2023-12-12, 16:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det kan vara intressant att jämföra med liknande faktagranskning på den ryska sidan:
https://vz.ru/infographics/2023/12/4/1240919.html

Ryssland kan inte besegra Ukraina längre. Mer intressant är väl att Ryssland inte tycks vilja besegra Ukraina längre. Hur annars förklarar man det ryska fokuset på defensiv och utläggningen av massiva minfält som kommer göra det lika svårt för Ryssland att avancera som det har varit för Ukraina att avancera?

Jag börjar mer och mer luta åt att Putin i själva verket vill ha ett evigt krig. Ser man det krasst är det ganska tacksamt för honom att ha ett krig som aldrig tar slut, det låter honom hålla den egna befolkningen väl nedtryckt. Ryssland har stagnerat i åtminstone ett decennium nu och i en normal värld skulle det oundvikligen leda till protester mot statens ledning. Men har man ett evigt krig kan man skylla alla problem på det och dessutom kräva att folket sluter upp bakom presidenten. Allting annat är trots allt inte opposition utan förräderi. Vill man bara behålla makten till varje pris så har Putin antagligen ordnat det ganska väl för sig.

Jag börjar mer att tro på att Putin försöker vänta ut väst. Det finns ju obeslutsamhet med finansiering och vapenleveranser. Lägg sedan på jänkarnas prezz-val. För varje spricka som uppkommer i väst, så sover Putin bättre.., och hans makt stärks..

Visst ryssarna försöker ju återkommande med någon form av lokal offensiv.., och allt som oftast har man knappt något att visa upp efter den är färdig..

Putin spelar på tiden, som jag ser det. Han kommer inte att tappa något val, och i tillägg så börjar landet att gå mer och mer till krigs-ekonomi. Detta har inte Ukraina gjort..
Senast redigerad av Snapcount 2023-12-12 kl. 16:26.
Citera
2023-12-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går inte för Väst/USA att ge bort så stor andel av sitt materiel. Man måste behålla sin överlägsenhet också gentemot Ukraina. Tänk om Ukraina skulle få 3000 Abrams-stridsvagnar, och så plötsligt sluta fred med Ryssland och bli ryssvänliga? Ett osannolikt scenario, men geopolitik hanterar osannolika scenarier.

Om man skulle vilja krossa ryssen konventionellt, måste en sådan massiv insats använda till dels icke-ukrainska stridskrafter - vilket också skulle vara möjligt, om man rekryterade bland de 2-3 mest rysshatande procenten av befolkningen i väst. Men man kommer in i andra utmaningar då.

Hur definierar du "rysshatande"? Är man "rysshatare" om man INTE vill bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och anfallskrig?
Citera
2023-12-12, 16:32
Medlem
Jag ligger efter i informationsinhämtningen och att läsa igen detta kan leda till hjärnstress!...Jag såg dock på "Ukrinform" och "Latest News" att Zelenski har lagt ut att en Ukrainsk mekaniserad brigad har trängt in i HOR livka och erövrat den stora slagghögen där och satt upp den Ukrainska flaggan. Man har alltså tagit över ryska positioner och erövrat områden som förlorades redan 2014.... ....Detta meddelades kl 14:31 idag.
Det gäller att döda så många bögofficerare som möjligt.

Ryzzland får stå sitt kast, vanliga soldater kan tillfångatas men officerarna skall skjutas på fläcken eftersom man smutsad ned HOR......livka!

Vi kunde ha sluppit detta!
Citera
2023-12-12, 16:51
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/nexta_tv/status/1734572847496864207
Citat:
The Main Directorate of Intelligence of Ukraine hacked the Federal Tax Service of the Russian Federation, - the department's press service

It is reported that as a result of a large-scale cyberattack, all servers were affected by malicious software. Configuration files that ensured the functioning of the complex tax system of the Russian Federation were completely destroyed, including the database and its backup copies.

This cyberattack resulted in the virtual destruction of the infrastructure of one of Russia's key government agencies. According to the agency, internet traffic of tax data across the country is now under the control of Ukraine's military intelligence.

Man får hoppas på att dom passade på att stjäla lite data medans dom höll på, skulle få vara roligt att läsa lite oförvanskade siffror om ekonomin.
Citera
2023-12-12, 17:14
Medlem
Snapcounts avatar
Inte så konstigt att Putin måste släpa, sparka och tvinga nytt folk ut till köttkvarnen :

80% of Russian troops have been killed or injured in Ukraine war - US intelligence

Some 315,000 Russian soldiers have been left dead or injured during the war in Ukraine, a source familiar with declassified US intelligence has told Reuters news agency.

This equates to nearly 80% of Russia's military personnel, they said.

A US intelligence assessment also estimates the Ukrainian army has set back Russia's military modernisation by 18 years, the source said.

