2023-12-12, 16:46
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Detta är bara spel för gallerier..man borde kolla upp varenda en Alimak hiss i Sverige och resten av Världen tills man hittar orsaken för olyckan..
Alimak Group AB aktie ALIG ner 0.77%..trodde själv att det skulle rasa minst 10% idag...pengarna styr..
Det är sannolikt ett handhavandefel, däremot så kanske fler gamla hissar byts ut nu vilket kan öka Alimaks försäljning.
Citera
2023-12-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det säger en hel del. Det första jag tänker på är att den delen inte hade gjorts klar utav hissuthyraren . Man lämnar inte en installation på det sättet. Och om man gjort det så vet alla på ett bygge att man har inte en löst staket som grind utan det åtgärdas.

Detta reagerar jag på, dem här hissarna måste ju programmeras var de ska stanna och om det inte finns en grind på det övre stannplanet då borde inte hissen heller kunna åka dit utan endast på stannplanet under. Jag har svårt att se att man skulle ha lagt in det övre stannplanet om det inte fanns en färdigt bomlag att beträda.
Kan ställningsbyggarna som höjde ställningen under fredagen ha programmerat om hissen att gå till nästa bomlag?
ABC har ju själva gått ut med att hissen och påbyggnaden av master skulle ha skett på tisdagen (om jag kommer ihåg rätt)

Det borde inte ha varit möjligt att nå det övre bomlaget om det inte var klart och hade en monterad grind på det stannplanet.
Citera
2023-12-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Skulle tro att det är förankringen i väggen som brustit någonstans. Vilket gjort att belastningen på mastdelarnas bultförband blivit för kraftig. Eftersom hissen sticker ut från masten så kommer masten vilja böja sig åt det hållet hissen sitter på. Speciellt om man längst ut i hissen har tung last. Det hade vart betydligt säkrare att ha en mast på varje sida. Så lasten från hissen fördelas på två håll, men det hade ju såklart kostat mer pengar. Masten ser ju inte direkt robust ut så skulle tro att den är gjord att bara klara last på ett visst sätt.

Men studerar man bilder på den mastdel som sitter kvar i hisskorgen så ser infästningen av bultförbandet helt opåverkat ut vilket talat för att det aldrig suttit några bultar där vid olyckan.
Citera
2023-12-12, 16:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Här en bild på aktuell mast. Svårt o se om den sitter förankrad i väggen men det vore ju direkt korkat att inte ha någon infästning där med tanke på hur övrig infästning ser ut?

https://www.svd.se/a/Kn509o/detta-vet-vi-om-den-dodliga-hissolyckan
Bra foto!

Masten, och dess infästningar i byggnadsställningen ser ut att vara intakta upp till tredje-fjärde våningen.
Citera
2023-12-12, 16:49
Medlem
lyktstolpes avatar
Jag vet att diskussionen varit uppe, jorden gravitation är 9,82m per sekund. Dvs dragningskraften.

Om nu hisskorgen föll 20meter betyder det att det tog 2 sekunder för den att damma till i backen.

På dessa två sekunder bör man hinna tänka mycket, så nu till frågan. Hade något kunnat överleva om de tajmade in och hoppade precis innan den träffade marken?

Sen brottet de utreder, är det verkligen konstaterat brott i bultarna som utgör i infästningen i fasaden.
Citera
Medlem
meas19s avatar
Lyssna gärna på P4 extra idag 1tim och 3 minuter in. Jessica på ansvar och säkerhet som granskar byggbranschen. Skrämmande att höra...

https://sverigesradio.se/p4extra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra bild, tack!

Och på den ser vi att det är precis som jag skrev, masten är förankrad i byggställning åt båda håll.
Den som är intresserad googlar om hisstillverkaren och hissmodellen och läser på, så ser man att det är så här den byggs.

Faktum är, inser jag nu, att den manual för hissen jag läste igenom hade enbart instruktioner om infästning i byggställning, ingenting om infästning i fasad vad jag kunde se.

Jo men infästningen mot byggställningarna tar nog främst sidolaster. Hela hissen vill ju trilla utåt bort från väggen och med de där långa hävarmarna blir det väldigt konstiga lastfall om man inte sätter fast masten i väggen. Jag är ganska säker på att det måste vara infästning i väggen med tanke på vilken kapacitete liften har.
Citera
2023-12-12, 16:50
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nu är det väl förvisso inte så att alla hissar eller tvättmaskiner är programmerade med PLC. Jag syftar mer på att hissar etc ska ha fysiska stopp, massor med redundanta sensorer osv vilket ska göra det 110% omöjligt för hissen att "bara köra av stolpen" som del verkar tro. Man ska i princip kunna glömma allt som har med mjukvara att göra och bara sätta motor på full fart uppåt och hissen ska inte rasa för det.

En bygghiss är en ganska enkel konstruktion, och måste så vara för att vara flyttbar. Det brukar vara PLC-styrning på en sådan. Det innefattar användning av sensorer.
Vad som däremot är förvånande är att man, precis som du skriver, inte haft någon form av fysiskt hinder för att hissen ska kunna köras på en mastdel som inte är korrekt fastsatt. Däremot är kanske inte sensorer för detta den bästa lösningen, utan det räcker med ett mekaniskt hinder.
Citera
2023-12-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Rubriken uppdaterad då fem personer nu är bekräftat avlidna.

Tidigare rubrik: 'Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem allvarligt skadade (2023-12-11)'

/Moderator
I går var det inga ny ärdet fem men det kan vara invändiga skador som visar sig senare som någon skrev. Bara det inte är flera skadade som ligger på annan plats, då de får betala själva för vård så försöker de ofta söka den i hemlandet.
Citera
2023-12-12, 16:52
Medlem
Kilowattjagarens avatar
VD på Andersson sitter och småskrattar på presskonferensen som nu sänds på Aftonbladet.

Vilken nolla till VD.
Citera
2023-12-12, 16:53
Medlem
Jag får ”Final Destination”-vibbar av den här olyckan. Känns som om det kan ha varit massa verktyg eller liknande i skottkärran som skapade en metallstorm i hissen.
Citera
2023-12-12, 16:54
Medlem
Fiskmos14s avatar
Har vi koll på vilka underentreprenörer Andersson Company har tagit in?
Bygghiss: ABC Bygghissar
Ventilation: MSG Ventilation
Snickare:?
Elektriker:?
Rörmokare:?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in