Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Att en hackerattack raderar alla backuper låter för bra för att vara sant. Tyvärr.
Då snackar vi MrRobot-nivå på attacken...
Jag vet inte mer än vad jag har läst i den här tråden så jag kan inte svara på hur mycket av deras backup är förstört. Men i stället för att klura på hur man skapar en MrRobot-nivå på attacken så skulle jag fundera på hur man enklast möjligast kan genomföra den.
Som jag ser det, första intrånget kan ha skett genom en inbjudan. En missnöjd anställd tar fördel av Ukrainas program där man får betalt att ge upp tillgångar som stridsvagnar, helikoptrar. Kan tänka mig att dom även ger en slant för access till datasystem, en inte helt otänkbar tanke i det genomkorrupta Ryssland.
Väl inne och man vet inte i dagsläget hur länge dom har haft access, så kan dom ha börjat kryptera alla backups. Lite standard ransomwarepogramvara och några veckor/månader i tysthet. På ytan ser backupen perfekt ut, har dom även lite dåliga rutiner där dom inte testar sina backups periodvis så är det kört den dagen dom ger sig på och förstör huvuddatabaserna.
Så nej, troligen har inte MrRobot varit i farten och förstört allt, men jag skulle tro i dagsläget att tillräckligt mycket är förstört.