Official estimates from the West on the number of Russian soldiers killed or injured have been relatively infrequent

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-putin-sky-news-blog-12541713
Citera
2023-12-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Klipper ut detta. Vet du vad du citerar?
Har du läst länken?Man(KP) ifrågasätter Haass. "I stort sett allt är fel i den här artikeln". Man syftar på “Redefining Success in Ukraine.”Killarna Haass/Kupchan har inte koll på vem de pratar med och dennes historiska bravader på avtalsfronten. Putin. Håller inga avtal.

Så du tycker detta, talar för din sak?? Du länkar till "de-vet-inte-vad-de-håller-på-med" och det de säger stämmer inte.
Jag länkade till den artikeln som ett exempel på en växande konflikt mellan Ukraina och det växande antal i USA som vill att USA skall överge Ukraina. Jag värderade inte Anders Åslund artikel eller tog ställning för någon sida. Här är artikeln;

https://www.kyivpost.com/opinion/24378

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ukraina var världens antagligen bäst övervakade demokrati fram till mars 2022. De OSSE-observatörer som övervakade Ukraina var också ense om att Ukraina var en fullvärdig demokrati. OSSE är inte lika positiva om Ryssland som de anser har betydande brister i sin demokrati.
OSSE (OSCE på engelska) är av naturliga anledningar partiska. Vidare, Ryssland är inte en demokrati. Det är en skendemokrati där det förvisso hålls val men där valen alltid slutar i att Putin och hans parti vinner valen.

Citat:
Ursprungligen postat av Area55
[/spoiler]Har du grunnat vidare på detta som du skrev: Du får skriva hur mycket du vill. Men skriv inte så förvirrande. Vem är det som ska mobilisera, för att besegra Ukraina? Är det någon som ännu inte gjort en mobilisering?Vem i såfall, ska mobilisera, nu?
Västvärlden måste mobilisera för att kunna besegra Ryssland vilket också påtalades av Donald Tusk. Jag kommenterade en användare som citerat honom.
Citera
2023-12-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte så konstigt att Putin måste släpa, sparka och tvinga nytt folk ut till köttkvarnen :

80% of Russian troops have been killed or injured in Ukraine war - US intelligence

Some 315,000 Russian soldiers have been left dead or injured during the war in Ukraine, a source familiar with declassified US intelligence has told Reuters news agency.

This equates to nearly 80% of Russia's military personnel, they said.

A US intelligence assessment also estimates the Ukrainian army has set back Russia's military modernisation by 18 years, the source said.

Official estimates from the West on the number of Russian soldiers killed or injured have been relatively infrequent

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-putin-sky-news-blog-12541713
Det där var det ljuvligaste jag läst på mycket länge.
Citera
2023-12-12, 18:05
Medlem
Om det är sant är kommer det att bli ännu mer jobbigt för den ryska staten:

Hackerfronten:
GUR har lyckats hacka det ryska Skatteverket och tog sig in i både centrala servrar samt 2300 servrar runtom i ryssland samtidigt som man gick på bolaget som servar Skatteverket med IT-tjänster.

Alla konfigureringsfiler som fick systemet systemet att funka liksom alla backuper är nu raderade.Kommunikationen mellan verket centralt och de 2300 lokalkontoren är nu utslagen och i 4 dagar har ryssland utan framgång försökt få igång systemet

Mer att läsa i länken, även om att ryska hackare ger ukrainsk mobiloperatör problem.
https://x.com/friaukraina/status/1734566274275926149?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Edit:
Jack.Elam har nyligen postat en länk i samma ärende
Senast redigerad av Arccosinus 2023-12-12 kl. 18:08.
Citera
2023-12-12, 18:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryssland kanske inte lämnar kvar något Ukraina överhuvudtaget annat än Gallicien som sedan går med i EU och NATO. En sådan NATO-stat skulle inte utgöra ett hot mot Ryssland. Ryssland kommer naturligtvis få betala för uppbyggnaden för de territorier de annekterar. Det kommer bli dyrt för Ryssland.

Det motiverar mig att skriva mer.

Jag har inte skrivit att det Ukraina har gjort är fel som förbjudit partierna och stora delar av media. Jag har bara skrivit att det inte är linje med så kallad "liberal demokrati".

Jag betvivlar att mitt inlägg kommer raderas eftersom det inte är "falsk ryktesspridning".

Min ton kanske var något taggig men det räcker inte enligt Flashbacks regler för att radera mitt inlägg. Så här sade Donald Trump för nio månader sedan;

https://www.youtube.com/shorts/jcNzoONhrmE

Tre av de sex kandidater som är kvar i GOP-racet vill dra sig ur Ukraina. Dessa tre kandidater har drygt 85% av GOP-väljarna i ryggen varav Donald Trump har 60% i mätningarna. Trump kommer också slå Biden. Du vet mycket väl att det är över för Ukraina. Det räcker med att slå upp Dagens Nyheter. Så här stod det idag;

Tycker du inte att det är konstigt att pro-ukrainska DN, som ägs av lika pro-ukrainska Bonnier, och som knappast kan anklagas för att gå Rysslands ärenden - de facto påpekar att kriget inte går väl för Ukraina och att Ukraina är beroende av västvärldens välvilja? Ukraina är på väg att förlora kriget eftersom västvärlden inte gjorde vad som krävdes från början. Krig avgörs inte genom propaganda och segrar på taktisk nivå. Ett land vinner inte heller krig för att de är "demokratiska" eller har en rättfärdig agenda. Krig avgörs på strategisk och politisk nivå. Det är något som den ukrainska sidan inte förstod. Tyvärr.

