2023-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Ja men grejen var att dom ändrade helt plötsligt till att två personer var "lätt skadade"
Ja, det var ju märkligt. Antagligen var folk förvirrade i början. De lätt skadade kan ju ha varit arbetskamrater till de förolyckade, som fördes till vården. Därigenom blev det snurrigt för folk vilka som var med om själva olyckan.

Har varit med om liknande några gånger . . .
Citera
2023-12-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men du det är många plan på ett hus ju.. kranen används i början men sen när det byggs invändigt är det hissen som gäller.
Varför ska det byggas invändigt samtidigt som utvändigt.Man kan bygga klart utvändigt först och sedan köra igång husets egna hissar och bygga klart invändigt som en människa.Juste , vi kommer allihopa att förlora massoooor med pengar på det.
Citera
2023-12-12, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De sista byggena jag varit på är det grindar som kräver id06 för att komma in.. både fordon å personal
Det varierar nog väldigt mycket från bygge till bygge.
Citera
2023-12-12, 14:46
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Då kunde de sagt livshotande skadade istället för allvarligt skadade.
Exakt! Eller hållt sig till allvarligt skadade. Sen så rapporterade SVT nu innan dödsfallen blev kända av åklagare att fem var allvarligt skadade medans SR EKOT rapporterade 3 allvarligt skadade och två lätt skadade, Expressen rapporterade fem döda.
Citera
2023-12-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Jag vet en person som föll från ett fönster på 4 1/2 våningen (terräng) och som inte ens bröt en tå. Och det utan skyddande hiss. Men jag antar att de som dog avled av trycket (blev klämda).

Expressen, som i sin tur hänvisar till DN, skriver så här:

"Där ska också en skottkärra funnits, lastad med saker som kan ha bidragit till att skadorna blev så stora att det har varit svårt att identifiera personerna, skriver tidningen. "

https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiaMannen.
Borde ju va stenhårt i stan... annars kommer ju vem som helst in...
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Finns det ingen myndighet som behöver göra kontroller när man satt upp hiss?

Nej. Dessa hissar flyttas och ändras ideligen under ett större bygge. Det räcker med att säkerhetsrutiner följs, och det har helt klart inte gjorts här. Man kan aldrig helgardera mot den mänskliga faktorn.
Citera
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
I stand corrected. Tack!

Kändes bisarrt att det var så uttalad risk. Och nästan satirbild där arbetaren tänker på en bult medan hen faller mot marken? Lol

Därtill att media inte snappat upp det / ingen Alimak-kunnig i tråden delat att liknande skett tidigare (eller så har jag missat det).

Ja tycker det rimmar illa med följande uttalande:

"Hissen är en standardmodell som har använts i över 20 år och som sålts i tusentals exemplar runtom i världen, enligt Ole Kristian Jødahl. Den ska inte ha installerats av Alimak själva utan av ett annat företag.

– Vi har inte haft någon sån här typ av olycka tidigare. Det är väldigt klara instruktioner hur hissen ska installeras, där ingår också dagliga säkerhetskontroller för att vara säker att allt är i sin ordning."

Dock kanske det enbart hänt vid montage, inte när den varit besiktad och klar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Jag vet en person som föll från ett fönster på 4 1/2 våningen (terräng) och som inte ens bröt en tå. Och det utan skyddande hiss. Men jag antar att de som dog avled av trycket (blev klämda).

Ja de hade nog haft större chans att klara sig om de inte varit i hissen.
Citera
2023-12-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja? De var ju allvarligt skadade . . . . .
Dom lär ju ha dött på stört! Enligt vittnen var det helt tyst inifrån hissen!
Citera
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja, det var ju märkligt. Antagligen var folk förvirrade i början. De lätt skadade kan ju ha varit arbetskamrater till de förolyckade, som fördes till vården. Därigenom blev det snurrigt för folk vilka som var med om själva olyckan.

Har varit med om liknande några gånger . . .
Jag tycker inte att statliga nyhetsmedier ska rapportera olika nyhetsnarrativ, jag förstår att man inte går ut med att rapportera dödsfall men håll er till en sak och skapa inte förvirring då det här uppenbarligen är en ganska stor sak bland befolkningen. Då tycker jag det är olämpligt och allmänt oprofessionellt att bete sig så.
Citera
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiaMannen.
Det är numera lag på elektronisk personalliggare vid byggarbetsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in