2023-12-11, 17:21
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebearjohn
Känns som att hissen inte fallit helt rakt nedåt, utan fallit med ena änden nedan först.
Så de som är lindrigast skadade kan nog ha "legat" på de som hamnar i botten.

Hoppas alla klarar sig med livet i behåll.
Har lyssnat på ekot och ingen nämner något om någon lindrigt skadad.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-11 kl. 17:23.
Citera
Medlem
Väldigt konstigt om hissen skulle vart monterad så här ett tag! Eftersom detta borde hänt vid montage isf, eftersom under montage åker man i normalfall upp i topp för att lossa kranen som lyft masten!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Kort svar så "ja".

Den mastbiten verkar bara ha stått ovanpå befintlig mast, sen har man kört upp på den biten och så har hisskorgen trillat ner.

Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Ja! Det är masten som hissen färdas på.

Tack för svar.

Fy sjutton vilken obehaglig olycka..
Citera
Medlem
Jag jobbar som bygghissmontör och det jag har hört från kollegor, är att bygghissen höjdes till ett nytt våningsplan i fredags av ett uthyrningsföretag. Montörerna jobbade bara halvdag då det var julfest på eftermiddagen. Så det mest sannolika är att hissen har höjts under stress, och att man eventuellt har glömt att dra åt mastbultarna på nya masten som sattes dit vid höjningen. Det är i princip det enda som kan få hissen att falla på det viset.
Citera
2023-12-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Översta våningen är precis lagd så man tog hissen från våningen under. Ställningen högst upp var avspärrad för användning.

Hissen har vart använd så som den stod idag sedan senaste överlämningen och ingen utav dom döda eller skadade är hissmontörer utan jobbade med andra delar utav huset. Hissen vart alltså öppen för andra att använda och inget planerat arbete på hissen fanns.

Om detta är korrekt så har byggarna försökt åka upp till ett plan som inte är färdigt. Vad då som förvånar mig är att man skulle lämna en mastbit helt löst ovanpå befintlig mast som då är så kallat "i drift". Ska man avbryta och åka hem med hissen i detta tillståndet skall masten säkras med sina bultar, topplägesskenan och nödlägesskenan skall installeras i masten, samt så programmerar man in det i hissen så det inte går att välja dessa våningarna. Har Hissteknikerna inte gjort ovanstående så har man varit så oaktsam så det är svårt att sätta ord på...
Citera
2023-12-11, 17:24
Medlem
bandspelarens avatar
Hur kan personerna inte ha identifierats? I Finland är det obligatoriskt med identitetskort jämte skattenummer i en plastficka i kläderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callezio
Jag jobbar som bygghissmontör och det jag har hört från kollegor, är att bygghissen höjdes till ett nytt våningsplan i fredags av ett uthyrningsföretag. Montörerna jobbade bara halvdag då det var julfest på eftermiddagen. Så det mest sannolika är att hissen har höjts under stress, och att man eventuellt har glömt att dra åt mastbultarna på nya masten som sattes dit vid höjningen. Det är i princip det enda som kan få hissen att falla på det viset.

Det verkar ju som en väldigt trolig anledning.
Hissen höjd på fredag, ingen åker efter utfört arbete och sen direkt på måndag morgon rasar hissen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Att de inte är avlidna på plats får ändå ses som en positiv nyhet, hoppas på bästa möjliga vårdresultat.

Så är det, men här pratar vi ju kanske främst om kraftiga fall- och klämskador som kan leda till omfattande inre blödningar. Behöver inte innebära omedelbar död men kan vara svårt att reparera och döden kommer på besök inom kort, även om du kanske lever när du lastas i ambulansen.
Citera
Medlem
Citat:

"glömt att dra åt mastbultarna" är snällt sagt. Tittar man på bilderna så skulle jag säga att där inte ens suttit några.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Hur kan personerna inte identifierats? I Finland är det obligatoriskt med identitetskort jämte skattenummer i en plastficka i kläderna.

Utländska, svartarbete osv.

Kan va vad som helst.
Citera
2023-12-11, 17:25
Medlem
Citat:

Det är ingen idé att vi spekulerar och gissar i vad som har hänt. Polisen sköter utredningen så vi får invänta deras utlåtande helt enkelt.
Citera
2023-12-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
"glömt att dra åt mastbultarna" är snällt sagt. Tittar man på bilderna så skulle jag säga att där inte ens suttit några.

Så kan det absolut vara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in