2023-12-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Där ser man. Moscow talar om för andra vad Flammarion anser i hopp om att få med sig en liten skara av mobbare på sitt korståg i desperationens tecken.

Dessutom är vartenda ord om mig en uppenbar lögn och raka motsatsen till vad jag anser.
Väldigt barnsligt agerande Moscow.

Jag föregick detta trams dock genom att tidigare i tråden direkt ställa några frågor till diploid om Gudsbegreppet varvid jag fick bekräftat att vi delar uppfattning i det väsentliga.
Även vad gäller kommentaren om Sauls upplevelse.

Moscow, är du icke läskunnig?

"Det finns så klart inget belägg för att Gud fysiskt uppenbarade sig för Saul."

Snopet att du inte fick det svar du hoppats på Moscow?

Du försökte sprida lögner om mig till andra användare.
Tror aldrig att jag sett något liknande i Flashbacks historia.
Som sagt, du saknar standards.

Den enda i tråden som bevisligen ljugit såhär långt är du min vän. Och det förändras inte av det faktum att du upprepar motsattsen hundra gånger! Även om jag förstår att du skulle önska det!

Men då tycker jag att "herr ett steg före" nu mer exakt förklarar hur du menar att gud då alltså uppenbarade för Saul på vägen till Damaskus?

Om du säger att det inte var en fysisk uppenbarelse, så var det alltså en upplevelse inne i Sauls huvud? Eller har du några bevis för något tredje alternativ? Och hur menar du i sådana fall att man kan avgöra hurvida det faktiskt då alltså inte var en hallucination?

Här har du texten direkt från Apg 9: 1 - 9. Förklara exakt och ingående hur du menar att din modell förklarar den historien?

Citat:
3 Men när han på sin resa närmade sig Damaskus strålade plötsligt ett ljussken från himlen omkring honom. 4 Han föll till marken och hörde en röst som sa till honom: ˮSaul, Saul, varför förföljer du mig?ˮ 5 Han frågade: ˮVem är du, herre?ˮ Han sa: ˮJag är Jesus, den som du förföljer. 6 Men res dig och gå in i staden, så ska du få veta vad du måste göra.ˮ 7 Männen som reste med honom stod där stumma. De hörde rösten men såg ingen. 8 Saul reste sig från marken, och han såg ingenting fast hans ögon var öppna. Men de tog hans hand och ledde honom in i Damaskus. 9 Under tre dagar var han blind, och han varken åt eller drack.
Citera
2023-12-12, 14:58
Medlem
Citat:
Jag läser allt. Sedan ställer jag följdfrågor om jag känner för det.
Om du vill besvara frågorna så gör du det, annars inte.
Då noterar jag att du inte kunde/ville svara.
Då noterar jag att du tolkar mig oärligt. Det tillför inget positivt till diskussionen att tolka varandra med oärligt uppsåt.
Citat:
Delvis gör jag det så klart, men tron på Gud möjliggör samarbete och då skapas något nytt.
Du får läsa det jag skrev efter det också.
Är verkligen tron på gud avgörande för topic?
Citat:
Jag kan bara lämna ärliga svar. Varken mer eller mindre. Gud är komplext.
Den som lämnar ett rakt svar om Gud vet antagligen inte vad den pratar om.
Topic är inte uppställt som att gud är komplext. Håll dig gärna till premisserna för ämnet.
Citera
2023-12-12, 15:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Den enda i tråden som bevisligen ljugit såhär långt är du min vän. Och det förändras inte av det faktum att du upprepar motsattsen hundra gånger! Även om jag förstår att du skulle önska det!

Men då tycker jag att "herr ett steg före" nu mer exakt förklarar hur du menar att gud då alltså uppenbarade för Saul på vägen till Damaskus?

Om du säger att det inte var en fysisk uppenbarelse, så var det alltså en upplevelse inne i Sauls huvud? Eller har du några bevis för något tredje alternativ? Och hur menar du i sådana fall att man kan avgöra hurvida det faktiskt då alltså inte var en hallucination?

Här har du texten direkt från Apg 9: 1 - 9. Förklara exakt och ingående hur du menar att din modell förklarar den historien?

Du ljög om mig å det grövsta, och dessutom försökte du sprida lögner om mig till andra här på Flashback.

Dessutom envisas du med att tolka religiösa texter bokstavligt, vilket ju var min poäng i början av denna dispyt. Då är det bekräftat bortom allt tvivel nu.

Trolla vidare du.
Citera
2023-12-12, 15:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Då noterar jag att du tolkar mig oärligt. Det tillför inget positivt till diskussionen att tolka varandra med oärligt uppsåt.

