mer eller mindre perfekt.

Dom som kommer med teorier om övervikt etc ska veta att en 650 går på 63A och har en lyftkapacitet på minst 21 personer (2300kg) men kan med 125A klara närmare 3600kg!

Vad vi ser här är rent ut sagt extremt oacceptabelt slarv utav leverantören och montörerna som av någon anledning totalt missat en så pass viktigt och vital punkt som skall kontrolleras ALLTID innan man reser masten.

Dom ska skatta sig lyckliga för att dom inte omkom när dom var upp och krokade av vid den senaste höjningen!

Jag har i flera år sagt att man borde färga mastbultarna i en skrikig färg, så att man precis som allt annat fångar dem med ögat vid leverans samt installation.

Jag vet att Alimak kommer göra allt dom kan för att detta inte ska ske igen, TROTS ATT DET INTE ÄR DERAS FEL! Säker på att dem kommer införa en specifik certifiering utav tekniker och montörer som ska jobba med deras produkter.

Med det sagt, jag är så trygg och säker med 650’n att jag skulle t.o.m. ta med min familj i en åktur 100m++ upp (så länge vi har utfört installationen), så mycket backar jag upp den hissen, och samma gäller det för mig och mitt team.

Mina och mitt teams tankar går till de anhöriga 🙏🏼

Tack, äntligen lite fakta i gruppen. Jag jobbar själv som Platschef i denna bransch, och ser alla teorier om vem som ska straffas mm. Detta är troligen en UE som utfört arbetet. Vi kan inte göra mer än få in bes. protokoll, egenkontroller samt utbildningscertifikat.

Så tragiskt detta, men jag ser personligen fram emot ett uppvaknande som bör ske nu. Det här med flocerande färg på bultar låter inte dumt!
Citera
2023-12-12, 19:57
Medlem
Personen kanske hoppade ut uppe på plattformen precis innan hissen rasade. Troligtvis svårt att lyckas hoppa ut under själva fallet ner.
Citera
2023-12-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Så det var en som lyckades hoppa ur, är det inte instängt i "buren"?

Inte stängt då folk är på väg in i hissen. Han hann kanske backa i steget då hissen välte?
Citera
2023-12-12, 20:00
Medlem
Citat:
Jag har först valt att inte uttala mig om händelsen, men med med tanke på alla teorier så kanske det är dags att låta mig skriva vad min version är och varför jag är säker på vad som har hänt just här.

Väljer att vara anonym då jag är känd i branschen, men väljer att skriva detta är för att utav respekten till de omkomna och att avskriva dem helt från att det är ev deras fel.

Jag har jobbat med hissar i närmare 20 år och kan inget annat än att skriva gott om modellen FC 650 Scando. Det är helt enkelt världens bästa bygghiss!!!

Jag har utfört över 1000 kompletta installationer utav den modellen och den har ALDRIG SVIKIT oavsett väder och fukt.
Rekordet är fyra stycken på närmare 200m och jag har aldrig känt mig tryggare i en bygghiss.

Jag var ute igår på platsen för att jag hade mina misstankar då en liknande incident hände oss i Norge, men mina killar överlevde då översta mastbiten var fortfarande hängande i tornkranens kättingar/krokar.

En 650 mastsektion mäter strax över 1500mm, så för att underlätta en installation/höjning så kommer dem oftast i färdiga mått på 4.5 alt 6m, dvs tre eller fyra ihop-bultade sektioner.

När man släpper på bultarna vid ett demontage eller för att anpassa dem efter önskat mått på verkstaden/lagret så MÅSTE man splitta på dem, och det genom att man lossar på samtliga fyra M24 bultar med nylock muttrar (riktiga bitchar) och sen delar man isär de två sektionerna, MEN DETTA HAR MISSATS!

Det som hände i Norge var exakt samma sak, och den idioten från respektive firma som ansvarade för lagret skulle splitta på masten valde att ta en kaffepaus mitt i processen, och självklart kommer nästa man och ser en hellängd och placerar den på samma rad som de andra med samma mått.

