2023-12-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiaMannen.
Vadå syns på backen? Ser inte skit på den bilden! Vare sig blod eller nåt annat. Eller har jag missat nåt?
Ser ut som snön kan vara röd under hissen i hörnan och även ett rött fotspår syns utanför till höger , tycker jag det ser ut som.
Citera
2023-12-12, 14:35
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Sveriges Radio hade ett ljudklipp om det!
Ja jag är säker på att jag också hörde det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ja, stängslet brukar stå öppet nära grinden mellan kl 6-7 på morgonen, i vart fall på liknande bygge i närheten där jag bor. Sen står stor grind för fordon öppen hela tiden, där går folk in också.

(miss)bruket av underentreprenörer i Sverige har sprängt alla gränser!
De sista byggena jag varit på är det grindar som kräver id06 för att komma in.. både fordon å personal
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Du menar de som utreder Estonia sedan 1994...? Okey vi väntar och ser vad de kommer fram till!
Nej jag menar Havkom (SHK): https://www.havkom.se/

EDIT: Helt OT men de utreder även olyckan på Gröna Lund: https://www.havkom.se/utredningar/va...nd-i-stockholm
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-12-12 kl. 14:39.
Citera
2023-12-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Svensk media rapporterade i början att de var allvarligt skadade. Börjar likna Kina och andra skitländer där man börjar en tragisk händelse med en lögn.
Ja? De var ju allvarligt skadade . . . . .
Citera
2023-12-12, 14:36
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Svensk media rapporterade i början att de var allvarligt skadade. Börjar likna Kina och andra skitländer där man börjar en tragisk händelse med en lögn.
Polisen går inte ut med besked om dödsfall förrän anhöriga är underrättade... Det handlar inte om att ljuga utan om att visa respekt. I det här fallet tog det tid att identifiera offren pga deras skador.
Citera
2023-12-12, 14:39
Medlem
HeyHumphreys avatar
Bland mina första byggjobb som spoling var att transportera upp klinkerfix på kärra till våning 5. Mycket läskigt för en med svindel. Dessa hissar är dock (tyvärr) såpass säkra att genom mänsklig natur får en att slappna av med det och säkerhetsrutinerna skingras därav. Det krävs i stort sett alltid en allvarlig olycka för nya regler att införas. Korkat egentligen.
Machokulturen är också en faktor här. Säkerhetstänket bland östeuropeiska byggarbetare är ungeför som en onykters svensks motsvarighet. Det ligger djupt inrotat i deras DNA att bara köra på och inte stanna upp och att följa säkerhetsföreskifter och annat kvinnogöra.

Priserna för bygg stiger så pass att man knappt klarar det utan importerad arbetskraft. (nu utgår jag ifrån att det är det som är orsaken) och det i sin tur beror på många saker, statens oförmåga att låta byggmarknaden hålla sig fri och och istället bara satsa på infrastruktur.
Citera
2023-12-12, 14:39
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staehlcrantz
Kan man överleva ett sånt högt fall?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bygghiss-har-rasat-20-meter-flera-personer-i-hissen--0pj5u6

Jag vet en person som föll från ett fönster på 4 1/2 våningen (terräng) och som inte ens bröt en tå. Och det utan skyddande hiss. Men jag antar att de som dog avled av trycket (blev klämda).
Citera
2023-12-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Polisen går inte ut med besked om dödsfall förrän anhöriga är underrättade... Det handlar inte om att ljuga utan om att visa respekt. I det här fallet tog det tid att identifiera offren pga deras skador.

Det tror jag inte. Handlar mer om att det väl va utrikes så man måste få kontakt med anhöriga.
Citera
2023-12-12, 14:40
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja? De var ju allvarligt skadade . . . . .
Ja men grejen var att dom ändrade helt plötsligt till att två personer var "lätt skadade"
Citera
2023-12-12, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Högst upp borde det ha suttit en grind typ såhär

https://ibb.co/JK7tRKP
Och vad hade det hjälpt menar du? Hisskorgen hade tippat allafall när den kom dit och sista sektionen ej var förankrad?
Citera
2023-12-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck

Då kunde de sagt livshotande skadade istället för allvarligt skadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in