Det är ju sant att du inte besvarade min fråga.
Det är även sant att du undvikit att besvara tidigare frågor.

Citat:
Är verkligen tron på gud avgörande för topic?

Det vet jag inte. Hur då avgörande? Varför frågar du det?

Citat:
Topic är inte uppställt som att gud är komplext. Håll dig gärna till premisserna för ämnet.

Vad menar du med "premisserna för ämnet"?
Gud och moral är komplext. Oavsett om du gillar det eller ej.
Är premisserna att man måste diskutera Gud som vore det något enkelt? Enligt vem?

Har du ens läst något av Dostojevskij? Du ger inte intrycket att veta vad du pratar om när du menar att frågan om Gud och moralen ska diskuteras som vore det någon enkel sak.
Är det så du menar? Att jag genom att påstå det som de flesta kan hålla med mig om, att de existentiella frågorna om Gud och moralen är svåra, så gör jag mig skyldig till ett brott mott vad TS hade för avsikt med tråden. Är det det du menar, bara så att jag förstår dig rätt?
För då kan du ju fråga TS direkt och höra om han tycker att jag diskuterar Gud för komplicerat.
Ok?
Citera
2023-12-12, 15:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
[…]

Citat:

Kan vi reda ut detta en gång för alla så man slipper den här pajkastningen och trollandet som sabbar tråden, please?

Jag anser att frågan om Gud och moralen är komplex. Bör jag därför lämna denna tråd?
Citera
2023-12-12, 15:53
Medlem
Citat:
Det är ju sant att du inte besvarade min fråga.
Det är även sant att du undvikit att besvara tidigare frågor.
Då noterar jag att du återigen väljer att tolka mig avsiktligt oärligt.

Citat:
Det vet jag inte. Hur då avgörande? Varför frågar du det?
Därför att du är off-topic.
Citat:
Vad menar du med "premisserna för ämnet"?
Gud och moral är komplext. Oavsett om du gillar det eller ej.
Är premisserna att man måste diskutera Gud som vore det något enkelt? Enligt vem?
Premisserna är inte komplexa, men nu är det du som inte tycks vilja hålla dig till topic.
Citera
2023-12-12, 16:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Då noterar jag att du återigen väljer att tolka mig avsiktligt oärligt.
Nope. Du besvarade inte mina frågor. Det är sanningen.
Om du hävdar motsatsen ljuger du.
Men jag kan ställa frågorna igen, vill du det?

Citat:
Därför att du är off-topic.
Det här blir märkligare och märkligare. Är Gud och moralen off topic nu?

Citat:
Premisserna är inte komplexa, men nu är det du som inte tycks vilja hålla dig till topic.
Varför backar du plötsligt?
Låt oss gå till botten med vad du anklagar mig för.
Citera
2023-12-12, 16:08
Medlem
Citat:
Nope. Du besvarade inte mina frågor. Det är sanningen.
Om du hävdar motsatsen ljuger du.
Men jag kan ställa frågorna igen, vill du det?
Då noterar jag att du både är oärlig och vill flytta fokus till mig. Försök hålla dig ärlig. Eller det klarar du inte av?

Citat:
Det här blir märkligare och märkligare. Är Gud och moralen off topic nu?
De oärliga tolkningarna fortsätter.
Citera
2023-12-12, 16:51
Medlem
Citat:
Du ljög om mig å det grövsta, och dessutom försökte du sprida lögner om mig till andra här på Flashback.

Dessutom envisas du med att tolka religiösa texter bokstavligt, vilket ju var min poäng i början av denna dispyt. Då är det bekräftat bortom allt tvivel nu.

Trolla vidare du.

Nja! Det är ju inte jag som har ju byggt hela min argumentation på en eget påhittad mjukvaru-defintion av gud och som dessutom påstår att det är såklart också vad som varit den inom kristendomen nuvarande och historiskt gällande uppfattningen!

Det inte inte heller jag som ägnat en faslig massa tid åt att hoppa på de i tråden som poängterar att d din meta-mjukvaru-process-gud som du presenterar, inte är särkillt rellevant i den här dissusionen eftersom det just inte som sagt stämmer med den traditionella kristna defintionen och uppfattnignen om gud.

Då nu är vi här igen nu Flammarion! Igen! Du får en direkt fråga att backa upp dina påståenden! Men istället för att presentera några substatiella argument för din sak, så börjar du istället att flaxa med armarna och springa iväg som en liten kyckling!

Så var nu så vänlig och förklara mer ingående hur du menar att din förklarangsmodell och defintion av gud passar in i Sauls beskrivna upplevelse på vägen till Damaskus Apg 9: 1 - 9? Eller menar du att kristna genom historien alltså inte trott och lagt mycket stor vikt vid just denna helt fundamentala del av biblen? Vilket är det?

