2023-12-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra bild, tack!

Och på den ser vi att det är precis som jag skrev, masten är förankrad i byggställning åt båda håll.
Den som är intresserad googlar om hisstillverkaren och hissmodellen och läser på, så ser man att det är så här den byggs.

Faktum är, inser jag nu, att den manual för hissen jag läste igenom hade enbart instruktioner om infästning i byggställning, ingenting om infästning i fasad vad jag kunde se.

Du har nog rätt, trots det ser lite klent ut. Bildgooglade lite o fann följande. Här kör man två korgar på nått som se ännu vekare ut.
https://alimak.com/se/a-versatile-construction-hoist-range-for-every-vertical-access-need-svenska/
Citera
2023-12-12, 16:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jag vet att diskussionen varit uppe, jorden gravitation är 9,82m per sekund. Dvs dragningskraften.

Om nu hisskorgen föll 20meter betyder det att det tog 2 sekunder för den att damma till i backen.

På dessa två sekunder bör man hinna tänka mycket, så nu till frågan. Hade något kunnat överleva om de tajmade in och hoppade precis innan den träffade marken?

Sen brottet de utreder, är det verkligen konstaterat brott i bultarna som utgör i infästningen i fasaden.

Gravitation är inte en hastighet, det är en acceleration meter per sekundkvadrat.

Hissen är antagligen inte alls förankrad i fasaden utan i byggställningarna.

Vad gäller skruvar så är det nog snarare så att det saknades skruvar helt där översta mastsegmentet fäster in i masten under. Det faktum att det inte förefaller vara några skador alls på den delen av masten där skruvar fäster in, antyder detta med ganska stor sannolikhet.
Citera
2023-12-12, 16:59
Medlem
DenFetaFlickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
VD på Andersson sitter och småskrattar på presskonferensen som nu sänds på Aftonbladet.

Vilken nolla till VD.

klart han skrattar hela vägen till banken år efter år, nu gick det åt helvete dock, så får se hur länge han skrattar men förmodligen går han fri och alla andra
Citera
2023-12-12, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är bekräftat nu att 5 är avlidna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6AWze/fem-personer-doda-i-hissolyckan

Skönt, då vet vi det med 100procentig säkerhet. Aftonslasket har nämligen aldrig skarvat med sanningen sedan starten 1469
Citera
2023-12-12, 17:01
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Men studerar man bilder på den mastdel som sitter kvar i hisskorgen så ser infästningen av bultförbandet helt opåverkat ut vilket talat för att det aldrig suttit några bultar där vid olyckan.

Det tror jag också.
När man tittar på bild 3
https://imgur.com/a/x21ut8Z

Syns det att där sitter inga bultar på de två högst upp.
Det två längst ner ser ut som där suttit bultar men har brutits av.
Man får zooma in ordentligt så ser man det.

Dessutom sitter fästet i botten av hisskorgen.
Bild 4.
Citera
2023-12-12, 17:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Då är det inte mycket vi kan göra för dig, är jag rädd. Såg du det inte med egna ögon, så hände det inte.

Tyvärr lever vi i en "medievärld" där det mesta kan fabriceras.
Att inte ens kunna klara av att tänka tanken att dagens mediakonglomerat rent tekniskt kan sätta ihop en story och servera den som sanning, är en påvisbar oförmåga
Citera
2023-12-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej man brukar inte meddela dödsfall innan anhöriga är underrättade. Tycker du inte att det är bra?

I det här fallet verkar det som de nu gått ut med att det är dödsfall trots att de ( troligen) inte fått tag på alla anhöriga. Det finns uttalanden som tyder på det.
Orsaken är enkel att förstå. Media och allmänhet ligger på, och har redan fattat att det var flera dödsfall. Det kan inte hållas hemligt längre. Om man inte fått tag på anhöriga ännu så är de svåra att få tag på, så man kan inte vänta.
Normalt sett borde ju anhöriga nåtts av info om olyckan på nåt sätt nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
VD på Andersson sitter och småskrattar på presskonferensen som nu sänds på Aftonbladet.

Vilken nolla till VD.

Har man lite IQ och öron som fungerar så förstår man varför.
Korkade journalister som ställer dumma frågor, svårt att inte röra en min.

Han skötte pressträffen professionellt, precis som en VD i ett större bolag skall göra i det här skedet.
En utredning pågår, att försöka lägga ord i munnen på en VD innan man vet något är bara tragiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jo men infästningen mot byggställningarna tar nog främst sidolaster. Hela hissen vill ju trilla utåt bort från väggen och med de där långa hävarmarna blir det väldigt konstiga lastfall om man inte sätter fast masten i väggen. Jag är ganska säker på att det måste vara infästning i väggen med tanke på vilken kapacitete liften har.

Det beror lite på det finns olika sätt att förankra en hiss, det kan vara ok i ställning eftersom den i sin tur är förankrad i väggen. Man måste alltid använda sig av ett oberoende kontrollorgan innan hissen används på varje ny arbetsplats. Det dom kollar är framförallt hur hissen är infäst samt att masten är bultad.

Problemet verkar vara att denna besiktningen bara görs första gången den tas i bruk på arbetsplatsen och inte vid varje höjning av masten.
Citera
2023-12-12, 17:04
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Gravitation är inte en hastighet, det är en acceleration meter per sekundkvadrat.

Hissen är antagligen inte alls förankrad i fasaden utan i byggställningarna.

Vad gäller skruvar så är det nog snarare så att det saknades skruvar helt där översta mastsegmentet fäster in i masten under. Det faktum att det inte förefaller vara några skador alls på den delen av masten där skruvar fäster in, antyder detta med ganska stor sannolikhet.

Vad är de då för brott de utreder?
Citera
2023-12-12, 17:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina
Jag tror inte detta var en övning med hittepå döda.

Jag tror i nuläget inget, däremot VET jag att vi sett lika mycket av dom 5 avlidna som vi såg av den påstådde lastbilschauffören under den s.k. Drottninggateterrorn härförleden, nämligen inget alls
Citera
2023-12-12, 17:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Vad är de då för brott de utreder?

Det vet dom inte än, det är därför dom utreder det. Det kan vara flera olika brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in