Dagen efter ska en hiss höjas, och man tar första bästa mastlängd för att transportera till projektet.

I vårat fall så lyftes den på 6m (600kg), alltså fyra sektioner, men mitten är obultad. Man lyfter hela 88m med tornkran och man t.o.m. dunkade i den översta sektionen, dvs dåvarande toppmast, och ändå så höll masten ihop!
Montör bultar fast den nedersta biten för att åka upp och kroka av, men när han passerar mast 1 som var bultad så är stress om tornkran, massvis med tjat i radion från andra brukare ”släpp kranen” etc, så dem kör hela vägen upp och så ger masten vika på ca 55m höjd. Montörerna flyger mot takräcket och blir hängandes medans alla maskiner och verktyg duschar marken nedanför. Tornkrans operatören agerar snabbt och efter mkt om och men så lyckas hon tillsammans med montörerna få ihop masten igen, och det för att den gav vika snabbt, d.v.s. de hann inte passera den lösa sektionen.

Min misstanke här är att någon på verkstaden har gjort ett ytterst grovt fel som har resulterat i att fem personer har bragts om livet.
Tittar man på den nedersta mastsektionen så ser man att den är helt perfekt och intakt, dvs det har aldrig suttit en bult där, för om det nu hade gjort det så skulle vi se att bläcket är böjt och skadat, men den är helt orörd, den är mer eller mindre perfekt.

Dom som kommer med teorier om övervikt etc ska veta att en 650 går på 63A och har en lyftkapacitet på minst 21 personer (2300kg) men kan med 125A klara närmare 3600kg!

Vad vi ser här är rent ut sagt extremt oacceptabelt slarv utav leverantören och montörerna som av någon anledning totalt missat en så pass viktigt och vital punkt som skall kontrolleras ALLTID innan man reser masten.

Dom ska skatta sig lyckliga för att dom inte omkom när dom var upp och krokade av vid den senaste höjningen!

Jag har i flera år sagt att man borde färga mastbultarna i en skrikig färg, så att man precis som allt annat fångar dem med ögat vid leverans samt installation.

Jag vet att Alimak kommer göra allt dom kan för att detta inte ska ske igen, TROTS ATT DET INTE ÄR DERAS FEL! Säker på att dem kommer införa en specifik certifiering utav tekniker och montörer som ska jobba med deras produkter.

Med det sagt, jag är så trygg och säker med 650’n att jag skulle t.o.m. ta med min familj i en åktur 100m++ upp (så länge vi har utfört installationen), så mycket backar jag upp den hissen, och samma gäller det för mig och mitt team.

Och sen så har ju dessa hissar en funktion som heter "Inspektionskörning".
Då står man på taket och kör hissen i låg fart för att just inspektera mast och förankringar.
Känns som ett givet moment när man mastat på. Men det verkar inte ha gjorts.
Citera
2023-12-12, 20:01
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Vi får hålla tummarna att det är flera personer som kommer få sitt liv förstört nu efter detta. Uthängda, dömda till långa fängelsestraff och extrema böter. Hoppas familj och vänner tar avstånd från dessa och att de till slut tar saken i egna händer till de sälla jaktmarkerna.

Vi kan inte ha sådana här sjuka människor vandrades i vårt land som inte kan dra åt muttrarna.

Hörde en byggboss på tv4 nyss säga att många på byggjobb kommer gå i trappor framöver.
Bättre motion får dom oxå.
Citera
2023-12-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Man höjer ju hissen för att fortsätta bygga en våning till. Hissen har givetvis funkat så länge den inte körts högre än innan och rasade när den kördes upp till den nya nivån som inte var ordentligt fastsatt..

Men ändå konstigt väl att det gått nästan en vecka innan de åkte upp till den nya våningen? (Har inga erfarenheter av bygge, så får gärna rätta mig!)
Citera
2023-12-12, 20:04
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:

STORT TACK för Ditt inlägg och kunskap.
Det var precis det vi ville se och dessutom bekräftar det jag och några andra här inne misstänkte.
En, två eller några bultar saknades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in