Du har argumenterat för att din defiontion av den immateriella guden är den enligt den kristna traditionen gällande? Så menar du nu alltså också att inga kristna heller genom historien trott på de berättelser och det som står skrivet om i bibeln? Ja då måste du nog backa upp det påstående i sådana fall.
Citera
2023-12-12, 17:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nja! Det är ju inte jag som har ju byggt hela min argumentation på en eget påhittad mjukvaru-defintion av gud och som dessutom påstår att det är såklart också vad som varit den inom kristendomen nuvarande och historiskt gällande uppfattningen!

Lögn från start igen. "Gällande uppfattning" och metaperspektiv är helt olika saker.
Gör om, gör rätt.
Citera
2023-12-12, 17:54
Medlem
Citat:
Lögn från start igen. "Gällande uppfattning" och metaperspektiv är helt olika saker.
Gör om, gör rätt.

Ok! Men förklara då Flammarion?

Du menar att din tolkning eller definition av gud är den historiskt korrekt kristna tolkningen? Eller?

Och så hävdar du nu alltså att kristna genom historien aldrig tolkat de historier som beskrivs i bibeln bokstavligen?

Så vilka belägg har du för dessa påståenden? För jag kan nämligen hitta rätt så många exempel på att det sistnämnda absolut inte gäller.

Alternativt så förklara nu hur historien om Saul går ihop med din modell?

Du kan inte bara haspla ur dig en massa saker och sedan strunta i att diskutera dem eller redovisa vilka grunder du har för dessa? Wft?
Citera
2023-12-12, 17:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det inte inte heller jag som ägnat en faslig massa tid åt att hoppa på de i tråden som poängterar att d din meta-mjukvaru-process-gud som du presenterar, inte är särkillt rellevant i den här dissusionen eftersom det just inte som sagt stämmer med den traditionella kristna defintionen och uppfattnignen om gud.

Topic är Gud, utan närmare definition.
Eftersom ateister inte har en egen definition så är det de troende som har tolkningsföreträde här.
Så tramsa vidare du.

Citat:
Så var nu så vänlig och förklara mer ingående hur du menar att din förklarangsmodell och defintion av gud passar in i Sauls beskrivna upplevelse på vägen till Damaskus Apg 9: 1 - 9? Eller menar du att kristna genom historien alltså inte trott och lagt mycket stor vikt vid just denna helt fundamentala del av biblen? Vilket är det?

Varför ska jag vara vänlig mot patologiska lögnare?
Min förklaringsmodell säger att människor tror. Påstår du annat ljuger du.
Min förklaringsmodell säger även att religiösa berättelser inte nödvändigtvis ska tolkas bokstavligt. Vilket är en uppfattning som delas av diploid, och TS för att nämna några här.
Att du forsätter detta spår efter att du blev överbevisad är bara tragiskt och visar din desperation att försöka ge igen efter att jag sårade din stolthet igen.
Du vet ju hur det kommer att sluta om du driver detta vidare. Ingen bildad människa tror att Gud är en biologisk varelse. Sicket trams.
Det var däremot en ateist här på FB som precis som du inte gillade min transcendenta Gud och för att säga emot mig hävdade att Gud var Jesus biologiska fader.
Så kan det gå när man vägrar att hålla sig till sanningen och diskuterar med någon som har en uppriktig strävan att flitigt söka och använda de mest effektiva metoderna för att urskilja sanningen.

Citat:
Du har argumenterat för att din defiontion av den immateriella guden är den enligt den kristna traditionen gällande?

Frågetecknet räddade dig från min vredes skålar.
Här har du mitt svar på frågan. Nej. Mitt metaperspektiv representerar ett helt nytt paradigm som motsvarar vetenskapliga och religiösa modeller och reder ut missuppfattningar och logiska felslut. Jag kan se att det inte föreligger någon konflikt mellan vetenskap och religion.

Citat:
Så menar du nu alltså också att inga kristna heller genom historien trott på de berättelser och det som står skrivet om i bibeln? Ja då måste du nog backa upp det påstående i sådana fall.
Det här är så korkat skrivet så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det.
Menar du att jag som bara för några inlägg sedan, igår alltså, nämnde bokstavstro, också skulle förneka att det finns människor som är bokstavstroende? Är det vad du påstår?
I så fall: nej. Jag menar inte att människor inte har trott allt möjligt. Jag menar att Homo Sapiens är evolutionärt hardwired att tro. Skriv upp det nu. Människor tror på fri vilja , mening, ansvar, moral etc etc. Och vissa kanske tror på jultomten. Vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in