Jag betvivlar att Sverige skulle försöka förbjuda ett parti. Sverige skulle dock håll ett sådant parti utanför en samlingsregering. Till exempel fick inte Vänsterpartiet vara med i Sveriges samlingsregering under andra världskriget. Ukraina skulle kunna ha gjort något liknande. Å andra sidan skulle detta komma med betydande svårigheter givet hur den politiska kulturen ser ut i Ukraina. Men som sagt. Jag har inte skrivit att Ukraina gjorde fel att förbjuda partier och medier. Jag skrev att det var obegåvat att göra detta samtidigt som Ukraina gick ut och hävdade att de var någon sorts "liberal demokrati". Detta resulterade i att Ukraina surrade sig vid en pelare som sedan användes emot dem av deras politiska fiender i västvärlden. Det ser vi inte minst idag under republikanernas primärval.

Absolut. Situationen är komplex. Den politiska viljan i väst är på väg att ta slut. Det var väntat att kriget i Ukraina skulle sluta på det här sättet. Till och med på Dagens Nyheters ledar och kultursidor råder en viss krigströtthet och artiklarna är knappast positiva om krigets utkomst. Det samma kan synas i neo-konservativ och liberal media så som Economist och The Atlantic. När de två neo-konservativa/liberala publikationerna skriver kritiskt om den ukrainska stridslyckan vet man att kriget börjar lida mot sitt slut. Ukraina kan dock inte ge upp av politiska anledningar. Det är bland annat därför vi kan läsa sådana här artiklar från ukrainsk media;

Council on Foreign Relations (CFR) och Richard Haass kan knappast anklagas för att vara positiva till Ryssland. Faktum är att CFR och Haass är hårt pro-ukrainska men precis som statsfinansierade RAND inser de att krig är över. Detta är inte vad Ukraina vill höra men Ukrainas och västvärlden misstag kom till slut ikapp dem. Västvärlden är på väg att kasta Ukraina kastas under bussen och dra sig ur.

De så kallade "Rysstrollen" i tråden fick rätt eftersom deras motsvarigheter på den andra sidan tror att krig avgörs genom propaganda och genom taktiska segrar på slagfältet. Jag påtalade för snart två år sedan att krig avgörs på strategisk och politisk nivå. Detta är något som den ukrainska sidan inte förstod. Det är tråkigt. Jag är inte ens speciellt positiv till Ryssland. Trist, men Ukraina och deras troll i västvärlden får skylla sig själva.

Sverige har inte varit i krig sen 1812. Det var beredskapstider inte krigslagar i Sverige. Sverige kan tom ställa in val under krig. Du kan inte jämföra Ukraina som är i krig med Sverige under beredskapstiden.

Ukraina står under hotat att bli förintade med ett omfattande folkmord. Något så omfattande har inte skett sen andra världskriget. Putin kommer att gå Stalin full throttle om vi inte sätter ner foten och förintar ryssland i Ukraina. Sen kan man teoretisera och relativisera det med oändlig textmassa. Det är Kremls signum.
Senast redigerad av raskens 2023-12-12 kl. 18:11.
Citera
2023-12-12, 18:13
Medlem
raskenss avatar
HA! Om det stämmer så lyckade Ukrainas säkerhetstjänst förstöra oåterkalleligt hela Rysslands skattesystem inklusive alla backuper.

https://kyivindependent.com/military-intelligence-hacks-russian-tax-authorities/
Citera
2023-12-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
HA! Om det stämmer så lyckade Ukrainas säkerhetstjänst förstöra oåterkalleligt hela Rysslands skattesystem inklusive alla backuper.

https://kyivindependent.com/military-intelligence-hacks-russian-tax-authorities/

Ja, det är en femetta, rätt upp i plytet på Kreml. Bra jobbat!
Citera
2023-12-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Om det är sant är kommer det att bli ännu mer jobbigt för den ryska staten:

Hackerfronten:
GUR har lyckats hacka det ryska Skatteverket och tog sig in i både centrala servrar samt 2300 servrar runtom i ryssland samtidigt som man gick på bolaget som servar Skatteverket med IT-tjänster.

Alla konfigureringsfiler som fick systemet systemet att funka liksom alla backuper är nu raderade.

Mer att läsa i länken, även om att ryska hackare ger ukrainsk mobiloperatör problem.
https://x.com/friaukraina/status/1734566274275926149?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Edit:
Jack.Elam har nyligen postat en länk i samma ärende

Ja, GUR gjorde här en insats på historisk nivå.
Gillar särskilt insatsen mot backupper o ch Kommunikationen mellan verket centralt och de 2300 lokalkontoren är nu utslagen och i 4 dagar har ryssland utan framgång försökt få igång systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in