2023-12-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag kanske är hel ute o cyklar men om den här kranföraren klarar av att lyfta betongplattor , väggar , master till hissen så klarar han en bur me folks verktyg också , och att gubbarna tar trappan eller bygger klart huset utvändigt först o sen åker personhiss.Den här utvändiga hissen måste vara bland det mest onödiga på ett bygge upp till ett visst antal våningar iallafall.

Rent generellt: Av logistiska, tidseffektiva och säkerhetsmässiga skäl vill du förstås ha flera alternativa kanaler över vertikalplanet för både personal och materiel.

Har det framkommit vad som fanns i skottkärran, som fick offren se ut som hyvlade i en mangel?
Citera
2023-12-12, 16:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rimligtvis fel monterad, hissen är i princip idiotsäker annars.

Låter som att du har mer kunskap än mig då jag endast sett hissarna på håll och även vid tillverkningen men aldrig åkt, byggt ihop eller på annat sätt varit i kontakt med hissarna.
Det du säger låter iallafall logiskt.
Citera
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Kollar man på nätet så har flera tidningar skrivit om flera döda i alla fall.
Så du har rätt. Det finns inget bevis på att fem pers har dött men att några har strukit med är nog ganska säkert.

Det är bekräftat nu att 5 är avlidna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6AWze/fem-personer-doda-i-hissolyckan
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Klart som fan det har!
Finns inget bygge i sverige som är helt korrekt,speciellt inte i stockholm
Även om det fifflas med både det ena och det andra så lär ju inte detta ha med det att göra! Det verkar ju uppenbart att någon behörig hisstekniker har missat att montera mastbultarna i toppen.

Du får gärna försöka förklara hur detta har med fiffel och båg att göra.
Citera
2023-12-12, 16:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ainamo
Det gjorde de, sossarna.
Det var efter en proposition undertecknad Magdalena Andersson och Stefan Löfven 2014 som bland annat systemet med hantverks-id skapades.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/minskat-svartarbete-i-byggbranschen_H2036/html/
Och hur tycker du att ID06 lyckades med att förhindra den här olyckan?
Citera
2023-12-12, 16:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Vadå mast?
Visa bild så jag förstår!

Jobbat som projektledare för byggen sedan 1988 och aldrig varit med om något liknande.
Byggt minst 10-25 ställningar per år inkl hissar i många fall.
Vi har har alltid säkrat hissarna i byggväggen med dubbla 30cm djupa långa kramlor per meter bygghöjd.
Finns inte en jävla chans i världen att de kan släppa.

Märkligt att du med den erfarenheten inte vet det jag lärt mig bara idag, att dessa hissar inte alls alltid är klamrade i byggväggen på det viset, utan istället även i byggställningar. Denna hissen var sannolikt infäst byggställning och eventuellt på bägge byggställningarna på var sidan.

Det är definitivt så att det är övre delen av masten som har fallit ner tillsammans med hisskorgen, sannolikt till följd av att den översta mastdelen inte var förankrad alls i resten av masten. Detta har framgått av foton i tråden och resonerats kring redan, se bland annat mina tidigare inlägg så hittar du bilder m.m.
Citera
2023-12-12, 16:11
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Även om det fifflas med både det ena och det andra så lär ju inte detta ha med det att göra! Det verkar ju uppenbart att någon behörig hisstekniker har missat att montera mastbultarna i toppen.

Du får gärna försöka förklara hur detta har med fiffel och båg att göra.
Verkar vara någon som tabbat sig i stockholm,alla bygghissar där stoppas.
Citera
2023-12-12, 16:11
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Inte ens en mongolid skulle ha vart så korkad att denne klipper låset på bygghissen och nyttjar hissen till fullo. Så nej det var inget lås på den.

Aldrig jobbat med hissar, men har arbetat som maskinreparatör i många år. Man sätter alltid på ett lås på strömbrytaren till maskinen vid reparation, men det hände ibland att låset var uppklippt och maskinen startad när man vände ryggen till i några minuter. Så det är inte omöjligt att hissen var låst.
Citera
2023-12-12, 16:12
Avslutad
Citat:

Allt som kan brukas kan också missbrukas. Om det visar sig att obehöriga varit på plats kommer huvuden rulla.
Citera
2023-12-12, 16:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Har åkt dessa hissar en väldans massa gånger. Just den här modellen har våningsplan som man knappar in.

Min teori är då de bygger hus våning efter våning och förlänger hissmasten eftersom. Tror den var mitt i en utbyggnad, grind saknas längst upp stärker detta. Tror det var först gången hissen gick till denna nivå. På något sätt saknades spärren för att gå till denna våning. Kollegan var på rast kan tyda på att hissmontörerna också hade en paus, hissen lämnades i ett halvfärdigt läge.

Missen var att det inte fanns en spärr för högsta våningen.

Jag har ochså åkt tusen gånger i olika storlekar på Alimak hissar och det du beskriver är det enda
logiska. Arbete med att lägga på en sektion pågick och dom var inte färdiga utan var på rast
och byggkillarna trodde den var klar att köra.
Citera
2023-12-12, 16:13
Medlem
Citat:

Nej, uppenbarligen, men att slänga ur sig att sossarna "inte gjorde nånting" åt säkerheten på byggarbetsplatserna tycker jag inte var korrekt.
Citera
2023-12-12, 16:14
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatuldaochMegasen
Aldrig jobbat med hissar, men har arbetat som maskinreparatör i många år. Man sätter alltid på ett lås på strömbrytaren till maskinen vid reparation, men det hände ibland att låset var uppklippt och maskinen startad när man vände ryggen till i några minuter. Så det är inte omöjligt att hissen var låst.

Det ska också vara ett bleck som sluter strömkretsen, som är av Normally Open-typ, och som tas bort när arbete utförs. Blecket måste ha satts tillbaka av den/de som utfört arbete på hissen innan arbetet var slutfört. Även det i strid med säkerhetsföreskrifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in